Dak / Vliering. Wat te isoleren?

Vegterb

  • #1
2,5 week geleden hebben we in 's-HertogenBosch een huis gekocht uit 1920. Een maisonnette. We hadden al snel gezien en besloten dat hier een hoop aan gedaan moet worden. Maar om in de lijn van dit sub-forum te blijven houd ik het even bij het dak.

Inmiddels ben ik ook de vliering op geweest, deze is leeg gehaald en schoon gemaakt. Het dak bestaat uit niet meer dan een houten balken waar de dakpannen op liggen. Kortom, je kijkt direct tegen de dakpannen aan. Er is isolatie! EPS (piepschuim) isolatie. Wat, naar mijn weten, niet waterdicht is. De vlieringvloer is niet beloopbaar, d.w.z. dat er je op de balk moet staan, omdat je anders op de plafonds staat.

Er een aantal dingen die we in ieder geval geregeld willen hebben:
- Waterdicht dak
- Beloopbare vliering
- Isolatie

De vliering zal enkel gebruikt worden voor opslag en wordt dan ook niet verwarmd. Deze vliering zal nooit als kamer gebruikt gaan worden vanwege beperkte sta ruimte en geen daglicht (ramen mogen niet ingebouwd worden vanwege beschermd stadsgezicht). Nu lees ik op verschillende websites dat je dan beter je vlieringvloer kunt isoleren om te voorkomen dat de warmte doortrekt naar de zolder.

Is dat nou het verstandigst?

We hebben dus twee mogelijkheden:

1. Dakisolatie EPS laten zitten en het dak waterdicht maken met .... (?) en de vlieringvloer isoleren met steenwol of glaswol en daar een vloer bovenop zodat er op gelopen kan worden.

2. Dakisolatie EPS weg halen en opnieuw isoleren en waterdicht maken en gipsplaten er tegenaan. De vlieringvloer dan alleen maar beloopbaar maken en niet isoleren.

Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Kleine extra vraag: Hoe maak ik een dak waterdicht? :oops:
 

Fiesiekus

  • #2
Die kleine extra vraag is juist de clou: er moet een dakbeschot gemaakt worden en daarvoor moeten de pannen eraf.

Alternatief is (als de lekkage gering is) om met harde en gecacheerde PIR/PUR platen tussen de balken, het dag te isoleren en waterdicht te maken. Kieren (tussen balken en platen en platen onderling) af-PURREN.

Aangezien het geen woonruimte wordt, heeft het geen schoonheidsprijs nodig.

Eventueel kan je dan ook de vloer isoleren met harde/zachte isolatie.
 

Vegterb

  • #3
Het gehele dak er af lijkt me niet echt een optie. Het gaat hier om een rijtjes woning en beschermd stadgezicht. Dat zou te kostbaar worden.

Er is niet echt lekkage, maar stuifsneew e.d. zullen toch altijd onder de dakpannen komen. Wat je zegt klinkt goed! Ik neem aan dat we de EPS platen dan weghalen. Moeten we dan nog iets tussen de 'plankjes' en deze 'PIR/PUR-platen' doen?

Wat ik me alleen af vraag, die platen zijn water afstotend? Dat water loopt naar beneden en de verdieping daar onder heeft ook nog een stuk dak, hoe lossen we dat op? (eerste huis, eerste keer klussen :oops: )
 

Fiesiekus

  • #4
Kan me niet goed voorstellen hoe het dak er nou uitziet en hoe of wat met die bestaande piepschuim-isolatie.

Kan je foto's plaatsen, doorsnede van het dak maken, meer beschrijven, type dak, oppervlak, knik erin etc. etc. etc.
 

Vegterb

  • #5
Deze twee foto's geven waarschijnlijk wel een idee hoe het er uit ziet. De eerste is de zolder zoals het dak er nu aan toe is (vloer is inmiddels opgeruimd) en de tweede foto is in de badkamer, waar je goed de opbouw van het dak kunt zien.





Voor de rest van je verzoeken moet ik even het e.e.a. uitzoeken! Ik heb nog geen exacte maten voor je. Die zal ik (indien nog nodig) z.s.m. leveren.

Ps.: De dakpannen liggen inmiddels ook goed! (Natuurlijk... Bouwbeurs 2009 gemist! :cry: )
 

Fiesiekus

  • #6
Aha, dit lijkt op een sporenkap, tenminste: foto 2. Hoe lopen de balkjes op foto 1, d.w.z. achter die isolatie? Ook verticaal zoals op foto 1?

Zo te zien het er eerst riet met kalkstuc gezeten. Denk dat dit wel te isoleren is.
 

Vegterb

  • #7
Haha.. klopt ongeveer! Houtjes stucwerk en dat was een flinke klus om te verwijderen. Nu inderdaad isoleren. Behalve EPS kan isolatie niet tegen water. In geval van de badkamer volstaat hier isolatie met (hoe heet dat?) zilveren beschermlaag? Of is de isolatie die jij voorheen noemde al water afstotend?
De polyisocyanuraat hardschuim isolatie van het merk *****. ******* wordt geproduceerd door de Nederlandse fabrikant ******. Polyisocyanuraat schuim is verwant aan polyurethaan schuim. Ten opzichte van PUR heeft PIR isolatie een betere isolerende waarde en een betere brandwerendheid. Andere voordelen van PIR isolatie zijn de grote drukvastheid, goede beloopbaarheid en dimensionele stabiliteit. Bij toepassing van een dikte vanaf 70 mm is een investeringsaftrek mogelijk. Informatie hierover is verkrijgbaar bij ****** te Zwolle.
******

Het dak loopt op deze manier door, dus achter de EPS ziet het er op foto 1 net zo uit als foto 2. De dakpannen hangen namelijk aan deze balkjes.Op de badkamer willen we dit ook isoleren en gipsplaten er tegenaan. Daar komen dan geen tegels tegenaan, gewoon stucwerk.

Diverse merknamen en produktnamen verwijderd, les de forumregels, mod.
 

Fiesiekus

  • #8
Blijft 't eenvoudigst: PIR of PUR platen met cachering (= die glasvlies/bitumen-laag). XPS is ook vochtbestendig; maar qua brandveiligheid niet aan te bevelen (d.w.z. ik zou 't nooit toepassen).
 

Vegterb

  • #9
Uit je reactie maak ik op dat PIR en PUR platen met chachering vochtbestendig zijn? Dat zou mooi zijn, deze kunnen gewoon direct tegen het dak aan neem ik aan of is het handig om de EPS platen te laten zitten?

Plan-de-campagne is dan om dak te voorzien van PIR en PUR platen zowel op zolder als stukje badkamer en de vlieringvloer voorzien van steenwol o.i.d. en daar vloerplaten op.

"Correct me if I'm wrong"
 

Fiesiekus

  • #10
Dat is wel goed denk ik . Naar mijn mening moet je oude en brandgevaarlijke isolatie weghalen; oud spul laten zitten zet met een dikke laag nieuwe PUR/PIR geen doden meer aan de zijk.

Wacht v.w.b. de vochtbestendigheid van dat spul nog even op de reacties van andere deskundigen hierrow.
 

Vegterb

  • #11
Kijk, dat schiet al op! Bij het isoleren van het dak halen we de EPS weg.

Nu kwam mijn moeder met ******, heb jij (of iemand anders) hier ervaring mee? Alleen kan ik niet vinden of dit waterdicht of vochtbestendig is. Wat ik zo uit de tekst weet op te maken is dat niet het geval en moeten hier eerst andere platen tussen (waterafstotend).

Vind het geheel best ingewikkeld. Laat me mijn verwarring verduidelijken met een plaatje:


In principe zou die groene laag (vochtbestendige) niet nodig zijn als je isolatiemateriaal dit al heeft.

Waar gaat de vocht heen? Dat moet toch afgevoerd worden? Het loopt hoe dan ook naar beneden. Als ik het dak waterdicht maak met isolatie is isolatie in de vlieringvloer dan niet overkill?

Waar ook nog rekening mee gehouden dient te worden is dat het geheel van hout is en dat we moeten oppassen voor houtrot. Is het zo dat als het geheel 'gewoon' waterdicht is er vrijwel geen kans is op houtrot?


Opnieuw merknaam verwijderd, lees de forumregels, bovendien is een mailtje naar de fabrikant toch niet zo moeilijk ? Mod.
 

Vegterb

  • #12
Oops! :oops:

Sorry, wist het wel. Had me even niet beseft dat het een merknaam was! Dom! Had nog niet gezien dat ze in die andere ook zaten. Niet gewend om ze er uit te halen. Zal er beter op letten of er merknamen in mijn berichten staan :wink:
 

Kloek77

  • #13
Vegterb schreef:
De vliering zal enkel gebruikt worden voor opslag en wordt dan ook niet verwarmd. ....edit... Nu lees ik op verschillende websites dat je dan beter je vlieringvloer kunt isoleren om te voorkomen dat de warmte doortrekt naar de zolder.
Dat is helemaal waar als u de vliering toch niet als verblijfsruimte gebruikt, doe dan gewoon een zo dik mogelijk pak isolatie in de vloer; zo verkleint u ook de oppervlakte die aan buiten grenst i.v.m. het dak isoleren, en komt u zelfs met minder isolatiemateriaal toe.

Let er dan wel op dat het met stevige vorst ook op de vliering kan gaan vriezen (evt. cv of leidingwerk?)
 

Vegterb

  • #14
Het leek mij ook wel verstandiger om de vliering vloer te isoleren, maar zoals besproken met Fiesiekus moet ik ook mijn dak waterdicht maken. Het handigste lijkt mij dan om de EPS te verwijderen en daar iets anders voor in de plaats te zetten. Maar wat?

Vlieringvloer isoleren is ook het makkelijkste. Dat het gaat vriezen op zolder maakt wat mij betreft niet zo veel uit. Er is geen leiding werk en wordt verder toch alleen gebruikt als opslag. Ik zie dat meerdere mensen het lastig vinden om hun vliering (al dan niet beloopbaar) te isoleren.

Vliering isoleren
Wat ik hier uit haal dat isolatie van de vliering wel / ook netjes moet gebeuren. Het dienst strak aangesloten te zijn en het liefst zo min mogelijk lucht tussen isolatie, vloer en plafond benedenverdieping.

Dak en Plafond
Hier is iemand die hetzelfde wil gaan doen als ik doe. Hij heeft alleen wel alle plafonds er uit gehaald. Een werkje wat wij niet aandurfde. Uiteindelijk is de situatie hetzelfde het isoleren van de vlieringvloer.

Denk dat het me wel duidelijk is dat ik de vliering vloer wil isoleren. Echter dan blijft de vraag over; hoe maak ik mijn dak waterdicht?
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #15
Er zijn ook folies op de markt die wel damp doorlaten (damp-open) en tevens waterdicht zijn. Deze kun je dus aan de koude kant v/d isolatie tegen de balkenlaag toepassen. Als je de vliering wel voor opslag wilt gebruiken zou ik toch overwegen een vorstvrije ruimte te creëren en dus het dak te isoleren. Anders heb je wel het risico dat het 'weer' in je spullen komt.
 

Vegterb

  • #16
Oké, wat we krijgen dus is die waterdichte laag er tussen. Kan daar dan direct isolatie materiaal tegenaan? Want dat mag niet nat worden toch? Of moet ik dan dampdicht hebben aan beide kanten? Daar dan weer gipsplaten tegenaan voor de afwerking.

Op de vloer komt dan isolatie. Nog even kijken of dat helemaal strak tussen twee platen moet liggen of dat daar wat lucht tussen mag. Maar isolatie tegen dak hoeft niet veel bijzonders te zijn, dat is alleen om te zorgen dat je spullen niet bevriezen.
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #17
Dampdicht aan beide kanten moet je juist niet hebben. Damp open aan de koude kant, dampdicht aan de binnen kant en de boel niet opsluiten.
 

Vegterb

  • #18
Duidelijk! Waterdicht aan de koude kant, maar damp-open van binnen naar buiten. Dan isolatiemateriaal, vervolgens een damp dichte laag erover en daar (indien nodig) gipsplaten overheen. Zo heb je het dicht en al het vocht wat er in de isolatie zit kan er wel uit, maar niet meer terug in.

Correct?

Dan nog de vraag, als die laag waterdicht is van buiten af. Waar loopt het water / vocht wat daar op komt dan heen? (Naar beneden... duh.. ;) maar moeten we dat nog apart afvoeren?)
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #19
In een ideale wereld komt de onderkant van die folie ergens uit in de buurt van de dakgoot en wordt zo de nattigheid afgevoerd. Dit is als je de folie van buitenaf aanbrengt niet zo moeilijk, echter vanaf de binnenkant zal dat nog niet zo makkelijk zijn.
 

Vegterb

  • #20
Inmiddels zijn we bezig met het isoleren van de badkamer. Omdat we recht tegen de dakpannen aankijken en het geheel wel waterdicht moet zijn, plaatsen we eerst een dampfolie. Vervolgens komt de isolatie (isover glaswol) dan weer tussen de balken, vastgehouden door (isover) steuntjes. Daar overheen komt dan de (isover) klimaatfolie met uiteindelijk de gipsplaat eroverheen. We maken natuurlijk gebruik van badkamergipsplaten.

De vraag is even of dat idee goed is zo, zoals we bezig zijn! We zien hieronder 3 tekeningen. De bovenste is een bovenaanzicht. Wel duidelijk lijkt me. Op de tekening links en rechts is te zien hoe we de dampfolie laten overlappen (de losse stukken)

 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu