Cylinderslot uitboren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik heb geprobeerd het cylinderslot van onze voordeur uit te boren want de (laatste) sleutel was erin afgebroken en dat stuk was er niet meer uit te krijgen. Daarbij moet er toch een nieuw slot in.
Nu heb ik de 5 pinnetjes doorboord aan beide kanten en de cylinder is eruit gekomen, maar het slot gaat nog steeds niet open. Er zijn geen dieveklauwen of iets dergelijks. Weet iemand wat het probleem kan zijn?
 
Heb je ook even de schroef in het slot er uit gedraaid, waarmee de cilinder vast zit in het slot?
En dan met een schoevendraaier in het slot een klein beetje draaien, dan kun je de cilinder er zo uithalen.
 
@Margo -en de cylinder is eruit gekomen,-

Gezien uw opmerking dat er geen dievenklauwen aanwezig zijn, ga ik er van uit dat uw voordeur dicht is en dat u nog een toegangsdeur heeft.

Bij de gereedschappenzaak zijn er bouwsleutels van kunststof te koop die u nu in het cilindergat steekt, zodat u nu de slotbaard kunt openen!
 
De schilden van de deur afhalen, een baco sleutel op de cilinder zetten en dan wrikken en buigen tot hij afbreekt. in het midden van de cilinder zit een zwakke plek, en zal hier gemakelijk breken.
 
Mensen, leer eens lezen :
en de cylinder is eruit gekomen

Hoe heb je die er uitgekregen? Als de schroef die de cylinder vastzet eruit is kan je gewoon een nieuwe cylinder halen en deze monteren. Maar als de deur dicht is (en dus niet aan de schroef kan, heb je de cylinder dan in 2 stukken eruit gehaald? Dan zal je moeten prutsen om het slot open te krijgen, of in het laatste geval de scharnieren van de deur zien te demonteren, de deur uit het kozijn te halen en dan verder te gaan met het slot.
 
Of TS heeft alleen de Cylinder verwijderd(ronde bus waar de sleutel ingaat) en zit het armatuur nog vast in de deur.Dan zit er niets ander op dan deze te breken.
 
Als de deur nog dicht zit en het slot ook dan een stukje stevig ijzerdraad of liever nog een fiets spaak aan het einde zo'n 2 cm ombuigen, u kunt dan het slot opendraaien, normaal doet het palletje aan de cilinder dit.
 
Heel hartelijk dank voor alle reacties. Ik denk inderdaad dat het de slotbaard is die nog vast zit, maar met ijzerdraad, imbussleutels, enz kreeg ik die niet gedraaid.
Het armatuur zit er inderdaad nog in maar steekt maar 2 mm uit en is ook met een baco moeilijk vast te pakken.
Mark: hierbij een foto.
56419_slot_2.jpg
 
Hieronder de stukken die eruit zijn gekomen. Het stuk dat tussen de twee ronde cylinderstukken in hoort te zitten is in 2 stukken gebroken. Die zitten er nog wel in maar gebroken en niet zichtbaar - krijg ze er ook niet uit. Ik denk dat hier het probleem lag waarom de sleutel is afgebroken. Het slot liep al geruime tijd moeilijk bij het openen van de dagstand en olieen hielp niet. Van dagstand naar nachtstand en terug was nooit een probleem.
Na de 5 pinnetjes te hebben doorboord kon het slot nog steeds niet helemaal draaien - van nachtstand in dagstand en terug wel maar hij staat dus nu in de dagstand en wil niet verder. Vandaar de cylinder er maar helemaal uit gehaald.

56419_slot2_1.jpg
 
Tja... Daar valt weinig meer mee te beginnen...

Ik vermoed dat het deel dat nu nog in de deur zit, alleen nog vast zit met schoef die door de slotplaat heen in de cylinder is gedraaid.
Je kunt proberen of je deze met een ijzerzaagje door kunt zagen. Je moet dan een dun ijzerzaagje langs de cylinder door de deur steken (bij de blauwe lijn) en dan van boven naar beneden zagen. Als de schoef erg lang is moet je dat ook aan de andere zijde doen.

38297_56419_slot_2_2.jpg
 
Had ik inderdaad ook al naar gekeken maar het zijn van die scharnieren waar de deurpen niet eruit te halen is maar vast zit aan het onderste deel van de scharnier zodat je alleen de deur eruit kan tillen.
 
Ik had er ook aan gedacht de bout te doorboren, maar ik durfde dat niet goed omdat ik bang ben dat ik de rest van de bout er later dan niet meer uit kan krijgen en daardoor geen nieuwe cylinder kan plaatsen.
Is dat geen probleem? Of dan later de resten van de bout er weer uit boren met een metaalboortje?
 
Daar hoef je op zich niet bang voor te zijn. Probleem is wel dat een boorgat rond is, en dat je dus nooit de hele bout vlak langs de cylinder kunt verwijderen. De stukjes van de bout die nog uitsteken buiten de cylinder zullen waarschijnlijk nog net in het slot blijven haken. Maar die puntjes kun je met een sleutelvijl wel weer wegvijlen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu