Convector te klein

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo iedereen,
Ik vond dit forum omdat ik een probleem heb met de verwarming, en ik hoop dat ik zelf ook wat kan bijdragen aan andermans probleempjes, al ben ik dan niet zo'n super DHZ'er...

Onlangs is mijn woonkamer naar achteren uitgebouwd met een "tuinkamer" van 5x2,5x2,5m, met een rechthoekige open verbinding.
De achterwand bestaat uit openslaande deuren met hoge ramen ernaast.
Alles thermopane.
Achterin is een convectorput geplaatst van 3000kW.
Nu is het probleem dat de temperatuur in de tuinkamer 3 graden achterloopt op de woonkamer: de thermostaat hangt halverwege de woonkamer en als die 21C aanwijst is het halverwege de uitbouw 18C.

Nu heeft men mij geadviseerd de beide radiatoren tegen de voorgevel (zo'n 13,5m van de put af) half dicht te draaien, maar dit maakt slechts 0,5C uit, en leidt ertoe dat het 's morgens vrij lang duurt voordat het in de kamer warm is.
Ik heb ook de thermostaat verplaatst naar net op de grens van de uitbouw, en dat scheelt wel wat, maar dan wordt het elders in huis bloedheet...

De ketel is een Nefit HR van vorig jaar en de convector is een lamellenradiator (zwart) met van die dunne lamellen, en hij zit diep in de (geïsoleerde) put.
De watertoevoer is verlegd in de afwerkvloer en gaat door een stijve plastic slang met folie erin verwerkt.
Uiteraard staat de kraan open en alles is goed ontlucht.
De aanvoerkant in de put wordt wel heet.

Met de ketel lijkt niks mis, ik heb nog geëxperimenteerd met de watertemperatuur 70C/90C/Auto maar dat maakt niks uit.
Wel heb ik de indruk dat het douchewater minder gloeiend heet wordt dan toen we de ketel net hadden, of dat er iets mee te maken kan hebben?

Tot slot van dit (hopelijk niet te lange) verhaal zou ik graag zelf willen uitrekenen hoeveel W vereist is.
Ik heb wel wat berekeningen gevonden maar echt makkelijk vond ik ze niet...
Heeft iemand een tip "voor Dummies"?

Groeten
 
Wat voor type Hr heeft u,en wat voor thermostaat?

Hier kunt u het zelf uit rekenen.


Meet de bestaande radiatoren op ,van de convector heeft u al de gegevens.
 
Staat er in het midden van de convectorput naast de convector wel een afscheiding van bv een tempex plaat
ps heb je een foto van de put
jan
 
Wellicht is uw installatie uit ballans, aan de ene kant radiatoren,en 13,5 meter verder een convector put,
Conclusie :Ketel goed
Radiatoren goed
Convector put goed
Echter het geheel waarschijnlijk gestuurd door een modulerende thermostaat,de radiatoren warmen hierdoor
goed op , maar de put vraagt om een hoge water temperatuur dit gebeurd dan niet door het moduleren.

Goede mogelijkheid om het onbalans er uit te krijgen is het plaatsen van thermostaat kranen op uw
radiatoren,en de modulerende thermostaat te vervangen voor een conventionele thermostaat , de
convector geen therm.kraan plaatsen,deze altijd open houden als shunt leiding.

Voordelen hierbij zijn
Geen te hete Kamers (door therm.kranen)
Snelle opwarming ( conventionele thermostaat)
Hogere water temp ( goed voor convector)
Dus ook in de huiskamer therm.kranen plaatsen op de radiatoren.

Douche water heeft hier niets mee te maken.

Ketel thermostaat hoog houden. Succes .
 
@henkie-j
Er staat een lange metalen plaat, de meeste warmte lijkt aan de raamzijde omhoog te gaan. Is dit goed?

@utreg
Het is een Nefit HRC24-CW4.

@bundy
Interessant! Mijn thermostaat is een Moduline 300.
Ik dacht dat als je gewoon de beide draadjes doorverbindt er ergens in de ketel op een slecht bereikbare plek een zekering knalt :o , tenminste dat vertelde iemand me.
Wat voor niet-modulerende thermostaat zou ik kunnen gebruiken?
Eerlijk gezegd :oops: moet ik me nog inlezen over "moduleren" mbt gasketels, ik zal eens op het forum en op Wiki zoeken.
Begrijp niet helemaal wat het verschil is mbt mijn probleem tussen een thermostaatkraan en een geknepen kraan- in beide gevallen wordt de waterstroom toch beperkt?

Heb net de foto's geplaatst - let niet op de rommel :)
Kamer voor (zoek de poes) :wink:
Kamer achter
Put R, midden en L
Heb gisteravond nog maar eens gemeten:
Buiten 5C, thermostaat 21C, op houtstapel 18,3C
En met 2/3 geknepen voor-radiatoren:
op houtstapel 18,6C




19930_Kamer_achter_1.jpg

19930_Put_R_1.jpg
 
De put en de ingelegde convector horen niet bij elkaar.
De convector is te breed voor de put, beide delen moeten even breed zijn om een goede luchtstroming te waarborgen.

U kan het schot in de put schuin zetten, de bovenkant van het schot even breed maken als de convector breed is.
Dan valt de lucht makkelijker in de put vanuit de kamer en werkt het als een venturie.

De lucht zal dan met een verhoogde snelheid door de convector gaan.

Het zal met radiatoren in de zelfde ruimte nooit goed gaan werken, omdat u twee verschillende systemen door elkaar gebruikt.
Radiatoren zijn middel temp. elementen convectoren hoge temp. elementen, dat geeft altijd ongelijkheid.

De radiatoren vervangen door convectie radioatoren geeft vaak een oplossing.

Omdat een modulerende thermostaat vaak de hoge water temperatuur niet haald in een korte tijd zal de convector ook niet echt tot werk worden aangezet.
Een aan/uit thermostaat dwing de ketel hier wel toe. maar de installatie met radiatoren heeft een veel te grote water inhoud wat bij een systeem met convectoren niet zo is en daardoor sneller op temperatuur is.

De put is gemaakt voor een convectorblok van 10 cm en er ligt een blok van 15/20 cm in, de put is dus te smal.
Als dit is gegeverd bij de verbouwing door een installateur zou ik bij de aannemer/installateur mijn klacht neerleggen.

Vr GR rn succes ermee
 
Voel eens of de aanvoer en de retour niet te veel verschillen van temperatuur.
Het temperatuursverschil moet zo`n 20 graden zijn.
De convector levert 3000 watt bij 90/70, bij lagere temperaturen neemt het vermogen af.

Als ik de aanbouw bekijk dan wekt het bij mij de indruk dat alle wandenen plafond aan de buitenomgeving grenzen.
De vloer grenst ook niet aan een verwarmde ruimte.
Als dit zo is zal er veel warmte verloren kunnen gaan als de gehele aanbouw slecht geïsoleerd is.
Wat zijn de getroffen maatregelen en de isolatiegraad van de aanbouw?
 
Cvolieboy schreef:
De put en de ingelegde convector horen niet bij elkaar.
De convector is te breed voor de put, beide delen moeten even breed zijn om een goede luchtstroming te waarborgen.


Bedankt!
De aannemer heeft me destijds een convectorput aangeraden en deze besteld.
De installateur heeft bij mijn weten nooit enige berekening gemaakt, en zei tot vervelens toe dat 3000KW groot zat moet zijn.
Hij is hier al twee keer geweest en werd de laatste keer zelfs enigszins agressief "U schijnt mij niet te willen begrijpen" toen ik weer zei dat het knijpen geen oplossing leek, omdat er temp. verschil blijft...
Tot nu toe variëren de reakties van "Is normaal" tot schouderophalen...
Het is een tuinkamer, daar willen we 's winters ook lekker kunnen zitten...
Het probleem is dat de aannemer-en-z'n-jongens ontzettend aardig zijn en de rest van de verbouwing goed verliep, dus ik wil niet meteen formele aangetekende brieven sturen en zo...
Misschien is dit forum niet de aangewezen plek om dit te noemen?
In dat geval sorry...

@ Bundy
Wat vind jij van de foto's ?
 
Chathanky schreef:
Als ik de aanbouw bekijk dan wekt het bij mij de indruk dat alle wandenen plafond aan de buitenomgeving grenzen.
De vloer grenst ook niet aan een verwarmde ruimte.
Als dit zo is zal er veel warmte verloren kunnen gaan als de gehele aanbouw slecht geïsoleerd is.
Wat zijn de getroffen maatregelen en de isolatiegraad van de aanbouw?

De rechter wand grenst aan de slaapkamer (meestal onverwarmd).
Links wonen de buren.
Beide zijn spouwmuren (rechts was de bestaande buitenmuur).
De isolatie is volgens de aannemer volgens "de nieuwste normen", vaag herinner ik me 3,6 - kan dat?
De vloer heeft een afwerklaag van 6cm met daaronder een dikke laag met dik tempex eronder.
 
Dan zou 3 kw ruim voldoende moeten zijn.
Als je de aanvoer en retourtemperatuur meet of bij benadering voelt kan je bepalen of de convector zijn vermogen afgeeft aan zijn omgeving.
De aanvoer/ retour hoort 20 graden te verschillen bij een aanvoertemperatuur van 90 graden.
Bij 90/70 wordt het volledige vermogen afgegeven. Wordt het verschil groter (bv. 90/40) dan neemt het afgegeven vermogen af.
Bij een lagere aanvoertemperatuur van de ketel neemt het vermogen ook af en het verschil van aanvoer en retour komen ook dichter bij elkaar te liggen. (bv.40/30) is hierin het verschil groter dan wist dit op te weinig aanvoer van warm water.
Is het verschil kleiner kan dit zijn dat de convector zijn warmte niet kan afgeven of dat de aanvoer van warm water te groot is.
Dit laatste geeft extra zoekwerk welke van de 2 het probleem zou kunnen zijn.

3000 watt zou ruim voldoende moeten zijn naar mijn inschatting.
Wat ook van invloed zou kunnen zijn is dat de koude lucht die in de convectorput val/aangezogen wordt erg koud is.
Je hebt een opening naar de woonkamer maar de vraag is of daar tussen een koud vertrek is. Die lucht kan door de convector worden aangetrokken. Die lucht wordt dan ook minder warm na de convector.
Een ventilatierooster kan voldoende zijn om veel koude lucht naar binnen te halen. deze lucht kan door de convector worden aangezogen.
Dit is meestal voelbaar aan de grond, dit voelt als tocht over de vloer.

Probeer eerst eens te bepalen wat de temperaturen van de aanvoer en retour zijn, dan kan de convector zelf beoordeelt worden of deze wel of niet goed werkt.
 
In ieder geval hoort zoals Cvolieboy schrijft, de oppervlakken aan beide zijden van de converctor (t.o.v. de scheidingsplaat) gelijk te zijn. Nu dit niet het geval is, zal het vermogen ook een stuk minder zijn.

Misschien is er met deze situatie nog iets te redden met gedwongen convectie, d.m.v. een fan die lucht de put in blaast.
 
Wat is de capaciteit van de overige radiatoren?

Als u dat weet maak eens een nieuwe transmissie berekening van de woonkamer.
 
Ik weer het niet maar de genoemde verhoudingen die je tegen komt komen aardig overeen met dit ontwerp. :? (Produktlink naar gamma niet meer werkend)
 
Het zijn metalen delen van 10 cm op elkaar wat ook voor wand convectoren gebruikt word.
 
Ik heb toch nog wat vragen...

1. Bundy had een paar interessante suggesties, graag nog wat commentaar van de andere inzenders:
a. Zou het afdoende zijn, die thermostaatkranen? Wel een heel gedoe, door het hele huis...en zelfs met de beide voor-radiatoren bijna dicht is het op dit moment niet goed.
b. Helpt een niet modulerende thermostaat? Kan ik zonder gevaar van opblazen de Nedit Moduline 300 vervangen door een ??? thermostaat (of voor mijn part tijdelijk een schakelaartje) ?

2. Cvolieboy meldt dat de put en de radiator niet bij elkaar passen.
Wat vinden de anderen hiervan?
Ik vind ook dat er erg weinig warmte omhoogkomt, aan de andere kant lijkt het ook wel dat de warmte alweer ophoudt voor-ie goed en wel heet is.
Heb de temp op 90 gezet, maakt niet uit, dus misschien schakelt de thermostaat te snel af zoals al werd gesuggereerd?
Ook voorin de kamer convectors plaatsen is misschien een idee, wel las ik hier en daar dat dit "niet zo'n lekkere warmte" is als je er dichtbij zit...

Ik zal vanavond eens proberen te meten wat aan/afvoertemperatuur verschilt.
Ik hoop niet dat er een grotere put gehakt moet worden- over 10 dagen komt de kurkvloer erin...
Tot zover weer bedankt !
 
Radio schreef:
Cvolieboy meldt dat de put en de radiator niet bij elkaar passen.
Wat vinden de anderen hiervan?

Dat is zeker het geval en duidelijk uit de foto. Een oplossing is misschien een smallere en hogere convector in de put plaatsen. Maar de combinatie zoals nu geinstalleerd hoort niet bij elkaar.
 
Radio : Ja het is een heel gedoe ja,maarja is zeker ,n goede optie.
Die niet modulerende thermostaat is een must ,
opblazen is niet mogelijk begrenzing gebeurd altijd via de thermostaat in de
ketel 90 C .
Er komt weinig warmte om hoog om dat die put onder 60 C niet werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan