Convector radiator vermogen + inbouw

H@ns

  • #1
Ik heb een convectorradiator gekregen van iemand. Deze moet een wandradiator van +/- 150 hoog en 40 breed en 15 diep, oud model met dikke open bladen.
De convector is 220 lang en +/- 10x20.

Komt dit ongeveer overeen qua vermogen?
 

Bernhard

  • #2
De radiator heeft een cap. van ca. 1200 watt.
De konvektor heeft een vermogen van 1800 tot 3700watt.
Dit verschil is afhankelijk van de ontwerpwatertemp in de installatie en de hoogte van de plaathoogte ,schachthoogte, bij de konvektor.
De eerste cap. is bij een watertemperatuur ontwerp van 75/65 en een schachthoogte van 20cm.
De tweede is bij 90/70 en schachthoogte van 50cm.
Bij een vrije opstelling zal de cap. van de konvektor veel minder zijn.

Bernhard
 

Chathanky

  • #3
Kan je deze nauwkeuriger beschrijven, ik tweifel of je het mischien over een ledenradiator hebt.

Een normale convectorradiator heb je in verschillende uitvoeringen, 1, 2, of 3 plaats. met 1,2, of drie lammellen, hier zit kwa vermogen nogal wat verschil in.
 

H@ns

  • #4
De exacte maten van de radiator zijn; 100 hoog, 40 lang en 22 breed. en komt ongeveer overeen met dit model:



De convector is van dit type, alleen de radiator zelf dus zonder put en rooster



En de ketel is een Nefit Ecomline HRC 30
 

Chathanky

  • #5
Dit is een lastige hans, ik heb wel een link waar je een hoop gegevens over ledenradiatoren kunt vinden, deze gaan zover ik gezien heb niet hoger dan 98 cm, het is in ieder geval een indicatie.

Het verschil tussen 90/70 en 75/65 is ongeveer 10% vermogensverschil.

Convectoren heb ik niks kunnen vinden voor je.

url helaas niet meer werkend
 

Bernhard

  • #6
Een ledenradiator met afm. 400-1000-220 heeft bij 75/65 een cap. van
2900watt en bij 90/70 een cap. van 3640 watt.
In mijn eerder bericht ben ik er van uit gegaan dat de nieuwe een plintconvector was.
Als de nieuwe een designradiator is dan heeft deze een cap, van
800watt bij 75/65 en 1024watt bij 90/70.
Met een desgnradiator of konvektor van kampmann heb je te weinig capaciteit.

Doei Bernhard.
 

Hoezithet

  • #7
Om verwarring te voorkomen:

TS heeft het over een convectorradiator (zowel tekst als plaatje) en niet over een plintradiator.

Bij een convector (in een put of tegen de wand, schoorsteenwerking voor de warmte) is voor de warmteafgifte heel erg bepalend hoe hoog de put is. (Gemakshalve ga ik er van uit dat TS de radiator ook in een put o.i.d. gaat plaatsen.)
Voor de warmteafgifte is tevens van belang wat er bovenop de put voor rooster wordt gelegd.

Bij voor maten / berekening / voorbeelden e.d. zie deze site en kijk bij inbouwoplossingen.

Suc6
 

H@ns

  • #8
Bedankt, ik zal eens kijken op die site!
Het is uiteraard de bedoeling om de convector in een put te plaatsen. Het rooster wordt waarschijnlijk zo'n standaard rolrooster, hout of aluminium.

De maten van de put was indedaad de volgende vraag :wink:
 

Hoezithet

  • #9
Op de door mij genoemde site staat ook wat je aan warmteopbrengst/doorvoer verliest bij de verschillende soorten put afdekking.

Verder zou ik i.p.v aluminium -als je daarvoor zou kiezen- rvs nemen, dat blijft mooier dan Alu.
 

Hoezithet

  • #10
Nog een vergeten puntje:

De warmteafgifte wordt ook bepaald door het aantal buizen/pijpen, dat door je radiator loopt, dat had je niet vermeld, maar wel van belang.

Suc6 verder.
 

H@ns

  • #11
Drie
 

H@ns

  • #12
Kleine correctie de convectorradiator is niet 120 lang maar 220!!!! (typfoutje)
 

H@ns

  • #13
[sorry dat ik mijn eigen topic aan het volspammen ben maar wil nu eenmaal vooruit :wink: ]

Ik heb inmiddels de vermogens gechecked en dat klopt wel, d.w.z. ik heb wat overcapaciteit maar dat lijkt me geen probleem toch?

Inmiddels ook in de archieven een mooi onderwep opgedoken waarin Fiesiekus het één en ander uitlegt over zelf bouwen van de put.
Dit ga ik dus ook doen want kopen zonder voorgemonteerde radiator is kennelijk niet mogelijk en zou dat wel zo zijn dan is het errug prijzig!


Dat tussen schotje, hoe ver blijft dat vrij van de bodem?

hoe bepaal ik de ideale hoogtexbreedtexdiepte voor mijn convector van 220 lang met drie buizen?

En dan een lastige, voor mij althans:
Ik sloop de bestaande ledenradiator er uit, de aan- en afvoer blijft op zijn plek. Vanaf de onderzijde -bovenvloers- tak ik af, zet ik er een radiatorkraan op en ga dan de vloer in om nog een halve meter te overbruggen naar de put.
Kan dat? of moet de kraan persé op de radiator zelf geplaatst zijn?

Er zit een aftap uitgang op de afvoer van de convector, aangezien dit de laagste radiator in het systeem is lijkt het mij ook het logische aftappunt voor toekomstige uitbreiding. Maar erg praktisch is het niet! kan ik ook gewoon het aftappunt dat nu, bovengronds, op de afvoer zit die naar de convector gaat lopen gebruiken?

En tenslotte; hoe dicht ik de aan- en afvoer gaten in de put zelf netjes geïsoleerd af zonder straks tikken en andere uitzettings geluiden te horen?

Ohja, en dan echt als laatste: de aarding?! waarheen? zichtbaar? (leidingen zijn ergens anders al geaard)
 

Bernhard

  • #14
Enige aanvulling op de maten en punten voor een goede werking van een
convectorput.
Breedte van de put is 2xbreedte van convector.
Diepte put is 600mm. en tussenschot 500mm, tussenschot 100mm. van
Bodem.
Het warme kanaal opdelen in 3stukken ca elk 730mm. en hier dwarsschotten plaatsen.
Lengte van de put ca 2200 + 200mm.
De tussenschoten mogen slechts een kleine speling met onderkant rooster hebben.
Verder mag de convector geen speling /kieren hebben met het tussenschot.
Let op bij de aansluiting van sommige convectoren moet een insteekhuls
worden gebruikt, anders treedt kortsluiting op, controleren met blazen.
De afm. van het kader is breedte put +2xca.25mm.
Geisoleerde convectorputten zonder element zijn standaard te koop en zijn niet duur.

Succes met de klus Bernhard.
 

H@ns

  • #15
THNX,

Een paar dingen snap ik niet:
Bernhard schreef:
Het warme kanaal opdelen in 3stukken ca elk 730mm. en hier dwarsschotten plaatsen.
Lengte van de put ca 2200 + 200mm.
De tussenschoten mogen slechts een kleine speling met onderkant rooster hebben.
Verder mag de convector geen speling /kieren hebben met het tussenschot.
Die snap ik niet helemaal.
Dus er komen nog eens tussenschotjes die rusten op de radiator?!
Gaat dat niet een enorme herrie veroorzaken bij uitzetting met al die dunne bladen aan de convector?
Bernhard schreef:
Let op bij de aansluiting van sommige convectoren moet een insteekhuls
worden gebruikt, anders treedt kortsluiting op, controleren met blazen.
:?: Kortsluiting?! er zit gewoon een aanvoer en een afvoer op (geen stekker)
Bernhard schreef:
Geisoleerde convectorputten zonder element zijn standaard te koop en zijn niet duur.

Succes met de klus Bernhard.
Standaard bij een bouwmaterialen handel of cv specialist? Tot nu toe kom ik op internet alleen complete sets tegen.
 

Ketelman

  • #16
Kortsluiting tussen aanvoer en retour, je plaatst dan een hulsje zodat het water van de aanvoer door de conector gaat en dan pas nar de retour.
Eigenlijk het zelfde idee als bij een decor radiator waar alle 2 de aansluitngen boven zitten.
Als je daar geen buis inzet om het water naar beneden te dwingen krijg je ook kortsluiting tussen aanvoer en retour.
 

Chathanky

  • #17
Als de aanvoer en retour in een zgn. lus door je convector ligt heb je geen last van kortsluiting.

Je had het er over dat de hij er 3x doorheen liep.
 

Ketelman

  • #18
Chathanky schreef:
Als de aanvoer en retour in een zgn. lus door je convector ligt heb je geen last van kortsluiting.
klopt maar sommige typen convectoren hebben aanvoer en retour op het zelfde blok en zonder huls zijn ze dan onderling verbonden oftewel kortgesloten.
Het is iets waar je zeker eerst naar moet kijken voor je de convector inbouwd anders kom je de hele zaak wwer aan het aftappen en convectoren kom je sowieso al lastig bij.
 

Chathanky

  • #19
Of in gesitueerde geval aanvoer links aanvoer rechts
 

H@ns

  • #20
Dat zal dan denk ik niet opgaan voor dit model. Voorzover ik het kan zien is er geen verbinding tussen aanvoer en retour aan het begin.
Ik maar even en schets gemaakt misschien dat, dat meer duidelijkheid geeft.



Zoals het kan bepalen loopt de aanvoer bovenin en gaat dan (misschien door lus) naar beneden tot afvoer. Door de "kastjes" aan begin en eind kan ik het niet zien maar dat lijkt me de logische weg.

[edit] er lopen in totaal dus niet drie maar zes buizen :oops: Wat komt er ook alweer na drie? oja vier, vijf en zes.. kwestie van goed tellen dus...[/edit]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu