Wattage na verwijderen convectorput en vervangen radiatoren

Michiel_01

  • #1
Hallo,

Graag doe ik een beroep op jullie kennis en ervaring, als ik het ergens niet aan het juiste eind heb, dan hoor ik dat graag.

Met het verhuizen naar een nieuw woning loop ik tegen het volgende aan:
In de nieuwe woning, wil ik een oude convectorput verwijderen (ivm de combinatie nieuw te plaatsen ketel en huisstof-allergie problematiek) en hier een wandradiator voor terugplaatsen.

De woning heeft een te verwarmen ruimte met een inhoud van 117 m3, bestaande uit een woonkamer 35m2 en een half open keuken 10m2 (alles 2.6 meter hoog) wat met een gewenste temperatuur van 20 graden en een gemiddelde isolatiegraad uitkomt op een noodzakelijk wattage van ongeveer 8500 watt.

Voor de nieuwe woning, wil ik het noodzakelijke wattage verminderen, door gevel- en vloerisolatie aan te brengen, als ik het juist heb, mag ik dan het wattage verminderen met 10% en kom ik op 7650 Watt uit.

In de woning, zitten er naast de convectorput een gevelradiator: 1 blad van 250x50cm, een paneelradiator 40x40cm dubbelblads en een 90x90 cm paneelradiator, ook dubbelblads.

de 90x90 cm en de 40x40 zitten op "onhandige plaatsen" in de keuken en wil ik vervangen voor een verticale radiator met een wattage van ongeveer 2kw, terug te plaatsen in de keuken.

De convectorput, wil ik vervangen voor een radiator van 3Kw, maar dan hou ik nog ongeveer 2650 watt over, dekt de 250x50cm gevelradiator dit?

Mijn huidige huis is identiek aan de woning waar ik in ga trekken (huur naar koop), dus ik heb vergelijkingsmateriaal, beide zijn het tussenwoningen met identieke ruimtes en de huidige isolatiegraad is hetzelfde.

Mijn huidige woning stook ik met een 10 jaar oude ketel, van 17 graden 's nachts (alleen in de winter koelt het iets verder af) naar 20 graden 's ochtends, in 10 minuten warm. Deze woning heeft enkel een gevelradiator van 300x50 cm en een drie-blads paneelradiator van 300x40 cm in dezelfde ruimte.
(er hangt nog een dubbelblads 90x60 paneelradiator, maar die heeft nog nooit aangestaan, vanwege de plaats waar die hangt.)

Afgaande op de berekening van 8500 Watt, heb ik de indruk dat ik in mijn huidige woning niet aan het gewenste wattage kom, ondanks dat het er wel altijd goed/lekker warm is.

Kom ik dan in de nieuwe woning afdoende uit met de 2 nieuwe radiatoren van samen 5Kw en de bestaande gevelradiator?

Het betreft allemaal jaren '70 (?) paneelradiatoren met een opbouw zoals te zien is op de foto (de foto is genomen van de 3-dubbele radiator in mijn huidige woning).

Groeten,
Michiel

edit: nu met foto:
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #2
    Wilt u het goed doen laat dan een warmteverlies berekening maken, er moeten te veel zaken veranderd worden om dat op de bonnefooi te doen.
     

    CV__

    • #3
    8,5 kW voor een tussenwoning begane grond... al eens van spouwmuren gehoord!? :?

    Ja dus, want 17 graden 's ochtends.

    Veel oude huizen is enkel glas vervangen door dubbel glas of zelfs HR++ glas. Hiermee wordt het benodigde vermogen enorm verminderd.

    Wat zie je trouwens als "gemiddelde isolatiegraad"?

    Heb je een woningscheidende spouw waar alle warmte uit waait?

    De vraag is ook of je wilt dimensioneren voor de koudste dag in 30 jaar...

    In Nederland wordt er, ook bij nieuwbouw, een vermogen uitgegeven om het altijd warm te kunnen stoken maar is er bijna geen aandacht voor die 6 maanden per jaar dat het binnen te warm wordt. Belachelijk in mijn ogen.

    Als je in 10 minuten 3 graden erbij krijgt is dat een aardige indicatie dat je verwarming gigantisch is overgedimensioneerd.

    Maar goed, kom met buitenoppervlakken, info over woningscheidende muur, ruit typen en info over de vloer en dan is er al heel wat meer zinnigs te zeggen.
     

    Michiel_01

    • #4
    Bedankt voor je uitvoerige reactie CV_:

    Mogelijk dat onderstaande beantwoording van je vragen, een beter beeld geeft, ik ben eigenlijk wel blij dat je wat sceptisch reageert.

    Wat ik zie als "gemiddelde isolatiegraad", het huis heeft wel dubbel glas, geen vloerisolatie en geen spouwmuurisolatie. Zie onderaan voor de specificaties en ja, ik heb een woningscheidende spouw waar alle warmte uit waait. Sowieso, moet er nog het nodige aan de woning worden geisoleerd en hetzelfde voor de ventilatie, die is op de begane grond nihil.

    buitenoppervlakken: voorzijde 9,5 m2 stenen gevel met 50mm spouw, met daarin 4,50m2 dubbelglas, de achterzijde heeft een schuifpui en schuifdeur over de gehele lengte van 5,9 meter. Totale glasoppervlakte is bij benadering 7,7m2 van de 14 m2 oppervlakte van de achterpui.

    woningscheidende muur: met spouw, waarbij het spouwblad onderbroken is op de eerste verdieping voor de balken van de zolderverdiepingsvloer (dit laat ik ook isoleren en afwerken, zelfde voor de zolderverdieping, is het niks beter).
    ruit typen: dubbel glas
    vloer: houten balken met latten, komt 7mm ondervloer op en dan parket op. Na isolatie van de balkenhouten vloer met 14cm steenwol vanuit de kruipruimte en een dampremmend folie.
    plat dak: isolatie onbekend, moet nog open, oppervlakte 15,4m2, waarvan ongeveer 2m2 in de vorm van een lichtkoepel.

    last but not least, nee, het is absoluut niet de bedoeling om voor die ene winterdag te dimensioneren, want daarvoor zit er ook nog een haard in de woning.... van 7kw...die ook in mijn huidige woning zit. Die heb ik nog nooit gebruikt, maar dat zal je waarschijnlijk niet verbazen.
     

    CV__

    • #5
    Welk bouwjaar? Wanneer zijn die radiatoren geplaatst? Zeker voor het plaatsen van dubbel glas?

    Plat dak = geen open verbinding spouw <> buitenlucht, althans niet aan de bovenkant.

    5 cm spouw opvullen met EPS parels verhoogd de R waarde van de muur van ~0,35 naar 1,8. Daarmee daalt in principe het warmteverlies met een factor vijf.

    Als je dan de vloer ook isoleert van onderaf worden je ramen de grootste verliespost. Zeker grote ramen waar geen verwarming onder kan, zoals die schuifpui, gaan dan voor koudeval zorgen. Je kunt dan overwegen die te vervangen door HR++, daarmee gaat ook daar de R waarde met een factor ~2,5 omhoog, meer bij HR+++.

    Als je het allemaal zeker wilt weten voordat je dingen ombouwd is het het mooiste om eerst te isoleren en dan de winter af te wachten. Dan kun je naar keuze radiatoren afknijpen. Ook kun je dan kijken welke aanvoertemperatuur je het nog mee warm krijgt.

    Familie van mij heeft een jaren '30 huis. Dan hebben we ook in de loop der jaren voorzien van overal dubbel glas (is al een tijd geleden, latere upgrades zijn HR+ en de laatsten HR++), steenwol tussen de balken van de vloer (droge kruipruimte) en EPS parels in de spouw. Als het buiten vriest en waait gaat de aanvoertemperatuur net over de 40 graden om een kamer met véél meer verliesvlakken op 20 graden te houden. Voor al die maatregelen brandde je inderdaad weg dichtbij de radiator...

    En aanvoertemperatuur van 80 naar 40 is niet een halvering in verwarmingsvermogen; dat is de helft van de helft.

    Zo'n haard van 7 kW ken ik, hehe. Zo'n ding stond anderhalf jaar geleden als enige operationele verwarming in het 1900's huis (dus geen spouw..) van andere familie. Dat was anderhalf jaar geleden. Erg fijn dat er nog een plekje warm te krijgen was, maar inderdaad; die gebruik je niet als je gewone radiatoren hebt :mrgreen:
     

    Michiel_01

    • #6
    Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was over het platte dak, excuses.

    Het bouwjaar van het nieuwe huis is 1970 met zadeldak, dit betreft de eerste 7,5 strekkende meters van de woning, dit deel heeft een woningscheidende spouw in dit deel zit ook de originele (1970) gevelradiator.
    daarachter is een stuk van 2,5 meter aangebouwd, met plat dak en een "eigen" spouwmuur (met aan de beide kanten een uitbouw van de buren, met elke een eigen muur met spouw). Over dat stuk muur heb ik het mist zorgen qua warmteverlies.
    In de uitbouw staan de overige 2 radiatoren en de convectorput, dit is in 1974 al aangebouwd en zou volgens de vergunning moeten voldoen aan isolatie NEN1068 van destijds. Gezien de staat van onderhoud van de rest van de woning, durf ik stellig te zeggen dat de warmte installatie in de uitbouw van omstreeks hetzelfde moment is als de aan/uitbouw zelf.

    Het dubbelglas zal inderdaad nadien zijn geplaatst.

    Met EPS parels in de spouw, bedoel je de spouw van de voor-/achtergevel neem ik aan? Niet de woningscheidende spouw?

    mvg,
    Michiel
     

    CV__

    • #7
    Ja, de buitengevels. Woningscheidende spouw volspuiten met EPS parels willen veel bedrijven niet doen. Dat zou ook veel meer bende geven, want dan moet je van binnenuit gaten boren. Ik denk wel dat het de komende jaren steeds vaker wél gaat gebeuren en er ook vooral meer aandacht komt voor het verlies in de woningscheidende spouw. Als je dak, vloer en buitengevels voorzien hebt van flinke isolatie wordt de woningscheidende muur een relatief grote verliespost. Dat zie je ook in rijtjeswoningen; alleen geen sneeuw boven de woningscheidende muur.

    Bijvoorbeeld;

    Ook langs de buitenmuur zie je dat trouwens.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu