Condensatie/schimmel op zolder: voorzetwand & airco?

LangePier

  • #21
De gevel lijkt mij behoorlijk gunstig te zijn om aan de buitenzijde te isoleren.
Er is een flinke overstek dus je kan behoorlijk dik isolatie materiaal aanbrengen.
Hm ja dat zou ook mooi zijn, maar ik weet vrijwel zeker dat dat niet is toegestaan hier in Leiden, vanwege de kwalificatie 'beschermd stadsgezicht'. Dat betekent dat het uiterlijk van de woning niet veranderd mag worden, althans onder zeer strenge voorwaarden. En het metselen van een hele nieuwe oud-uitziende gevel valt zeker niet binnen het budget, hoe gaaf ik het ook zou vinden.

Ik vraag me nog een ding af: ik heb 1 airco gevonden die zich erop voorstaat dat hij het binnenklimaat als geen enkele andere airco kan reguleren, inclusief ontvochtigen met behoud van temperatuur. Tot nu toe kon ik zoiets inderdaad bij geen enkele andere airco vinden, maar precies om die reden ben ik een beetje wantrouwend. Ik begrijp dat hij de lucht eerst afkoelt om vocht te doen condenseren, en daarna de lucht weer opwarmt en uitblaast. Zoals ik het begrijp gaat dat allemaal met compressie-koeling en verwarming. Eigenlijk werken de twee functies dus tegen elkaar in lijkt me. Hoe zou het stroomverbruik van de ontvochtigingsfunctie zich verhouden tot koelen of verwarmen, twee keer zo hoog? En maakt het nog uit of het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet zo groot is, maakt dat een airco dan nog inefficienter? Dus stel ik wil hem gebruiken om mijn zolder te ontvochtigen in de winter, en het is buiten bijv 7 graden, en binnen op zolder 12, hoe zou dat het energieverbruik van deze functie dan beinvloeden?

De specifieke airco betreft de daikin ururu sarara, dit lees ik in de boekjes van Daikin:

daikin ururu leaflet3.2.png daikin ururu leaflet4.2.png

edit: ligt het aan mij of zijn de afbeeldingen die je bij een post bijvoegt altijd te klein om te lezen, hoe groot je hem ook opblaast? In de boekjes van Daikin wordt in ieder geval uitdrukkelijk benadrukt dat de ontvochtigingsfunctie de temperatuur van de kamer niet beinvloedt, doordat ie de lucht eerst 'uitdroogt' (lees: afkoelt) en daarna weer opwarmt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #22
Google is op isolatie met steenstrip er gaat een nieuwe wereld voor je open.
 

LangePier

  • #23
Maak je het niet veel te lastig?
De gevel is geïsoleerd, kan beter maar wat vocht betreft niet nodig.
De vochtigheid is niet extreem bij 10 graden.

Dat PIR in het dak, 15 graden aanhouden wat nauwelijks energie kost met het pir erin en zeer waarschijnlijk zijn de problemen opgelost.
Ja daar heb je helemaal gelijk in hoor, maar de airco blijft toch wel een interessante optie, niet enkel voor het ontvochtigen maar ook simpelweg vanwege de koelmogelijkheden in de zomer. Het is ten slotte toch mijn slaapkamer daar onder het schuine dak, op het zuiden, dus het wordt er totaal onleefbaar tijdens een hittegolf (en dat zal met PIR alleen maar erger worden vrees ik, als de warmte maar lang genoeg aanhoudt). Dus het is een beetje van alles wat mij trekt in die airco: beetje ontvochtigen indien nodig, beetje koelen indien nodig, of zelfs verwarmen of ventileren. Het apparaat zal dus zeker niet elke dag hoeven draaien, alleen in de pieken van zomer en winter.

Google is op isolatie met steenstrip er gaat een nieuwe wereld voor je open.
Oh inderdaad, heel gaaf! Nou is het wel nog flink prijzig, zo lees ik bij 1 aanbieder: 80 euro per vierkante meter voor 10 cm isolatie (of 64 voor 4 cm) + nog arbeidsuren. Dan ga je snel richting de 3000 euro vrees ik voor alleen die ene punt, das wel heftig.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #24
Ja, ik zou daar in de zomer ook airco willen.

PIR nadelig in de zomer?
Ik denk het niet. Het warmt met PIR inderdaad sneller op dan met bijvoorbeeld steenwol, maar bij steenwol blijft de warmte ook langer hangen. Een huis dat langzaam opwarmt, koelt ook langzaam af. (zonder koeling, bij oude huizen werkt bijvoorbeeld de kruipruimte als koeling als die niet geïsoleerd is)
Daarnaast heeft pir een reflecterende laag die warmte terug kaatst. Ook warmte van buiten blijft (deels) buiten.
Uiteindelijk is het vooral de isolatiewaarde die telt en die gaat een stuk hoger worden.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #25
Charel schreef:
Binnenspouwblad en buitenspouwblad vormen helemaal bovenaan een massieve muur ter afdichting van de lager gelegen spouw.
echt niet een spouw is gewoon open aan de bovenzijde
maar dat de isolatie niet helemaal aansluit tegen het dak is wel een punt

isolatie lost het probleem op doordat de muren minder koud zijn aan de binnenkant.
maar als je dan de verwarming op zolder uit zet is dat effect weer weg.
 

Charel

  • #26
Boertje125 schreef:
echt niet een spouw is gewoon open aan de bovenzijde
Ideaal zou het inderdaad zo moeten zijn en dan op een manier dat de spouwisolatie aansluit aan de dakisolatie
Mijn bedenking was ook nog voor het verschijnen van de foto met oversteek.
Maar de plaats van condensatie zo helemaal bovenaan in de punt en nergens anders geeft een zwaar vermoeden dat daar een koudebrug zit.
Goed ventileren, beetje verwarmen en de koudebrug plaatselijk wegwerken is volgens mij voldoende om die condensatie voortaan te voorkomen.
 

LangePier

  • #27
PIR nadelig in de zomer?
Ik denk het niet. Het warmt met PIR inderdaad sneller op dan met bijvoorbeeld steenwol, maar bij steenwol blijft de warmte ook langer hangen.
Oh gelukkig, ik dacht dat het andersom was. Maar ja, airco zal hoe dan ook wel nodig zijn, als ik de kamer ten minste ook tijdens een hittegolf wil kunnen gebruiken, maar goed dat moet dan maar een aparte airco worden, zonder enige super-efficiëntie ruimtebesparende twee-in-een functionaliteit :P

Ik heb inmiddels het plan opgevat om maar een ouderwetse MV-box te installeren in de bergvliering (nog beter te bouwen - momenteel een 'concept' met enkel een plank in de studeerkamer). De ventilatiebuis kan dan mooi langs de nok naar de slaapkamer.

Aan de andere zijde van het muurtje waar de MV dan aan komt te hangen zit mijn slaapkamer, en daar loopt een horizontale balk evenwijdig aan de nok, maar net 35 cm (gok ik) eronder. Deze loopt gek genoeg niet door in de studeerkamer. Maar in de slaapkamer vormt dit dan mooi de nieuwe basis voor het 'plafond', met daarboven de nieuwe dikke laag PIR en daar weer onder, naast de balk, de ventilatiebuis; zit ie ook mooi hoog in de kamer, het meest vochtige deel.


plaatsing.jpg
plaatsing MV2.jpg plaatsing MV2.jpg

Zo heb ik isolatie en ventilatie goed geregeld denk ik. Het liefste zou ik natuurlijk een wtw hebben, maar die heeft een 2 toevoerbuizen en dat wordt misschien erg lastig om allemaal netjes weg te werken, ook omdat die natuurlijk niet direct naast de luchtafvoer mogen zitten. Maar goed, dat laat ik dan maar gaan en neem genoegen met een primitieve MV. Alleen even uitzoeken of ik die wel enigszins 'slim' kan maken met een vochtsensor en liefst af te lezen van de telefoon ...
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu