Bouw garage

Henny K.

  • #1
Ik ben nieuw hier op dit forum en wil graag wat advies.
Mijn oude garage is op en moet voor de vlakte.
Ik wil op een andere plek een nieuwe garage bouwen.
Het wordt een halfsteens garage die in een later stadium van binnenuit geïsoleerd gaat worden(dit i.v.m. de kosten).
Er hoeft hier niet geheid te worden.
Mijn plan is om een ringbalk te storten en hierop de halfsteens muur te
laten metselen.
Ik heb een paar vragen:

kan ik het beste de ringbalk en de vloer in één keer storten of is het mogelijk om eerst de ringbalk met metselwerk te doen en later de betonvloer erin te storten.

Omdat ik de garage in een later stadium wil isoleren wil ik onder de betonvloer drukvaste isolatieplaten van 5 cm leggen, twee lagen over elkaar zodat 10 cm isolatie eronder zit.
Hoe maak ik nu de isolatie van buitenmuur naar betonvloer dit i.v.m. koudebrug.

In eerste instantie wou ik zgn. piepschuim bekistingsbakken gebruiken maar deze schijnen alleen voor paalfunderingen geschikt te zijn, wel werd er bij gezegd dat het ook veel toegepast wordt zonder palen maar hier eigenlijk niet geschikt voor zijn.
Heeft iemand ervaring met het toepassen van deze bakken op een zandgrond....

heeft iemand een detailtekening van een fundering voor een halfsteens muur evt met isolatie...

Alvast bedankt voor de genomen moeite.
Vr.gr.Henny
 

Ralph

  • #2
- kan ik het beste de ringbalk en de vloer in één keer storten of is het mogelijk om eerst de ringbalk met metselwerk te doen en later de betonvloer erin te storten.

Ik zou de vloer wel op het fundament leggen. Dat kan je in 2x doen, dus eerst fundament en dan de vloer een dag later. Alles in één keer vergt redelijk schaalwerk en is voor een leek niet te doen.

- Omdat ik de garage in een later stadium wil isoleren wil ik onder de betonvloer drukvaste isolatieplaten van 5 cm leggen, twee lagen over elkaar zodat 10 cm isolatie eronder zit.
Hoe maak ik nu de isolatie van buitenmuur naar betonvloer dit i.v.m. koudebrug.

Word er gestookt in dit gebouw en bovenal, komt er een auto in te staan?

- In eerste instantie wou ik zgn. piepschuim bekistingsbakken gebruiken maar deze schijnen alleen voor paalfunderingen geschikt te zijn, wel werd er bij gezegd dat het ook veel toegepast wordt zonder palen maar hier eigenlijk niet geschikt voor zijn.
Heeft iemand ervaring met het toepassen van deze bakken op een zandgrond....

Niet geschikt voor fundament zonder paalfundering. De druk p/cm2 is te laag hiervoor van die kist.

- heeft iemand een detailtekening van een fundering voor een halfsteens muur evt met isolatie...

Wat wil je met een detail? Graven tot vaste grond en min. 35 cm dik aanleggen, meer is er niet van te bedenken.

- Alvast bedankt voor de genomen moeite.
Vr.gr.Henny

YW[/i]
 

Henny K.

  • #3
Hallo Ralph,
bedankt voor je snelle reactie.
In eerste instantie wordt er niet gestookt, wel komt er een auto in te staan.
In een later stadium wil ik misschien van de garage een vakantiewoning/ woonhuisje dochter van maken.
Dan zal er wel in worden gestookt.Vandaar mijn vraag over de detailtekening deze heeft betrekking op de isolatie van de buitenmuur naar de betonvloer met betrekking op de later aan te brengen geïsoleerde binnenmuur.
Mijn idee was om een strook van de pir platen tegen de buitenmuur aan te leggen, waarna de betonvloer wordt gestort op de dubbele pir platen.
Zodoende ontstaat een betonvloer die als het ware vrij en geïsoleerd van de buitenmuur ligt.
Met de kisten van piepschuim had ik dit kunnen oplossen maar jouw antwoord is duidelijk :niet geschikt dus zal ik een andere oplossing moeten nemen.
Er zal wel een behoorlijk dikke vloer in moeten maar ja....
 

Ralph

  • #4
Tja, als je nog niks zeker weet is het wel moeilijk bouwen hoor. Budgetair zit het ook al niet mee en dan heb je al gauw een projekt waar het achteraf altijd anders had gemoeten.

Maar goed, een garage met een halfsteens muur is eigenlijk niet meer van dezen tijd. Al helemaal niet met de gemiddelde hollandse bakstenen die na een dag regen al zeiknat doorslaan naar binnen. Probeer zo te schuiven in je budget dat je toch een spouwmuur aanlegt.

Je zou bijv. eerst een garage als plan kunnen nemen zonder isolatie onder je betonvloer. Met isolatie is toch andere koek en dient dan constructief bewapend te worden. Beter doe je dan later als het woonruimte gaat worden er een geïsoleerde zwevende dekvloer in.

Wel is het dan zaak daarmee op voorhand rekening te houden kwa hoogte van je peil voor die vloer.
Garage deur gaat er later toch uit en kan het nieuwe kozijn aangepast worden voor de uiteindelijke hoogte.

Dat zijn zomaar een paar overwegingen. Succes!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Ralph schreef:
Ik zou de vloer wel op het fundament leggen. Dat kan je in 2x doen, dus eerst fundament en dan de vloer een dag later. Alles in één keer vergt redelijk schaalwerk en is voor een leek niet te doen.
Een vorstrand fundering+vloer is handiger. Die stort je wel in één keer.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #6
Bij het antwoord van HYZZZZ moet ik mij ook aanpassen
Een goed begin is het halve werk.
Stort een vloer met vorstrand incl de koudebrug isolatie.
Dit zijn de kisten er voor.


Deze voor een garage zijn prima te gebruiken.
Als ik moest kiezen dan zou ik de garage van houtskelet maken.
De wand zet je 14 cm van de buitenzijde van de beton.
Het dak laat je dan weer 14 cm buiten het skelet steken.
Een goede dampopen folie aan de buitenzijde, en je kunt wel 1 jaar wachten om de muur er om heen te zetten.
De garage kun je dan gewoon gebruiken, en constructief is de muur niet van toepassing.
Het skelet is het constructieve deel.
Het bouwt vele malen sneller dan steen, en je kunt het merendeel zelf doen.

Dit is een doorsnede van een wand op een betonvloer met houtskelet.



De wand zet je dan meer van de kant van de beton af.
 

Ralph

  • #7
Hm, wie fundeert er nou op tempex? Vloer loopt door tot buitenkant, dus water rent er zo onderdoor. Betonstaal zit er zinloos in zo in dat fundament.
Niet zo'n heel goed begin, sorry........
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Van een fabrikant van vorstrandbekistingen:
Code:
Sinds kort verkrijgbaar in druksterktes t/m 300kPa! Normaliter hebben onze EPS kisten van het type A &#40;H </= 600mm&#41; een standaard druksterkte van 100kPa en kist type B &#40;H > 600mm&#41; een druksterkte van 130kPa. De EPS-Standaardkist en Vorstrandbekisting zijn verkrijgbaar tot en met 300kPa &#40;per 100kPa oplopend&#41;. De lange duursterkte voor EPS is een factor van 0,3 van de gegeven drukvastheid. 300kPa bijvoorbeeld, geeft voor de lange duur 90kPa wat neerkomt op ca. 9000kg/m².
@Ralph: Wat bedoel je met dat water er onderdoor gaat?
 

Ralph

  • #9
Fabrikant kan lullen wat ie wil, ik geloof er niet in en zal het nooit doen voor me zelf. Ken je PIP (tittenfabrikant waar iedereen in geloofde) waar het achteraf toch allemaal anders blijkt te zijn? En meneer is vertrokken met de poen......... Boerenverstand red je je hier zeg ik maar :)

Wat betreft het water, ik heb het even visueel gemaakt en hoop dat dat duidelijk is.

 

Redavdp

  • #10
Waarom zou een eps kist niet kunnen bij een fundering op staal?

De druk is toch juist groter bij een paalfundering? Ik heb nog nooit van EPS bekisting gehoord met een gat voor de palen, laatstaan EPS voor de paal zelf. En als die contact maakt met de grond is de isolatie op de rest van de fundering voor niets...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Er wordt een gat ingezaagd voor de paal. Dat kleine oppervlak is een verwaarloze koudebrug, omdat dit aan de onderkant van de balk zit.



Een sprong om het water buiten te houden bij een spouwmuur op een vorstrandfundering is wel slim inderdaad. Het voorkomen van een koudebrug is mogelijk. Bijvoorbeeld door de spouwisolatie door te laten lopen in de vloer. Met houtskeletbouw makkelijk, maar metselwerk zal je dan op foamglas moeten zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu