Bosmaaier start plots niet meer

TomBelg1

  • #1
Hallo,

Gisteren heb ik me een tweedehands bosmaaier aangeschaft. Via deze link kan je zien over welke het gaat: https://www.hubo.be/nl/p/powerplus-xq-garden-powxqg6060-benzine-bosmaaier-trimmer-51-7cc/113166.html .

Deze namiddag heb ik deze een kleine 2 uur gebruikt op een stuk grond van 4 are. Telkens kreeg ik de bosmaaier aan de praat door 1 tot 2 keer aan het startkoord te trekken. Toen ik bijna klaar was, viel de bosmaaier langzaam uit. Aanvankelijk dacht ik dat de brandstof op was. Toen ik de brandstof bijgevuld had, kreeg ik hem niet meer aan. Wanneer ik nu aan het startkoord trek, zit er soms geen weerstand op. Van de 10 keer dat ik er aan trek zal ik slechts 2 keer echt weerstand voelen.

Ik heb het startmechanisme eens geopend. De hoekjes (zie foto) van dit onderdeel zijn wat versleten. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Of zijn er nog andere dingen waar ik naar kan kijken.

Alvast bedankt,

Tom

Powerplus 1.png

Startmechanisme 1.png
Startmechanisme 2.png
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Hij viel na 2 uur langzaam uit zegt u. Kun u PRECIES vertellen welke benzine u erin gedaan heeft?
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier en TomBelg1

TomBelg1

  • #3
Zelfgemaakte 2-takt: 2 liter benzine (super 95) + 50 ml olie
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
Sowieso euro98 benzine gebruiken en zeker geen euro95 of e10 :!:
 
  • Like
Waarderingen: TomBelg1 en BertPleizier

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #5
1:40 mix dus. Dat zou goed moeten zijn. Was even bang dat er gewone euro95 in gegaan was....

Het lijkt er op dat er nu 2 problemen zijn. Het startsysteem (misschien door het vele trekken) en het uitvallen van de motor. Gezien hij langzaam steeds minder liep, vermoed ik een probleem met de brandstoftoevoer of carburateur.
 
  • Like
Waarderingen: TomBelg1

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #6
Na een poos niet meer willen starten klinkt inderdaad als probleem met brandstof systeem. Ik zou de carburateur eens nazien en reinigen.

Ik zie zoiets ook wel ooit met mensen die overstappen van een eigen mengsel naar een kant en klaar brandstof. Dat geeft vaak ook problemen ivm oudere vervuiling.
 
  • Like
Waarderingen: TomBelg1

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik gebruik in al mijn gemotoriseerde tuingereedschap kant en klare 2T benzine in een oranje 5L kan.

Deze brandstof is een alkylaatbrandstof, waardoor deze extreem zuiver is (nog meer dan de Super 98). Het is jaren houdbaar en absoluut vrij van bio-“rommel” zoals deze in E10 brandstof wel zit.

Het is ook als 4T en zelfs diesel te koop voor andere motoren zoals een 4T grasmaaier of dieselagregaatje.

In tuingereedschap gebruikt is het altijd starten en lopen. Zelfs na jaren stilstand. Als je dit gaat gebruiken is het raadzaam om eerst de carburateur te reinigen, om oude verontreinigingen er uit te halen.
 
  • Like
Waarderingen: TomBelg1 en Vonken_trekker

TomBelg1

  • #8
Dankjewel iedereen voor de snelle en interessante reacties. Dan ga ik aan de slag met het reinigen van de carburateur, probeer ik de brandstoftoevoer na te kijken en zal ik achter een kant-en-klaar 2-takt mengsel gaan.
 

TomBelg1

  • #9
Update: ik heb het startsysteem met de startkoord er eens uitgehaald om te kijken of de veer nog wel opgespannen was. Twee uur lang heb ik geprobeerd om de veer er terug in te krijgen (zoals te zien in dit filmpje:
), maar tevergeefs...
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Dat gaat je naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer lukken, tenzij je 4 handen hebt en wat geduld. Als je trekkoord nog oprolt, is de veer ook nog gewoon op spanning. Daar hoeft de boel niet voor open.

Als je een nieuwe veer koopt zit deze ook in een speciaal plastic houdertje. Deze druk je op het “startsysteem” en met een schroevendraaier kun je de veer er uit duwen, direct op z’n plek. Zodra de veer ruimte krijgt rolt ie af en krijg je ‘m niet meer op z’n plek.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

TomBelg1

  • #11
Dag iedereen,

Vandaag het nieuwe startmechanisme met trekkoord ontvangen in mijn brievenbus. Nadat ik dit geïnstalleerd had, voelde ik opnieuw weerstand en startte de bosmaaier tot 3 keer toe!

De 3de keer liet ik de gas los en viel de maaier uit. Nadien heb ik hem niet meer draaiende gekregen.

Na enkele keren te trekken zat het startkoord 'geblokkeerd'. Ik heb toen het startmechanisme opnieuw moeten verwijderen en met de hand dat ijzer gedeelte (waar het startmechanisme op lockt) door moeten draaien. Dit zat namelijk geblokkeerd.

Wat ik tot nu toe getest heb:
- De bougie vonkt wanneer ik deze tegen een stuk metaal houd.
- De bougie was vochtig wanneer ik deze er na het vele trekken uitnam.

Iemand een ideetje? Aangezien hij 3 keer gestart heeft, weet ik het niet goed.

PS: wat de carburateur betreft: ik zou deze gerust eens willen uitkuisen, maar heb hier weinig verstand van. Onderaan heb ik enkele foto's toegevoegd van de carburateur. Iemand die weet wat de 'L en H' en de 'T' op de tweede foto betekenen?

Alvast bedankt!
1629992116416.png
1629992127576.png
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
Het natte op de bougie is benzine (mengsmering). Een natte bougie vonkt niet, er komt met aantrekken wel nieuwe benzine in de cilinder die dus niet ontbrandt, enz.. Dat noemt men “verzopen”.

Enige optie is bougie laten drogen door wachten of door deze eruit te halen en droog te blazen.

De stelschroeven L en H zijn voor low en high om de motor af te stellen. Als je hier geen ervaring mee hebt raad ik je aan om er niet aan te beginnen. Een foute afstelling geeft kans op motorschade.

Weet je hoe de choke werkt? Gebruik je de opvoerpomp correct? Stond het gas half open met starten?
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Heb je al nieuwe benzine in de machine gedaan en de carburateur goed schoon gemaakt?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #14
@ Jan

Zie laatste alinea topicstarter in post 11.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #15
Ik denk ook dat het reinigen van de carburateur wel eens de oplossing kan zijn. Er staan wel filmpjes van op YouTube hoe dat moet. Of je vraagt er iemand bij die dit vaker heeft gedaan.
 

TomBelg1

  • #16
Dag iedereen,

Ik heb er Aspen 2 ingedaan, in plaats van mijn eigen mengsel, maar tevergeefs. Ik denk dat ik binnenkort maar eens de carburateur zal proberen reinigen.

Handige tips & filmpjes zijn altijd welkom. In het verleden heb ik dit wel eens gedaan met de carburateur van een brommertje, maar deze carburateur ziet er weer wat anders uit...



Afbeelding verwijderd.
Een afbeelding van het product is overbodig, mod.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #17
Je kunt niet zomaar overstappen van eigen mengsmering naar zo'n kant en klaar product. Juist dan moet je zeker eerst de carburateur reinigen... eigen mengsel laat altijd veel vervuiling achter.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #18
Als je carburateur verstopt is geraakt door vervuilende mengsmering, dan heeft het geen enkel nut om dan Aspen 2 in de tank te gieten. Je carburateur zit immers nog steeds dicht.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #19
Maar dan verzuipt hij ook niet.
 
  • Like
Waarderingen: Jan

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #20
Voordat hij hem verzoop, had hij problemen met de mechaniek van de starter. Als je daar maar genoeg mee zit te klooien, verzuipt ie vanzelf. Zeker als de choke aan blijft staan.

Ik zou toch echt eerst de carburateur eens goed reinigen alsook de bougie en het dan nog eens proberen. Evt. even zonder luchtfilter.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu