Boiler met Zonnepanelen

The headhunter

Specialist Elektra
  • #41
Een dimmer zoemt omdat deze een belasting in schakeld en uit schakeld om het vermogen te regelen.
Bij het schakelen komt wormte vrij, de hoogte van de temperatuur hangt af van de oppervlakte waarover het zich kan verspreiden.
De temperatuur van de plaat zegt niets over het verlies.
De temperatuur van een halfgeleider mag doorgaans ca 70 graden worden, maar is fabrikant afhankelijk, deze geven normaal aan hoeveel vermogen je moet wegkoelen bij een bepaalde belasting.
Een weerstand van 1/4 watt kan ik ook wel zo heet kringen dat hij door je vinger brand terwijl ermaar 1/4 watt word omgezet.
 

Capriolo

  • #42
Ah ha. Kan je me een advies geven , wat te doen. kan ik iets testen?
Het verlies; hoe werkt dat , is dat bij 100% "aan" geen verlies en bij 10 % heel veel verlies en zo linear?

Aan welke hoeveelheden verlies moet ik denken , zo uit de grote duim gezogen? Als ik de dimmer instel zodat het VW-element 500W verbruikt , maar de dimmer verbruikt ook 300 Watt, dan heeft het dimmen weinig zin.

Bedankt,
Cor
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #43
schakelverliezen kan je fabrikant geven.

Maar veel meer dan 5 a 10 watt zal het niet zijn.
100% aan is 0% verlies, en met een goede dimmer is alles wat geen 100% aan is hetzelfde verlies omdat de verliezen alleen ontstaan bij schakelen, en dat is elke periode gelijk, alleen de tijd van aan staan veranderd.
De warmte ontwikkeling is afhankelijk van de stroom die gaat lopen op het moment van inschakelen en de tijd die het duurt om van isolator naar volledige geleiding te gaan. En de overgebleven interne weerstand van het halfgeleider element.

Je zou het met een wattmeter kunnen controleren 1 voor de dimmer en 1 direct op het element.
 
Laatst bewerkt:

Capriolo

  • #44
Inmiddels heb ik 2 watt meters binnen gekregen en een temperatuur sensor erop geplaatst.

Link verwijderd, zie forumregels - mod

Nu heb ik die voor de dimmer geinstaleerd en ik kan mooi zien hoeveel watt er wordt verbruikt bij welke instelling van de dimmer.

Maar ik denk niet dat ik de tweede achter de dimmer kan zetten, want deze meter heeft tussen de 240 en 110V nodig , en ik denk niet dat dit achter de dimmer kan?

Wat betreft de temperatuur , de metalen plaat waar ik de dimmer op heb geschroefd wordt 61 graden warm, dit was na 3 uur , met de dimmer op ca 50% /800Watt volgende de meter.

Moet ik me zorgen maken ivm die 61 graden?

bedankt,
Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #45
Staat allemaal in de specs van die dimmer.
Ook welke minimale thermische geleiding je moet aanbieden.
 

Capriolo

  • #46
Dank voor de tip.

Heb de specs gevonden , en idd , er moet nog een koellichaam op gemonteerd worden .

Meteen besteld.
 

Capriolo

  • #47
Ik heb op beide relais een koellichaam geplaatst. iets groter als dat de speificaties zegt:
2023-09-14 13_10_07-220V 380V 10A-200A Verbeterde Eenfase Ac Voltage Regulator Module Met Hoge...jpg


2023-09-14 13_11_38-220V 380V 10A-200A Verbeterde Eenfase Ac Voltage Regulator Module Met Hoge...jpg



Op de specs staat dat de ambient temperatuur tot 75 graden kan.


Voor het projekt heb ik op beide koellichamen een temperatuur sensor geplaatst en dit de afgelopen weken in de gaten gehouden.

Beide relais (dimmer en het andere een relais (dat alle fasen kan uitschakelen als de temperatuur te hoog wordt)) worden na verloop van tijd een 60 graden.

Is dit te warm? de "ambient temperatuur" , is dat het "inwendige van de relais" ? Want ik heb de temperatuur sensor in het midden van de koellichamen geplaatst. ( Koelpasta tussen relais en koellichaam heb ik ook gebruikt voor de geleiding).


Verder werkt het systeem erg goed , ben er erg blij mee. Ik heb nu alles ingesteld op maximaal 78 graden aan de verwarmings elementen. Elke dag is zo'n 2000 tot 4000 Watt van de elementen aan voor een 3-4 uurtjes. Als het slecht weer is dan kan ik tot 3 dagen met het warme water doen.

Kan iemand mij zeggen wat verstandig is voor de maximale temperatuur van de boiler? Nu heb ik het op 78 graden ingesteld. Kan het hoger? zijn er nadelen i.v.m. uitzetten / dampvorming van het water?
Als reden: de dagen worden korter en binnenkort ook meer slechter weer , dus ik heb niet altijd genoeg zon om de boiler elke dag volledig "op te laden". Met een hogere temperatuur kan ik wellicht tot max 4 dagen genoeg hebben met het hete water?

Heeft iemand een mening?

Bedankt,
Cor
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #48
Ambient is omgeving.
Een relais heeft normaal geen koellichaam nodig.

Hoe hoger de temperatuur hoe meer ketelsteen afzetting.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #49
Dit is een elektronisch relais met een diac, die kunnen wel warm worden.
Eigenlijk is het helemaal geen relais maar een elektronische schakelaar.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #50
Dat ding op het plaatje is een IGBT dimmer, die moet gekoeld.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #51
Het symbool op de afbeelding geeft een diac aan, geen igbt.
(maar het kan zijn dat dat op de foto niet klopt)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #52
Allebei onjuist, maar dat komt door de enorme verkleining van het beeld. :mrgreen:
Vergrote afbeelding, dan zie je het:

Triac.gif


Dat ding geeft een Triac aan.
Bij een Diac zou dat zijtakje er niet bij staan, bovendien kan een diac maar hele lage stromen schakelen.

Of er voldoende koeling is toegepast kan ik zo niet zeggen. Heb vroeger uitgebreid berekeningen gedaan aan koellichamen in de elektronica (o.a. voor motorregelingen), maar dat is meer dan 50 jaar geleden. Dit blijft gelden: een zwart koellichaam koelt beter dan een aluminiumkleurige. Voor een volgende keer rekening mee houden! En een verticale opstelling van het koellichaam, zodat de warmte tussen de lamellen ervan kan opstijgen, verbetert de koeling van een passieve koeling (zonder geforceerde ventilatie) aanzienlijk, mits enige ruimte eronder en erboven. Dat is dus juist niet de vlakke opstelling zoals op de foto van het koellichaam. Dat zou je nog kunnen aanpassen en kijken of het uit maakt op de temperatuur.

Een triac heeft op zich niet veel koeling nodig, omdat hij alleen schakelt en niet analoog regelt. Maar wellicht is dat symbool alleen symbolisch bedoeld en zit er binnenin een heel andere techniek. Bijvoorbeeld IGBT (maar ook dat schakelt normaalgesproken!). Berekenen aan een koeling bij schakelende dimmers is heel lastig, omdat je niet weet hoeveel volt er blijft 'hangen' in geleidende toestand van het schakelende element. Die bepaalt, in combinatie met de stroom erdoorheen, het vermogen dat de schakeling dissipeert en dus als warmte moet afvoeren.

De 'ambient temperature' is in principe de 'omgevingstemperatuur' (de luchttemperatuur dus). Alleen is het uit deze gegevens niet op te maken of dat is met of zonder koellichaam.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #53
U heeft gewonnen.
Ik reageerde even uit 't hoofd en mijn jarenlange elektronica opleidingen zijn lang geleden.
 

Capriolo

  • #54
Een paar weken verder.....

De grote koelblokken zijn geinstalleerd, maar dit maakte in temperatuur niet veel uit.

Dan heb ik er een koel ventilatortje van een pc erbij gezet, nu blijft de temperatuur van de koelblokken rond de 35 graden.

Was een leuk Projekt, en ik wil nogmaals heel erg bedanken voor de hulp en info.

Nog een klein vraagje ivm kalk aanslag op de elementen. Wordt er aangeraden om de elementen er regelmatig uit te halen en van kalk te ontdoen?

Om de hoeveel tijd zal dit nodig zijn?

Cor
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #55
De hoeveelheid kalk hangt af van de hardheid van het water.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu