Boiler met Zonnepanelen

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #21
Met juiste aansturing ja.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #22
In Nederland maakt het niet uit welke fase overschot heeft of verbruikt.
De meter telt het totaal.
Dus 2000 verbruik op fase 1 en 2000 teruglevering op fase 2 is 0 op de meter.
De logica erachter is dat 1 fase aansluitingen anders een groot voordeel zouden hebben.
(even uitzoeken hoe dat met jouw meter zit)

Ik begreep al dat het element in de huidige boiler de voorkeur had.
Let wel dat het element redelijk hoog komt te zitten. Ik denk dat je minder dan de helft van de boiler gaat opwarmen, maximaal 150 liter, misschien zelfs maar 100 liter.
(dat is achteraf op te lossen door een circulatie pomp, dus geen groot probleem)
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #23
Wat ik nog mis in dit verhaal is dat elektrisch verwarmen erg duur in verbruik is, vanwege de Cop van 1. Ook met overschotten is dit wat mij betreft zonde en niet meer van deze tijd.

Is het geen optie een kant en klare warmtepompboiler aan te schaffen, en deze aan te slingeren bij overschot? In plaats van deze boiler, of anders aangesloten op de warmtewisselaar die door de boiler loopt.

Voordeel, tot 4x meer warmte voor hetzelfde aantal KW's, waarschijnlijk ook zonder overschot goedkoper dan verwarmen met pallets. Wellicht in Oostenrijk ook subsidie?

Nadeel, houd niet van continue in/uitschakelen, dus deze moet je niet uitzetten elke keer als er een wolk voor de zon schuift. Aanshaf stuk duurder.
 

Capriolo

  • #24
@Jackd : Overschot en op welke Fase .... oohhhh, Zo'n meter is "slim" genoeg om alleen het totaal verbruik te verrekenen. Ik heb een email aan m'n elektriciteits aanbieder geschreven om te vragen hoe dat in Oostenrijk zit.

Als dat idd hetzelfde is , hoef ik idd maar op 1 fase een dimmer te hebben.

Kan ik dimmer optie 2 of 3 gebruiken ? van deze post?
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/boiler-met-zonnepanelen.155528/post-959724

Als optie 2 een goede optie is , iemand die weet of ik deze in Europa ook kan kopen (snellere levering).

@Job_04 : Idd , ik wist niet eens dat zoiets bestaat. Interessant. Betwijfel aleen of het bij mij zin heeft. Ik ga er momenteel vanuit dat ik 6 maanden geen opbrengst heb van het PV-systeem ( Ik woon aan de noordzijde van een grote berg). Dat betekend 6 maanden een Boiler met warmtewisselaar en de andere maanden de andere boiler op de CV installatie.

Dan zit ik weer met het probleem - Salmonella- Legionella.
Ook de kosten , ff wat googlen , een 250 liter boiler is al snel 3000 euro. De boiler die ik nu in gebruik heb ( Pellets warm water via de pellets) is nog maar 3 jaar oud.
Ben niet overtuigd of dit een juiste oplossing is voor mij.
Kosten van een verwarmingselement met dimmer -domotica etc , kom ik op een 300 euro.

Cor
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #25
Zo'n meter is slim genoeg om het te doen zoals de energiemaatschappij (netbeheerder) het wilt..
Hier zal het wettelijk geregeld zijn, weet ik niet zeker.
Je kan dit trouwens redelijk eenvoudig testen, bijvoorbeeld door een was te drogen.
 

Capriolo

  • #26
Al meteen antwoord gekregen van de energie leverancier. En idd de energiemeter die mixt de 3 Fasen en de berekening is over het totaal.
Dus ik hoef niet op elke Fase een dimmer.

Dan moet ik alleen nog weten welke Dimmer geschikt is zodat ik de bestelling kan doen.

1)Erg duur en niet interessant: 160 Euro, terrasverwarming module.

2)Dit is denk ik niet verkeerd: van Ali , euro of 20 en kan aangestuurd worden met 0 tot 10V , dus dan kan ik Zo'n domotica module aansluiten:
2023-07-04 22_31_35-220V 380V 10A 200A Verbeterde Eenfase Ac Voltage Regulator Module Met Hoge...jpg




3) Vergelijkbaar met hierboven:
2023-07-04 22_27_35-Dimmer - Voltage regulator via static relay _ EASI-Spare.jpg




En een verwarmingselement van ebay

bedankt,
Cornelis
 

Capriolo

  • #27
Inmiddels wat spulletjes besteld , en ben over het aansluiten aan het nadenken.

Ik denk dat dit (bijna) juist is:
boiler.png


Neutraal gaat naar elk aparaat ( vw-element, 2x relais , 1x dimmer)
Aarde gaat alleen naar het vw-element
L1 gaat naar relais 1, en de relais kant wordt verbonden met het VW-element.
L2 gaat naar relais 2, en de relais kant wordt verbonden met het VW-element.
L3 Gaat naar de Dimmer , en dat wordt met de bovenste aansluiting met het VW-element verbonden.
Maar aan de Dimmer ,heb ik nog een aansluiting aan de bovenkant voor Neutraal ( waar het vraagteken is). Iemand die me kan helpen hoe dat verder aan te sluiten?

Bedankt,
Cor
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #28
Deze dimt de nul.
Je zal dus 1 element rechtstreeks op de dimmer moeten zetten met zowel de fase en de nul via de dimmer.
 

Capriolo

  • #29
@The headhunter : Ok , dat is duidelijk maar werkt de thermostaat die erin zit dan nog wel , die ervoor moet zorgen dat de temperatuur niet te hoog wordt? want ik neem aan dat die dan "gebypassed" wordt en dit element niet meer uitgeschakeld kan worden.

Bedankt
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #30
Dat hangt natuurlijk van de thermostaat af, als de fase via se thermostaat blijft lopen naar de 'dimmer' naar het element en dan de nul ook via de 'dimmer' naar de nul werkt de thermostaat nogsteeds.
 

Capriolo

  • #31
@The headhunter : ah ha , maar hoe kan ik erachter komen welke verwarmings element dan geschikt is om 1 element apart met fase en nul aan te sluiten? Het VW-element heb ik nog niet besteld, maar kan moeilijk 10 verschillende bestellen en allemaal openschroeven om te kijken Hoe de thermostaat is aangesloten.
 

Capriolo

  • #32
Ik heb nog wat nagedacht en tijdens het googlen kwam ik ook vw-elementen tegen met flans aansluiting:

Verwarmings element met Flans.

die kan ik aan de onderkant van de boiler plaatsen. Op de Flans is ook een aparte ingang voor een temperatuur sensor. Dan kan ik daar een aparte temperatuur sensor met relais aansluiten , voor als de temperatuur te hoog wordt. Van dit verwarmingselement met flans, 400V sluit ik 2 elementen aan, beide met een nul en beide met een aparte fase (met 2x domotica relais). Het derde element wordt met de dimmer aangesloten (en de dimmer met domotica dimmer)

Voordeel is dat ik dan niet een aparte pomp moet aansluiten om het warme water naar beneden te laten circuleren, en het element met de dimmer is dan ook geen probleem om aan te sluiten.
Omdat ik in deze versie mijn eigen thermostat-sensor-relais kan inbouwen.

Wat denken jullie daarvan?


Indien dit een geschikte oplossing is , dan heb ik nog een vraag ivm het aansluiten. Ik heb ergens de bel horen luiden , maar de klepel nog niet helemaal gevonden.

400V , 3 Fasen;
-Hier in Oostenrijk wordt in mijn huis 240V genomen door van de 400V- 3 Fasen , 1Fase met de Null te nemen.

Nu , om dit ( als mijn idee hierboven inorde is) VW- element aan te sluiten :
2023-07-14 15_45_37-Flanschheizkörper Heizstab 6 kW, 3 x 2 kW, Flansch 180 mm. 5901224801051 _...jpg


Kan ik elk element een aparte Nul en fase geven ? maar dan heeft elk element 240V en niet 400V Waar maak ik nu de denkfout? Heb ik dan wel de volledige 6Kw beschikbaar?

Bedankt,
Cor
 

Capriolo

  • #33
Ik denk dat ik eruit ben.
Als ik de VW-elementen zo bekijk op internet , zie ik dat elk element een Nul en een Fase krijg,
dus de blauwe verbindingsdraden (NUL) die er standaard aan zitten haal ik weg ( nog een beetje te zien op onderstaande Picasso)

2023-07-15 18_46_43-_[Untitled]-1.0 (RGB color 8-bit gamma integer, GIMP built-in sRGB, 1 laye...jpg


L1 = Grijs
L2 = zwart
L3 = Paars
Null = Blauw
Aarde = Geel

-Aarde wordt aan de flans / bout bevestigd
- Het Thermostaat- relais wordt ingesteld op bijvoorbeeld 90 graden en de output komt aan een
- 3 Fasen relais.
-L1: gaat naar domotica relais >> door naar 3 Fasen relais >> door naar VW-element
-L2 gaat naar domotica relais >> door naar 3 Fasen relais >> door naar VW-element
-L3 +NULL Gaat naar Dimmer >> L3 naar 3 Fasen relais en NULL naar VW element . >>L3 van 3 Fasen relais naar VW-Element.
-De andere 2 VW Elementen ( L1 &L 2) krijgen hun NUL rechtstreeks , het 3e VW Element met de dimmer (L3) krijgt de NULL via de dimmer .

Als de temperatuur hoger wordt als 90 graden worden de Fasen onderbroken net voor het VW-element en alle Domotica spullen behouden hun stroom.

Het Water wordt nu van onderen verwarmd , dus een circulatiepomp zal niet nodig zijn.

Ik denk dat het zou inorde moet zijn?,
klopt dit?

Bedankt,
Cor

2023-07-15 18_46_43-_[Untitled]-1.0 (RGB color 8-bit gamma integer, GIMP built-in sRGB, 1 laye...jpg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #34
Elektrisch wel, energetisch niet.

Hoeveel kwh heb je beschikbaar om de boiler te verwarmen per dag?
En hoeveel heb je nodig om de gehele boiler op temperatuur te brengen?
Er is een reden dat bij deze boilers het element niet onderin zit.
 

Capriolo

  • #35
Het is een 300 liter boiler en ik heb gelezen dat het zo'n 8 uur zou duren als de VW-elementen aan staan.

-6Kw x 8 uur is 48kwh .
-Gemiddeld leveren de panelen zo'n 50 kwh, slechte dagen een 25 kwh, goede dagen 70 kwh.
-ik verbruik ook geen 300 liter warm water per dag.
-het idee is om de boiler als een soort van akku te gebruiken.
-als het een week lang erg slecht weer zal zijn, dan neemt de CV installatie het over.

Ben ik juist aan het redeneren of ben ik nu erg domme dingen aan het zeggen?

Mij is bewust dat een boiler met warmtepomp beter is, maar die kosten wil ik (nog) niet maken, de boiler die ik nu heb is te nog te nieuw......

*edit*

Zojuist nog met m'n vrouw overlegt, en zij vindt het toch interessanter om een nieuwe boiler met warmtepomp te kopen........ vrouwtje heeft het vaker bij het rechte eind , dus ik ga ff verder kijken wat de mogelijkheden zijn.

Weet iemand of er boilers met warmtepomp en nog een aansluiting met warmtewisselaar voor in de winter ( pellets CV) ook extern aangestuurd kunnen worden met bijvoorbeeld relais ( of een API).

Want ik wil alleen dat de warmtepomp aangaat bij een overschot van de zonnepanelen. Om de gehele warmtepomp aan en uit te schakelen ( van stroom afhalen) zal niet goed zijn voor de pomp zelf denk ik. Dus ik ben op zoek naar een boiler die bijvoorbeeld elektronica aansluitingen heeft waar ik een relais op kan aansluiten om hem aan of uit te zetten.

Iemand die me hiermee in de juiste richting kan duwen?

*edit 2*
De boiler komt in de kelder te staan , die een opp heeft van 3x4 meter , in de zomer is de temperatuur daar een 20 to 25 graden, als de pellet verwarming aanstaat ( lente en herfst tesamen met de warmtepomp dan) , dan is het daar een 30 graden.

Bedankt,
Cor
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #36
Een warmtepompboiler heeft een relatief lage aansluitwaarde.
Meestal onder of rond de 2000Watt.
Met veel stilstand en dus relatief veel onderhoud, vraag ik me af of je die eruit gaat halen.
Je wilt het namelijk alleen gaan gebruiken bij een energieoverschot. Waarom dan een zeer dure oplossing kiezen om energie te besparen op momenten dat je energie over hebt?

"-6Kw x 8 uur is 48kwh ."
Nee, uit mijn reactie nr 16: Om 300 liter van 10 naar 60 graden op te warmen heb je ongeveer 17 kW nodig.
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #37
Je hebt ook losse warmtepompen die je aan een zelf gekozen boiler kunt knopen. In Nederland door subsidie krijg je op de warmtepomp zelfs nog iets van geld toe. Die kun je toevoegen aan je installatie in plaats van vervangen.

Mochten er daar subsidies zijn kan dat interessant zijn. Verder is de warmtepomp schat ik sowieso goedkoper dan je huidige methode, dus die kan ook gebruikt worden als er geen overcapaciteit is.
 

Capriolo

  • #38
Inmiddels de onderdelen thuis. En aan het aansluiten en testen.

Wat me opviel is dat de elementen geaard worden, maar dat er een weerstand tussen zit van 600 ohm.
20230806_155417.jpg

Waarom is dat?

Bedankt ,
Co
 

Capriolo

  • #39
2023-08-09 23_26_49-Anleitung Elektrosatz DE 05.08.2015.pdf - Foxit Reader.jpg


Gevonden in de gebruiksaanwijzing .... Moet met de wand verbonden worden om korosie tegen te gaan.
 

Capriolo

  • #40
Dir weekend wilde ik het projekt klaar hebben , en in principe funktioneert het. De 2 x 2000W elementen worden automatisch aan en uit-geschakeld. Het element met de dimmer , wordt naar behoeven aan aangezet.

MAAR , ik denk dat er een probleempje is; Ik heb de dimmer en het 3 Fasen relais op een grote metalen plaat geschroefd voor extra koeling ( 6mm , 20x20cm). En deze plaat wordt errug heet.
Ik had beide elementen aan en de dimmer element op 60% , dat gaf bij elkaar een 5000Watt.
De dimmer maakt een zoemend geluid als deze niet uit is of op 100% staat.

Na een minuut of 20 de boel opengeschroefd en contolle van alles gedaan en ik merkte op dat de ijzeren plaat erg heet wordt , ik kan m'n vinger er maximaal een 4 seconden op leggen.

Ik verdenk dat de dimmer een hoop energie omslaat in warmte. Mijn vragen;

1) Is dit normaal gedrag van een dimmer?
2) Hoe warm zou deze mogen worden.
3) heeft het dimmen dan nog zin als er zoveel energie door de dimmer wordt verbruikt zonder het in de boiler te steken.?

Deze dimmer is het, de 60A versie:
Dimmer

Bedankt,
Cor
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu