Gks mech
- #1
Beste Forumleden versie 2,
Ik zit met een hardnekkig probleem met mijn cv installatie. Gaszijdig is alles meerdere malen door de onderhoudsdienst waarop ik geabonneerd ben met een overmacht aan verwisselde onderdelen afgeregeld en dat lijkt echt goed te zijn. Electrisch gaat het om het volgende: Er moet een stroompje van circa 2 microA gemeten worden (minimaal). De ionisatie stroom. Indien die kleiner is dan 1.5 uA slaat de zaak af.
Nu bleek op een gegeven moment de zaak goed te werken als een andere wcd gebruikt werd. De onderhoudsdienst dacht direct aan een aardingsprobleem. Echter het apparaat werkte dan beter met een aarde met hogere weerstand, want daar zaten twee verlengsnoeren van 1mm2 tussen. De eigen wcd van de ketel gaat via een eigen groep waar niets anders op zit en met 3x2,5mm2, volgens mij zoals het hoort. De aarde bleek echter niets uit te maken, want zonder aarde via de elektrische installatie was het verschil tussen beide routes gelijk. Ook wel voor de hand liggend want de dikste aardleiding is in dit geval natuurlijk de gasleiding, 5m 28mm diam. daarna 10m 22mm diam. en nog een kort stukje 16mm. Die is geaard op de centrale aardrail in de meterkast. Het bleek echter dat op dat moment de fase belangrijk was, want die bleek omgewisseld te zijn met de Nul bij het gebruik van de andere wcd. Toen we dit probeerden bleken beide groepen (het waren wel verschillende fasen) bij dezelfde fase en Nul positie van de stekker hetzelfde effect te geven: Ene positie goed, andere slecht. De ionisatiestroom kan ik meten met een los analoog paneel metertje van 25uA volle schaal. In het slechte geval doet de ketel een tweede poging met hoger vuur bij het aansteken en regelt dan terug, waarna het ding soms weer afsloeg. Helaas is de situatie nu twee dagen later zó dat het effect niet meer optreedt. Weliswaar werkt het ding nu goed in beide fase en Nul posities (en is de sfeer in huis een stuk beter dan in de gloed van roestige straalkacheltjes) maar wij hebben ondertussen een lange geschiedenis van wispelturig gedrag van dit vervloekte cv-ding. Maanden achtereen is het altijd weer een verassing of het ochtends warm is en de douche het doet.
De onderhoudsdienst heeft ook de besturing met programmeerbare microprocessor al eens vervangen: precies hetzelfde resultaat.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem is? Dat verwacht ik niet, maar in welke richting zou ik moeten zoeken? Wat kan ik zelf nog met een analoge (dan zie ik variatie) en een digitale multiemeter onderzoeken? Voordat ik de installateur voor tig Euri laat komen? De conclusies van de onderhoudsdienst zijn nogal breed en aarzelend. Er zijn al minstens 4 verschillende monteurs geweest die ook allemaal met elkaar overleggen, ook van fabriekswege is er al 2x iemand geweest. Soms gaat het een hele tijd goed, dan is het weer hommeles. Extra kosten had ik tot nu toe niet, want het viel allemaal onder het abonnement, maar als de installateur net zo werkt voorzie ik hoge kosten en een twijfelachtig resultaat.
Ik heb nog de volgende vragen:
Op de cv groep staat op de Nul t.o.v. aarde een variërende spanning van 0,31 tot 0,4 Volt op
de andere groep 1,2 tot 1,3 V ,daar hangt wat verlichting aan. Zijn dit normale waarden? (De waarden zijn overigens tussen Nul en de gasbuis exact gelijk, voorzover te vergelijken bij de variatie) Gemeten met een analoge uv.meter en een digitale.
De netspanning is overdag 219 a 220 V en enkele avonden nu 217 V de onderhoudsdienst mat dezelfde waarden. Dit lijkt me wat laag, zijn er waarschijnlijkheden aan te ontlenen? Er is niet veel verschil tussen de fasen. Soms circa 1V.
Vanavond meet ik een veel hogere ionisatie stroom maar die is ook afhankelijk van hoe hoog de ketel stookt. Varieerde nu tussen 12 en 4uA Je kunt de ketel ook sturen in de hoogte van het branden door de stuurautomaat te bedienen. Weet iemand deze codes voor mij? (Atag blauwe engel II S-HR51Ti aangeschaft 0kt.2003) .
Weet iemand hoe deze ionisatiestroom veroorzaakt wordt? Produceert de vlam zelf een spanningsverschil of is het een weerstandsmeting dmv een aangelegde spanning? De inwendige weerstand van het circuit is in ieder geval hoog want als ik de digitale meter erop zet t.o.v. de massa van het toestel zakt de stroom met de helft in. Die heeft een inwendige weerstand van in de orde van meg ohms. Kan iemand mij zeggen hoe ik hier verstandig aan kan meten? Met de analoge meters slaat de ketel direct af. Meet ik met de digitale meter in het gelijkspanningsbereik dan toont deze 32 a 34 V bij een stroom die dan ongeveer met de helft ingezakt nog circa 6uA bedraagt. Meet ik met het wisselspanningsbereik tov massa dan meet ik ca 280 volt. Ik heb ook een alternatieve leiding voor de ionisatie stroom getrokken buiten de bestaande kabelboom: geen enkel verschil.
Is het zinvol een losse vergelijkingsaarde te maken? Het is hier gemakkelijk 4meter waterleidingsbuis loodrecht in de slappe klei te drukken. Er zit ook nog wat zout in, dus de weerstand zal snel laag zijn. Dat kan goed op circa 25meter afstand van de echte aarde die hier geslagen is. Maar afgezien van het geval dat de bestaande aarde helemaal los zou blijken te hangen wat mij onwaarschijnlijk lijkt, hoe zou ik electronische vervuiling op het spoor moeten komen? Kunnen schakelende voedingen voor halogeen spotjes dat doen?
Graag uw reacties.
Ik zit met een hardnekkig probleem met mijn cv installatie. Gaszijdig is alles meerdere malen door de onderhoudsdienst waarop ik geabonneerd ben met een overmacht aan verwisselde onderdelen afgeregeld en dat lijkt echt goed te zijn. Electrisch gaat het om het volgende: Er moet een stroompje van circa 2 microA gemeten worden (minimaal). De ionisatie stroom. Indien die kleiner is dan 1.5 uA slaat de zaak af.
Nu bleek op een gegeven moment de zaak goed te werken als een andere wcd gebruikt werd. De onderhoudsdienst dacht direct aan een aardingsprobleem. Echter het apparaat werkte dan beter met een aarde met hogere weerstand, want daar zaten twee verlengsnoeren van 1mm2 tussen. De eigen wcd van de ketel gaat via een eigen groep waar niets anders op zit en met 3x2,5mm2, volgens mij zoals het hoort. De aarde bleek echter niets uit te maken, want zonder aarde via de elektrische installatie was het verschil tussen beide routes gelijk. Ook wel voor de hand liggend want de dikste aardleiding is in dit geval natuurlijk de gasleiding, 5m 28mm diam. daarna 10m 22mm diam. en nog een kort stukje 16mm. Die is geaard op de centrale aardrail in de meterkast. Het bleek echter dat op dat moment de fase belangrijk was, want die bleek omgewisseld te zijn met de Nul bij het gebruik van de andere wcd. Toen we dit probeerden bleken beide groepen (het waren wel verschillende fasen) bij dezelfde fase en Nul positie van de stekker hetzelfde effect te geven: Ene positie goed, andere slecht. De ionisatiestroom kan ik meten met een los analoog paneel metertje van 25uA volle schaal. In het slechte geval doet de ketel een tweede poging met hoger vuur bij het aansteken en regelt dan terug, waarna het ding soms weer afsloeg. Helaas is de situatie nu twee dagen later zó dat het effect niet meer optreedt. Weliswaar werkt het ding nu goed in beide fase en Nul posities (en is de sfeer in huis een stuk beter dan in de gloed van roestige straalkacheltjes) maar wij hebben ondertussen een lange geschiedenis van wispelturig gedrag van dit vervloekte cv-ding. Maanden achtereen is het altijd weer een verassing of het ochtends warm is en de douche het doet.
De onderhoudsdienst heeft ook de besturing met programmeerbare microprocessor al eens vervangen: precies hetzelfde resultaat.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem is? Dat verwacht ik niet, maar in welke richting zou ik moeten zoeken? Wat kan ik zelf nog met een analoge (dan zie ik variatie) en een digitale multiemeter onderzoeken? Voordat ik de installateur voor tig Euri laat komen? De conclusies van de onderhoudsdienst zijn nogal breed en aarzelend. Er zijn al minstens 4 verschillende monteurs geweest die ook allemaal met elkaar overleggen, ook van fabriekswege is er al 2x iemand geweest. Soms gaat het een hele tijd goed, dan is het weer hommeles. Extra kosten had ik tot nu toe niet, want het viel allemaal onder het abonnement, maar als de installateur net zo werkt voorzie ik hoge kosten en een twijfelachtig resultaat.
Ik heb nog de volgende vragen:
Op de cv groep staat op de Nul t.o.v. aarde een variërende spanning van 0,31 tot 0,4 Volt op
de andere groep 1,2 tot 1,3 V ,daar hangt wat verlichting aan. Zijn dit normale waarden? (De waarden zijn overigens tussen Nul en de gasbuis exact gelijk, voorzover te vergelijken bij de variatie) Gemeten met een analoge uv.meter en een digitale.
De netspanning is overdag 219 a 220 V en enkele avonden nu 217 V de onderhoudsdienst mat dezelfde waarden. Dit lijkt me wat laag, zijn er waarschijnlijkheden aan te ontlenen? Er is niet veel verschil tussen de fasen. Soms circa 1V.
Vanavond meet ik een veel hogere ionisatie stroom maar die is ook afhankelijk van hoe hoog de ketel stookt. Varieerde nu tussen 12 en 4uA Je kunt de ketel ook sturen in de hoogte van het branden door de stuurautomaat te bedienen. Weet iemand deze codes voor mij? (Atag blauwe engel II S-HR51Ti aangeschaft 0kt.2003) .
Weet iemand hoe deze ionisatiestroom veroorzaakt wordt? Produceert de vlam zelf een spanningsverschil of is het een weerstandsmeting dmv een aangelegde spanning? De inwendige weerstand van het circuit is in ieder geval hoog want als ik de digitale meter erop zet t.o.v. de massa van het toestel zakt de stroom met de helft in. Die heeft een inwendige weerstand van in de orde van meg ohms. Kan iemand mij zeggen hoe ik hier verstandig aan kan meten? Met de analoge meters slaat de ketel direct af. Meet ik met de digitale meter in het gelijkspanningsbereik dan toont deze 32 a 34 V bij een stroom die dan ongeveer met de helft ingezakt nog circa 6uA bedraagt. Meet ik met het wisselspanningsbereik tov massa dan meet ik ca 280 volt. Ik heb ook een alternatieve leiding voor de ionisatie stroom getrokken buiten de bestaande kabelboom: geen enkel verschil.
Is het zinvol een losse vergelijkingsaarde te maken? Het is hier gemakkelijk 4meter waterleidingsbuis loodrecht in de slappe klei te drukken. Er zit ook nog wat zout in, dus de weerstand zal snel laag zijn. Dat kan goed op circa 25meter afstand van de echte aarde die hier geslagen is. Maar afgezien van het geval dat de bestaande aarde helemaal los zou blijken te hangen wat mij onwaarschijnlijk lijkt, hoe zou ik electronische vervuiling op het spoor moeten komen? Kunnen schakelende voedingen voor halogeen spotjes dat doen?
Graag uw reacties.