Van alles geprobeerd maar de auto krik was dus geen succes.
omdat de beugel er nog aan zit kun je hem niet goed afsteunen en zodra je er kracht op ging zetten dan kantelde alles weer.
Ook met 2 man was er geen houden aan.
Dus een nieuwe poging met dit keer een potkrik van 5 ton.
Maar ook hiermee hetzelfde probleem of je verbuigt de gehele beugel of alles valt elke keer om.
Dus uiteindelijk dit hulpstuk gemaakt van een dikke plaat staal
Eerst met beugels en M6 moeren maar dan kwam er zoveel kracht op te staan dat je de beugels gewoon dwars door de moeren trok.
De beugels verzwaard naar M10 en met dubbele moeren vastgezet. (voor de foto even met enkele moeren)
Een 10mm kogel tussen de M18 bout en de as die er uit moest voor minder wrijving, alles goed ingevet met kopervet en flink aangedraaid.
Echter de as gaf geen krimp.
Met 2 branders de buitenkant snel opgewarmd en de as zelf steeds gekoeld, klappen gegeven om hem te laten schikken maar niets. Uiteindelijk zo strak aangedraaid dat ik zelfs de M18 door de moer draaide maar de as gaf geen krimp, wel was de kogel bijna voor de helft in de as gedrukt.
Met zoveel kracht moest er dus wel een fels aan de as zijn ontstaan dus uiteindelijk alles weer verwijdert en de haakse slijper maar gepakt
en het ashuis doorgeslepen en iets uit elkaar gebogen.
Maar nog zat de as flink vast en moest ik beuken om hem er uit te krijgen.
Maar uiteindelijk gelukt.
De felsrand van de as weer netjes afgeslepen zodat hij weer mooi glad was en toen wilde het laatste lager er ook met een paar klappen vanaf.
Vanavond de kap die onder het lager zat al weer gerepareerd (daar kwam met het slijpen ook een snee in)
Morgen de as weer terug plaatsen, alles goed aanklemmen, dan het ashuis ook weer netjes dichtlassen zodat er geen speling meer inzit, de binnenkant weer glad maken en alles goed in de verf zetten.
Is dat droog dan de as met veel kopervet terug plaatsen zodat hij niet weer zo vast kan gaan zitten en dan kan ik hem eindelijk in elkaar zetten en de betonmolen weer gaan gebruiken.