Betonmolen opknappen

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #41
lager is buitenmaats dus 72mm
lager 1.jpg

binnenmaat is 40mm
lager 2.jpg


dikte is 17mm
lager 3.jpg


Dus nog even zoeken wie zo'n lager kan leveren want kan hem nog niet vinden
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • De Haan

    Specialist Planten en Tuinen
    • #42
    Ga met het lager naar een lagerboer, als het een beetje meezit heeft hij ze op de plank liggen.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #43
    toevallig deze week bij de "lagerboer" geweest. Had nieuwe lagers voor een voorwielnaaf nodig. Kwam voor mijn werk in de buurt (uithoek van Nederland).
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #44
    In die uithoek van het land kom ik nooit en heb al van alles op hun site gezocht maar nog niet gevonden.
    denk dat ik ze maar eens een berichtje stuur ipv. al hun lagers te bekijken :shock:
     

    Peter

    Specialist Bouw/Sanitair
    • #45
    Weet je het merk van de beton molen en type, dan kun je het originele lager misschien bestellen bij een leverancier van deze molens.
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #46
    Ik weet dat Brammer altijd alles weet van lagers en deze ook kan leveren maar dat mag ik eigenlijk niet vertellen.
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #47
    Sticker met het merk was er af en ik kan nergens en typeplaatje oid. vinden.
    Kreeg net ook bericht van een lagerboer die aangaf dat de afmetingen wel erg bijzonder waren en dat hij deze niet op voorraad had. Dezelfde met een as van 35 was er wel maar met 40mm had hij niet.
    Dus toch eens kijken of alle kruipolie zijn werk heeft gedaan en dat ik de lagers er af kan trekken.
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #48
    Er zijn 2 lagers onderweg en met een beetje geluk zijn ze morgen binnen, dus morgenvroeg maar eerst beginnen om de lagers van de as te krijgen.
     
    • Like
    Waarderingen: Walker

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #49
    Hoe zou ik deze as er uit kunnen krijgen
    20220423_155114 (002).jpg


    aan de ander kant van de schijf zit nl. de kogellager
    20220423_155127 (002).jpg


    en je moet eerst de as uit de beugel zien te krijgen voordat je dit lager er af kunt krijgen.
    Andere lager heb ik er al wel met een lagertrekker af kunnen krijgen maar die as kan ik niet met dezelfde lagertrekker er uit duwen omdat je geen grip krijgt op de ronde buis van de beugel.

    Flink beuken met een vuistje helpt niet dan sla je de as alleen maar plat en wil die nog moeilijker door de bus.

    Heb al zitten denken om 2 beugels rond de buis te maken, die vastzetten om een dikke plaat staal
    In de dikke plaat staal een gat boren
    daarboven op een dikke M12 moer lassen
    en dan met een flinke bout de as er uit zien te drukken, maar ben bang dat de schroefdraad te grof is om flink kracht te kunnen zetten.
     

    Henk E

    • #50
    1650726905490.png

    Om de as eruit te halen denk ik dat je eerst de 2 spanstiften moet verwijderen, eerst inspuiten met kruipolie en dan een nachtje laten weken.
    Dan zou je het met de juiste maat pendrijver / doorslag moeten kunnen uitslaan.
    Zo te zien is er al een poging gedaan bij de bovenste.
     

    De Bob

    • #51
    Is dat een bus voor het lager op de as ?
    Laatste foto Post #49

    @Henk E
    Bussen zijn eruit #39
     
    Laatst bewerkt:

    De Bob

    • #52
    Edit
    @Henk E #31 voor spanstiften
     
    Laatst bewerkt:

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #53
    De spanstiften zijn er inderdaad al uit dus die kunnen hem niet meer vasthouden.
    Deze as zit dus in de beugel waarmee je de molen kunt kiepen en zit normaal dus achter de trommel.
    Verstopt achter de metalen platen zitten dus 2 lagers waarvan ik er 1 heb kunnen verwijderen.
    Lager.jpg


    deze dus

    De onderste zit dus nog op de as en die moet er vanaf de andere kant uit.
    Heb de as de gehele week al ingespoten met kruipolie maar dat heeft blijkbaar weinig zin aangezien het lager wat ik kon verwijderen ook best goed vastzat en dat maar op 17 mm terwijl deze as wel in een 10 cm bus zit.
    Eerst trok ik alleen de buitenrand van het lager er af en moest toen telkens de lagertrekker op max aanspannen en dan met de hamer een klap op het lager geven zodat hij lossprong.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #54
    Heb je niet ergens een pers?
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #55
    Goed heet stoken dan krijg je wat speling.
    Dan:
    Of idd onder de pers.
    Of wat knutselen met draadeinden en kokers zodat je constant kracht uitoefent op de as.
     

    Vonken_trekker

    Specialist Elektra
    • #56
    Heet stoken en persen werkt inderdaad goed. Ik heb eens een simpel persje genaakt voor zulke klussen met een kleine potkrik .
     

    Henk E

    • #57
    Ik heb geprobeerd om een tekening te maken.
    Als je er 2 ijzeren erg spitse wiggen (aan elke kant 1) tussen slaat volgens de tekening kun je er flink wat spanning op zetten en dan met een ferme klap met de moker / voorhamer op de as slaan.
    Als het niet lukt en al het andere ook niet dan zou ik de ring die de kogels op zijn plek houd kapot maken en dan de kogels naar 1 kant doet dan heb je de as eruit.
    Dan de binnenring van het lager inslijpen met de haakse slijper, zonodig op meerdere plaatsen.
    Let wel op dat je niet te diep slijpt en de as beschadigt.

    20220423_155114 (002).jpg
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #58
    Wiggen had ik al geprobeerd met aan elke kant 2 beitels, maar de schotel is gemaakt van vrij dun blik, die sla je dan helemaal stuk.

    Pers heb ik niet, maar je brengt me wel op het idee met de potkrik.
    Je hoeft natuurlijk niet naar beneden te duwen maar kan ook omhoog duwen
    Heb hier een autokrik staan van 3,5 ton en nog een paar bouwstempels
    grote dop van een dopsleutelset op de krik leggen
    daar de as op en dan 2 schroefstempels afsteunen tegen een draagbalk van het pand
    Dan kijken of de krik inderdaad ook 3,5 ton kan hebben en of de as niet nog vaster zit.
    zo ja dan 2 branders er op om het geheel flink warm te stoken
     
    • Like
    Waarderingen: Vonken_trekker

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #59
    Van alles geprobeerd maar de auto krik was dus geen succes.
    omdat de beugel er nog aan zit kun je hem niet goed afsteunen en zodra je er kracht op ging zetten dan kantelde alles weer.
    Ook met 2 man was er geen houden aan.
    Dus een nieuwe poging met dit keer een potkrik van 5 ton.
    Maar ook hiermee hetzelfde probleem of je verbuigt de gehele beugel of alles valt elke keer om.
    Dus uiteindelijk dit hulpstuk gemaakt van een dikke plaat staal
    20220429_231719.jpg

    Eerst met beugels en M6 moeren maar dan kwam er zoveel kracht op te staan dat je de beugels gewoon dwars door de moeren trok.
    De beugels verzwaard naar M10 en met dubbele moeren vastgezet. (voor de foto even met enkele moeren)
    Een 10mm kogel tussen de M18 bout en de as die er uit moest voor minder wrijving, alles goed ingevet met kopervet en flink aangedraaid.
    Echter de as gaf geen krimp.
    Met 2 branders de buitenkant snel opgewarmd en de as zelf steeds gekoeld, klappen gegeven om hem te laten schikken maar niets. Uiteindelijk zo strak aangedraaid dat ik zelfs de M18 door de moer draaide maar de as gaf geen krimp, wel was de kogel bijna voor de helft in de as gedrukt.
    Met zoveel kracht moest er dus wel een fels aan de as zijn ontstaan dus uiteindelijk alles weer verwijdert en de haakse slijper maar gepakt
    as doorgeslepen.jpg

    en het ashuis doorgeslepen en iets uit elkaar gebogen.
    Maar nog zat de as flink vast en moest ik beuken om hem er uit te krijgen.
    de as er eindelijk uit..jpg

    Maar uiteindelijk gelukt.
    De felsrand van de as weer netjes afgeslepen zodat hij weer mooi glad was en toen wilde het laatste lager er ook met een paar klappen vanaf.
    Vanavond de kap die onder het lager zat al weer gerepareerd (daar kwam met het slijpen ook een snee in)
    Morgen de as weer terug plaatsen, alles goed aanklemmen, dan het ashuis ook weer netjes dichtlassen zodat er geen speling meer inzit, de binnenkant weer glad maken en alles goed in de verf zetten.
    Is dat droog dan de as met veel kopervet terug plaatsen zodat hij niet weer zo vast kan gaan zitten en dan kan ik hem eindelijk in elkaar zetten en de betonmolen weer gaan gebruiken.
     
    Laatst bewerkt:
    • Like
    Waarderingen: Henk E

    Henk E

    • #60
    De aanhouder wint, nu nog zorgen dat het weer recht gelast wordt. Als de las afkoelt zal het krimpen, ben je niet bang dat hij daardoor de as weer te vast wordt geklemd?
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu