Betonmolen opknappen

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #21
Gerrit B schreef:
deze koste nieuw ruim 700 euro en heb er 50 voor betaald (de verbouwing was klaar)
25 euro verf, condensator voor 10 euro en een lager van 15 euro en voor 100 euro + wat werk heb ik weer een prima betonmolen
Voor € 200 had je ook een fonkel nieuwe gehad.
Maarja je hebt er weer een hobby bij met het schoonmaken van de molen. :mrgreen:
Dit is al een vrij oud beesje, dus zal een lange verbouwing zijn geweest.
Als er wat speling op de trommel zit, kijk dan ook even de krans en tandwiel na, die willen ook nog wel eens slijten.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #22
    dat was het 1e waar ik naar gekeken heb maar krans en tandwiel waren al eens vernieuwd even als de motor en v- snaar (condensator blijkbaar niet) dus naast wat brandblaren kan me er weinig mee overkomen lijkt me.

    Zo'n ding van 200 euro heb ik ook staan maar daar passen maar 3 emmers beton in en aangezien ik wel 300 emmers vol beton nodig heb daarom maar een grotere gekocht.
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #23
    Deze verslijt je niet meer:wink:
    Trommel laten stralen werkt ook, alleen daar hangt ook een prijskaartje aan.
    Die kleur oranje doet mij denken aan de loodmenie van vroeger.
     
    • Like
    Waarderingen: BertPleizier

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #24
    Stalen had ik ook willen doen maar mijn hogedrukspuit moet eerst gerepareerd worden (het heeft blijkbaar toch net iets te hard gevroren in de schuur)
    Ik heb nl. een nozzle op mijn hoge druk zodat ik kan natstralen en dat werkt perfect.
    Heb altijd een regenton met droog zand onder het afdak staan, emmer met droog zand, aanzuigbuis er in en stralen maar.
    Enige nadeel is dat je uiteindelijk het zand tot in je navel hebt zitten.:mrgreen:

    Maar een Duitse supermarkt heeft in Dld Hammerite in de aanbieding, dus ga wat leuke kleurtjes uitzoeken om er een blits ding van te maken.
     

    Sander 1972

    • #25
    Is het dan niet (goedkoper) prettiger om een wagen met pomp te laten komen dan jezelf af te beulen?
    is dan toch 300x10 = 3000 liter = 3 kuub wat de molen in moet
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #26
    Had ik al wel aan gedacht maar kan het geheel niet in 1 keer storten dus moet de wagen met pomp 3 of 4 keer laten komen en dan wordt het wel een duur geintje.
    Nu alle spullen al zo geplaatst dat alles binnen handbereik is.
     
    • Like
    Waarderingen: BertPleizier

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #27
    Ondertussen al een stuk verder met de betonmolen maar heeft iemand een idee hoe ik deze borg spieën er uit kan krijgen?
    borg spie 1.jpg


    borg spie 2.jpg


    • al ingespoten met shock kruipolie
    • flink aan het beuken geweest met een spiedrijver
    • geprobeerd uit te boren maar de boren slijten harder dan de spie
    maar tot op heden geen resultaat.

    Iemand nog een handigheidje achter de hand om ze er wel uit te kunnen krijgen?

    (geheel ziet er zo zwart uit na ingespoten te hebben met roestomvormer en het oranje is geen roest maar nog achtergebleven verf)
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #28
    Steenboor aanslijpen en daarmee boren. Op gehard staal wil dit wel eens werken.
    Of het materiaal om de spanstiften heet stoken. Zo'n inductie verwarmer werkt goed, maar die moet je maar net hebben.
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #29
    Heb wel 2 gasbrander (gebruikt om aluminium te smelten)
    Is natuurlijk nog te proberen
    Steenboren van 4mm ook genoeg (blijven altijd over van een set) dus morgenavond eens wat proberen
     

    Ralph

    • #30
    Met een boor van dezelfde dikte als de spie in een pneumatische boormachine op de hakstand dat ding er uit knetteren, desnoods eerst goed heet stoken die as.
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #31
    Spieën zijn er met het nodige geweld uit, maar nu zit de as nog weer muurvast.
    Dus deze ook flink ingespoten met kruipolie en laat hem nu wel een paar dagen staan om goed in te trekken.

    Spieën uiteindelijk verwijdert met een pendrijver voorzien van geleidehuls.
    Bij normale pendrijvers moet je goed uitkijken hoe je op de drijver slaat omdat het anders flink pijn doet. Met deze drijvers zet je de punt op hetgeen je weg wilt slaan duw je de geleider naar beneden tot je niet verder kunt en dan kun je die geleider gewoon met 2 vingers vasthouden terwijl je met de moker een ram op de achterkant geeft en zonder dat je denkt %$#@*&^% auw :x
    Na twee flinke klappen schoot zo'n spie los en kon je hem er makkelijk verder uit tikken.
     

    Ralph

    • #32
    Grote wiggen tussen de arm en de ketel slaan zodat het op spanning komt en dan goed heet stoken die ashouder.
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #33
    Morgen kijken of de kruipolie zijn werk heeft gedaan en zo niet dan wat anders zien te bedenken.
     

    Sjaan Smit

    • #34
    Zou er niet teveel energie in steken. Als de mengseltjes er gewoon goed uitkomen dan is dat toch prima?
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #35
    Soms is een project ook gewoon leuk... Iets hoeft niet antiek te zijn om het te restaureren.
     
    • Like
    Waarderingen: BertPleizier

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #36
    Auto-Geen schreef:
    Moet je met dat ding naar een modeshow? :wink:
    Ik ben toch voor de modeshow gegaan.
    En wat Walker zegt klopt gewoon, het is leuk om van een oud vrijwel afgeschreven/opgegeven betonmolen weer een nette molen te maken.
    Dus probeer er een blits ding van te gaan maken welke gewoon uniek wordt.
    De kleuren worden blauw met zwart en zilver.
     
    • Like
    Waarderingen: maartos, BertPleizier, Rola en nog 1 andere persoon

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #37
    Met veel pijn en moeite e.e.a los weten te krijgen.
    Met behulp van houten wiggen het materiaal klem gezet en toen warm gestookt en dan stukje bij beetje hoorde je hem los knappen tot het deksel met een grote boog wegvloog.
    daar kwam dus dus lager onderweg

    Lager.jpg

    Als je de buitenste ring vastpakt dan kun je die 3 a 4 mm op en neer bewegen.
    Dus denk niet dat die nog goed is.
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #38
    Het lager opgemeten en deze heeft een asdiameter van 40 en een buiten diameter van 72.
    Al flink aan het zoeken geweest maar vindt heel wat lagers maar meestal met verkeerde afmetingen.
    Hoe kan ik zoeken en meteen de keuze krijgen uit de juiste lagers zonder tig lagers te moeten bekijken die allemaal de verkeerde afmetingen hebben?
    Heb al gezocht op
    • lager binnendiameter 40mm
    • lager buitendiameter 72
    • een combinatie van beide
    • lager 40 x 72

    maar kan de juiste nog niet vinden.
    Verder zijn er zoveel verschillende soorten lagers, hoe zou het lager heten wat in de molen zit?
    is dat simpel een kogellager, tonlager, hoeklager enz.
    en wat zou het sterkste zijn?
    Op het lager wat er op zit kan ik nl. nergens een merkje oid. vinden.
     

    Henk E

    • #39
    Ik zou voor een rs lager gaan, als ik de dikte wist kan ik het nummer zo voor je opzoeken. ( zie pm)

    014.JPG
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #40
    zal ik vanavond op gaan meten
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu