Beste methode betonvloer voor tuinhuis

Collin

  • #1
Hallo Allemaal,

Ik wil een vloer storten voor een nieuwe tuinhuis ca 5 x 4 m grondoppervlak.
Met mijn beperkte kennis hiervan zou ik eerst:
  • De vloer waterpas egaliseren met zand.
  • Folie neerleggen.
  • Een laag bewapening aanbrengen op ca 2 a 3 cm van de grond.
    Zou een tweede laag bovenin perse nodig zijn?
  • 10 cm beton storten (lijkt me wel genoeg?)
  • Enkele dagen nat houden of afdekken.
Als er alleen bewapening onderin zit zouden dan hoeken kunnen afbreken als de ondergrond onder de hoeken wegspoelt? (als je er op zou staan met je eigen gewicht. Aangezien het beton an de bovenkant een trekkracht voor zijn kiezen krijgt.

Verder vraag ik me af dit geen optrekkend vocht problemen zal hebben, of is beton altijd waterdicht?

Het beton wou ik laten komen van een betoncentrale in Papendrecht (2 kuub) Dit zou een voordelige versie zijn met kiezelstenen.
Ik neem aan dat het goed spul is. Het zou zo'n €300,- kosten inc bezorgen.

Weet iemand iets goedkoper?

Geven die kiezels een slechte ondergrond ? Dus moet ik dan egaliseren?
Het liefst werk ik het niet af. Hooguit met betonverf.

Als jullie een probleem zien laat het even weten !

Bedankt,

Collin
 

Amdusias

  • #2
Dit is wat je kunt doen.
  1. Een deel afgraven, ongeveer 30 cmdiep, deze vullen met schoon zand, en om de 10cm aantrillen + nat spuiten. Net zolang tot je + 5 cm boven maaiveld zit, of hoger, wat je zelf wilt.
  2. Sla rondom pikketen, om de + 40 cm in de grond, deze wel recht en iets boven de grond er in slaan, zodat je bekisting hier tegenaan geschroefd kan worden, gebruik wel een lijntje en dergelijke om een goede rechte basis te leggen voor de bekisting.
  3. Schroef nu bekisting stroken van + 15cm breed aan de binnenzijde rondom, zorg er voor dat de bovenkant op hoogte en waterpas is, zodat je over de randen je vloer glad kan strijken, dan weet je zeker dat ie mooi waterpas is.

    Overdrijf altijd met het afschoren van de bekisting, dat ie van alle kanten goed stevig is. Beton is sterker dan je denkt, en kan je bekisting kapot drukken, en daar gaat je 300 euro..... besteed hier aandacht aan dus!
  4. Folie neerleggen, en daarop leg je wapenigsnet (1x) op afstandhouders, kapot geslagen stoeptegels kunnen dit zijn, en let er op dat rondom overal 5 cm dekking is voor het beton, dus de wapening mag niet tegen je bekisting komen. Als dit allemaal klaar is, dan kun je gaan beton storten.
  5. Let tijdens het storten op dat je het beton goed trilt met een trilnaald of een stok , om mee te porren. Bij een trilnaald niet te lang trillen, en voorzichtig uit het beton trekken, daarna over de randen je beton vlak strijken over de randen.
  6. Optioneel: Je kunt als je een beetje handig bent, en er gevoel voor hebt, een vlindermachine huren, op die manier kun je het beton superglad krijgen... Maar dan moet je wel de juiste tijd aanvoelen en weten welke bladen je moet gebruiken om zo glad mogelijk eind resultaat te krijgen.

    Het steekt heel nauw, waneer je je met de machine op de vers gestorte beton gaat, het mag niet te nat zijn, maar ook niet te droog... Je moet er net op kunnen lopen, als je meer uit leg hierover wilt dan hoor ik het wel.
  7. Bekisting kan de volgende dag er om weg, en voor de rest is dan klaar.
    mocht tijdens het storten, hier erg regenen, dek dan wel je beton af. Maar als het beton al er in ligt, en het regent een beetje, dan hoef je niks te doen, is alleen maar goed voor het beton...
Voor de rest, was het wel zo beetje dacht ik, als je nog vragen hebt , dan hoor ik het wel.

MVG: amdusias
 

Collin

  • #3
Bedankt voor de tips Amdusias. Echt een kenner zo te lezen.

Nog een paar vraagjes als je het niet erg vindt.
  1. Als ik het zand niet aantril maar alleen met eigen gewicht aanstamp, (nat dan ook een goed idee?) kan dit toch geen vervelende gevolgen hebben?

    Je praat dan over een ondergrond die dan niet overal gelijkmatig draagt na het harden van het beton. Na een tijdje zal er een evenwicht ontstaan zijn en zal hij wel egaal dragen lijkt me? Hij zou dan in theorie iets scheef weg kunnen zakken.
  2. Ik begrijp uit je verhaal dat de bewapening in ieder geval iets meer aan de onderkant moet zitten om goed te funktioneren. 10 cm is niet aan de veilige kant, maar als alles goed gaat zou het dan (op den duur) nog problemen opleveren?
  3. Hoeveel zand is minimaal nodig? Het gaat er om dat het allemaal vlak wordt en blijft toch? 30 cm uitgraven alleen al is een enorme klus + het afvoeren van de grond.
  4. Met afschoren van de bekisting bedoel je de paaltjes rondom neem ik aan?
  5. Laatste vraag. Is er een truc om de buitenrand af te schuinen zodat regenwater wegloopt ipv richting tuinhuis. Misschien snijden voordat het te hard is? Is er een tijd na zoveel uur dat het eventueel zou kunnen?
    Ik zal ook wel een kitlaag of zoiets leggen onder het hout zodat het water niet naar binnen kan.
Alvast bedankt voor de info.

Mvg,

Collin
 

Amdusias

  • #4
Op zich komt er alleen een tuinhuis op te staan?

Dan is 30 cm wat overdreven, dus als je 10 cm doet , dan kom je ook al aardig op weg, het hangt een beetje af wat voor grondsoort je hebt, als het veengrond is, dan moet je wel 30 cm afgraven, dat verzakt namelijk aardig.

Maar in principe, zal die 10 cm wel voldoende zijn, aangezien het gewicht van het beton over de volle breedte verdeeld zal worden.

Dekking van het staalnet, moet overal 5 cm dekking van beton hebben.
Wat ik daar mee bedoel is , dat aan de randen je wapening de bekisting niet mag raken, anders heb je kant op betonrot. Dus het net op tegels leggen, zodat ie van de grond komt, en dat is dan voldoende wapening.

Het afschoren, bedoel ik echt schoren (panlatten) van de bekisting rand, schuin naar beneden , en dan vast geschroefd aan een andere piket.
En dat ook om de 40 cm, en op zich als je het beton +-15 cm dik doet, dan is een 5 x 7 cm regel op zijn breedte er tegen aan geschroefd (buitenkant) ook geen gek idee, dan houd de randen mooi recht.
Het is een hele constructie, dat weet ik.... Maar ja anders wordt het niet netjes recht..... Vandaar dat ik zei , besteed hier aandacht aan.

Schuin maken van de randen, is een makkelijke truc voor,
Je gaat naar een bouwmarkt, of als je zelf een cirkelzaag hebt...
Dan kun je bijv. een regel van 5 x 5 cm in een hoek van 45 graden laten zagen, (dan heb je dus direct 2 stuks :wink: ) en deze schroef je aan de binnenkant bij je rand langs, en schuin je de randen netje af, je stort hem als ware mee... Bij ontkisten, gaat die regel en bekisting weg.. En laat een hoek van 45 graden achter..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Goed werk Amdusias.

Ik heb voor de zekerheid nog een vraag aan Collin; gezien de oppervlakte die u noemt vraag ik mij af of er een bouwvergunning nodig is.
Het is heel vervelend te ontdekken dat er niet gebouwd mag worden zonder vergunning en dat de vloer er al ligt.

Om een lichte afschuining te krijgen aan de rand van het beton kunt u een schuin latje bovenaan aan de binnenkant van de bekisting spijkeren.

Succes.
 

Amdusias

  • #6
Dat zei ik ook toch :?: :?: :wink:
 

Collin

  • #7
Bedankt voor de tips jongens.

Ik hoop volgende week te weten of ik hem mag plaatsen.

Als ik het niet vergeet zal ik wat foto's plaatsen

Gr, Collin
 

Collin

  • #8
Hallo allemaal,

Na wat gezeur met de gemeente gaat het nu toch door maar helaas wel geheel op eigen grond.
Die man van de gemeente had het over een vorstbescherming oid wat de vloer beschermt en helpt tegen scheefzakken?

Het schijnt een betonnen band aan de omtrek te zijn die iets dieper doorloopt dan het vloertje zelf.

Weet iemand hier meer van en of het echt noodzakelijk is?

Het lijkt me voor de "do it yourselfer" wel wat moeilijker..

Bedankt,

Collin
 

Amdusias

  • #9
Er staat mij zo niks bij daarover.... ik zit te denken bij andere werken die ik gedaan heb of we toen ook iets daar aan gedaan hebben...

Ik ken wel betonbandjes, waar je bijv. een kozijn uiteindelijk op zet.
Die zijn helemaal glad.. dus zal wel minder water in trekken.

Als je nou de zijkanten van je betonnen vloer impregneert... of verft...
Misschien dat iemand anders een beter idee heeft ?????
 

Willem.S

Specialist Hout/Bouw
  • #10
Ik denk dat de man van bouw-woningtoezicht een meegestorte vorstrand bedoelt.
De vloer zelf heeft een normale dikte als door A. omschreven, en aan de randen dieper uitgegraven tot ± 50-60 cm.

Hierdoor krijg je een "omgekeerde doos-deksel" waardoor er geen vorst onder de vloer kan komen, om te voorkomen dat het kan "opvriezen" . Nog nooit zien gebeuren, maar ja....... zo hoort het. :roll:

willem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu