Balkenvloer isoleren + elektra

Goedemiddag,

Ik wil een balkenverdiepingsvloer isoleren in de schuur. Benedenruimte zal af en toe wat langer warmgestookt worden ivm werkplaats, boven is een sportruimte waar ik dampdichte rubbervloermatten op de verdiepingsvloer wil gaan leggen.
Die bovenruimte is (bijna) net zo koud als buiten ivm 0 isolatie.

Paar vragen; ik wil geen vochtproblemen ivm dampdichte rubbermattenlaag bovenkant houten vloer.

170mm balken wil ik 14 of 16cm houtvezelisolatie tussenstoppen. Raggels eronder monteren en uitvlakken met stelschroeven, dan elektra aanleggen en vervolgens zonder klimaatfolie dampopen gipsplaten of ESB platen aanbrengen.

Dit zou prima moeten kunnen toch? Is ESB en gipsplaat beetje stootvast trouwens? Ik zie het wel gebeuren dat ik af en toe met een houten balk tegen het plafond stoot, dus moet ook wel tegen een stootje kunnen.

Daarnaast voor de elektra wil ik 19mm normale pvc buis gebruiken. Hoe doe je dat met buizen die rechtstreeks richting de muur lopen en vervolgens 90 graden omlaag moeten voor een schakelaar of stopcontact? Zo'n bocht wordt nogal scherp lijkt mij

Bedankt alvast
 
Die bovenruimte is (bijna) net zo koud als buiten ivm 0 isolatie.
Als je de vloer gaat isoleren wordt het boven toch kouder? Waarom niet het dak isoleren?

De 90° bochten kan je net zo strak buigen als de 90° bochtjes die verkocht worden :wink:
De leiding in het plafond kan eventueel wat hoger geplaatst worden zodat de bocht makkelijker te maken is:
1738171337024.png
 
Ik zou voor opbouw gaan in een werkplaats kan je veel makkelijker aanpassen als daar behoefte aan is.
prefab bochten werken ook prima
 
Als de bovenruimte onverwarmd en ongeisoleerd blijft en op de vloer liggen dampdichte rubbermatten dan is het risico zeer groot dat er condensatie gaat ontstaan tussen de houten verdiepingsvloer en de onderkant van de rubbermatten.
Sowieso zou ik de isolatie in het dak steken en niet in de verdiepingsvloer.
 
Het dak erboven zal ook nog wel een keer (kan nog paar jaar duren) ook wel geïsoleerd worden, maar ik wil de te verwarmen ruimte (de werkplaats beneden) zo klein mogelijk houden zodat ik met relatief weinig verbruik zo'n ruimte kan verwarmen. 1x 50m2 of 2x 50m2 scheelt nogal. Daarnaast is het ook een stuk geluidsisolatie en daarom heb ik voor houtvezelisolatie gekozen. Boven heb ik een sportruimte en af en toe is het wel fijn als de muziek wat harder kan (schuur vd buren is ernaast gebouwd). Dus als die verdiepingsvloer ook nog eens geluidswerend is, kan ik op de bovenverdieping aan de zijkanten met een klein voorzetwandje toe zonder dat er nog allerlei geluid naar de benedenverdieping lekt.

Opbouwelektra zal er deels komen, maar in het plafond wil ik alles weggewerkt hebben net als straks bij een lange werkbank/keuken. De ruimte moet ook in te zetten zijn als sfeervolle feestruimte.

Maar wat betreft condensatie met rubbermatten; geldt dat ook bij het toepassen van klimaatfolie aan de onderkant vd verdiepingsvloer ivm dampopen houtvezelisolatie?

Of zijn er nog tips voor voor dampopen matten die als fitnessvloer kunnen dienen en tevens massa (geluidsisolatie) hebben?
 
Goedemiddag,

Zijn er nog tips om smalle kieren van 2-3mm te dichten/isoleren. Het gaat om 16cm hoge kier tussen de vloerbalken en binnengevel (voor- en achtergevel)

Het spruitstuk van de pur is te dik en hoopte eigenlijk dat er een schuim is met dun spruitstuk zoals bij wd40. Combriband gaat ook net niet.



20250214_124627.jpg

20250214_124627.jpg
 
Ik zou niet al teveel moeite doen,
3 mm lucht of 3mm pur, ik zou zo snel niet weten wat beter is.

PUR met een pistool, niet te voorzichtig, het wordt een bende, maar je zal een redelijke vulling krijgen.
Er zijn ook opzet stukjes:
pur pistool.png

irion-scuro-evo6-purpistool-5-kitcentrum.nl.png
 
Dat pistool is misschien wel een goeie, die moet je aansluiten op speciale bussen zeker? 3mm pur of 3mm lucht, het is een open kier he, aan de bovenkant liggen de vloerplanken waarlangs ik al helemaal weinig ruimte heb om van bovenlangs te isoleren als ik dat zou willen, dus moet vanaf onderaf.
 
een grotere afstand zou beter zijn.
de strijkbalk legt bij voorkeur verder van het metselwerk.

ik zou het open laten tenzij er een heel goed dampscherm is
 
3 mm lucht of 3mm pur, ik zou zo snel niet weten wat beter is.
Qua isolatie maakt dat volgens mij inderdaad weinig of niets uit. Wat wel uitmaakt is het luchtlek dat je daarlangs hebt en dus zou ik die spleten dichtkitten of voegen.
Zijn dit trouwens een spouwmuren? Geïsoleerd?
 
Ja ik heb het nu al dichtgepurd. De kier varieerde van circa 3mm tot ruim 10mm.


Die buitenmuren zijn 6cm spouwmuren ongeïsoleerd.
 
De bouwwereld is erg geinteresseerd in een spouwmuur van 5 of 6 cm, dus wellicht kan je dit op de markt brengen :mrgreen:
 
@IJkenhout
Volgens mij mis ik hier iets 😅

Nog een vraagje; ik heb de trap iets verplaatst ivm meer ruimte voor een voorzetwand beneden en boven. Nu heb ik een stuk van 180x40cm breed waarbij ik dat stukje verdiepingsvloer met hardhout 22mm wil afdekken. Alleen achteraf bedacht ik mij dat dat wellicht onhandig is omdat het niet heel dampopen is?

Echter het is dus maar een klein stukje en de vloerbalken aan de zijkant van die isolatie zijn natuurlijk wel dampopen...
Bovenverdieping is voorlopig volledig ongeisoleerd en dus (bijna?) net zo koud als buiten.

Nog tips voor dampopen plaatmateriaal voor het trapluik? Dit moet wat dunnere plaat zijn ivm gewicht.



20250304_114007.jpg
 
Je bedoelt waarschijnlijk dat de spouw 6cm is, niet de hele spouwmuur. De spouw kan je laten naisoleren.

Voorzetwanden voor een spouwmuur zou ik altijd voorzien van een dampremmende folie. Liefst achter de elektra langs om te voorkomen dat er gaten in komen.

Het trapluik maak je van multiplex. Als de zoldervloer geisoleerd wordt, moet het luik ook geisoleerd worden.
 
Goedemiddag, ditmaal even een elektravraag. Ik moet een hoop elektra aansluiten en meerdere groepen.

Op bijgevoegde foto zie je één aparte groep met 3 centraaldozen welke vervolgens aan de zijkant doorgelust worden naar in totaal 3 stopcontacten. Nadeel is op deze manier dat ik straks 3 extra centraaldozen heb in het plafond, dus enkel estetisch. Toen bedacht ik mij, ook met name voor de krachtstroom later, dat ik het ook anders kan doen. Lang verhaal kort, zal bij zowel 16mm buis met 3x 2,5mm draad en 3 bochten en bij 19mm buis met 5x 2,5 draad en 3 bochten er geen probleem ontstaan met draden trekken?

Het liefste laat ik alles zoveel mogelijk via het plafond lopen zodat er niet onnodig veel elektra over de wand loopt.



20250306_144432.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan