Awb thermomaster blijft draaien

Celaar

  • #1
Hallo

Na het aansluiten van twee radiatoren en het weghalen van één radiator (alles is ontlucht) blijft de ketel (awb thermomaster 2HR) draaien ondanks dat de thermostaat uit staat. Als de temperatuur op de thermostaat op 24 graden staat slaat hij af.
Ook de temperatuur van het warme water is niet warm genoeg.
Nu heb ik op dit forum gelezen dat het aan een driewegklep kan liggen.

Mijn vraag is dan ook of dat bij deze ketel mogelijk is of dat er meerdere oorzaken kunnen zijn.

Arie
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #2
Is erg goed mogelijk
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #3
Arie,

Door het aftappen is het binnenwerk vast gaan zitten,met vuil.

Je kan de Motor van de klep er afhalen door aan de onderkant ervan het metalen pennetje in te drukken.

Daarna kan de veer(binnenwerk) onder klep proberen gangbaar te maken,door het een paar maal in te drukken.


Komt de veer(binnenwerk) niet uit zijn eigen omhoog,dan zal je hem moeten vervangen.
 

Celaar

  • #4
Hallo Utreg

Ik heb net gekeken maar kan nergens een metalen pinnetje vinden,of veertje. In de handleiding staat wel dat het een electronische driewegklep is.
Of bedoelde je misschien een ander onderdeel van de ketel.

Arie
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Onderin de ketel zit een grijs rechthoekig doosje.
Aan de linker zijde zit een aluminiumkleurige 'knop'
Als je deze indrukt kan je de motor een kwartslag draaien en afnemen.
Nu word de stift van de drieweg zichtbaar.
 

Celaar

  • #6
Hallo Headhunter

Ik heb het grijze rechthoekige doosje eraf gehaald (honeywell vc8010 valve actuator) en geprobeerd het pinnetje of stift in te drukken dat eronder zat. Ik kreeg hier geen beweging in. Zit ik nu goed of bedoelde jullie het mechanischme van het grijze doosje zelf.

Arie
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Nee nu zit je goed dat is de bedienigsstift van de drieweg klep.
Die moet naar binnen gedrukt kunnen worden en dan vanzelf terug lopen.
 

Celaar

  • #8
Hallo Headhunter

Oké, heb het nog eens geprobeerd om in te drukken maar krijg het echt mat moeite een paar mm ingedrukt. Moet hier echt veel kracht voor gebruiken. Dus is dat normaal of moet hij veel soepeler gaan en dieper?

Arie
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Ik heb hier nog een oude klep liggen zal eens kijken.

de stift kan tot de aanslag ingedrukt worden,dus tot de schotel waarachter de retour veer vast zit.
Je moet wel even stevig drukken, maar ook weer niet overdreven.
Natuurlijk heb ik er nu geen waterdruk op staan dus hoeveel kracht je nodig hebt als de klep nog gemonteerd zit weet ik niet exact maar ik denk dat dat best meevalt.
Overigens is het vervangen 10minuten werk, denk er wel om dat je een setje besteld waar ook de sleutel bijgeleverd zit.Zonder sleutel is het niet te doen.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #10
Als de klep goed werkt gaat het bijna van zelf zo soepel, maar misschien is die van u al ingedrukt en wil die niet terug veren trek eens aan de stift.

Vr Gr
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Ik heb hier dan ook een defect klep voor me.
 

Celaar

  • #12
Hallo

Nou ikheb eraan getrokken en geduwd met veel kracht maar hij zit zo vast als een huis. Dus ik neem aan dat die echt kapot is. Het vervangen is niet zo moeilijk begreep ik.
Zover ik kan zien zit hij vast met knelkoppelingen. Die sleutel waar je het over hebt, daar bedoel je alleen toch maar een steeksleutel die groot genoeg is of iets anders?

Als ik het zelf vervang is dit dan de goede manier?
1. Cv van stroom halen
2. Aftappen
3. klep ertussen uithalen
4. klep plaatsen
5. vullen en ontluchten.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #13
Hoi Celaar,

U wil de hele klep vervangen maar dat is niet nodig .

Dat kunststof onderdeel waar die veer op zit kan u uit het bronzenhuis draaien, met de bijgeleverde sleutel die in die rara vertanding van het kunststof onderdeel valt.

Alleen dat vervangen is meestal voldoende om het probleem op te lossen.

Overige beschrijving nklop precies.

Vr Gr ensucces ermee
 

Celaar

  • #14
Hallo

Oké, dat scheelt weer. Morgen meteen naar de cvwinkel. Ik heb trouwens nog eens geprobeerd de pin wat te bewegen (zijkant erafgehaald zodat ik er beter bij kon) en kreeg hem nu wel met veel kracht ingeduwd maar kwam niet terug.
In ieder geval hartstikke bedankt voor de hulp, van iedereen.
Hopelijk was dit het probleem.
Ik laat nog wel weten of het gelukt is

Mvg Arie
 

Celaar

  • #15
Toch nog even een vraagje. Ik heb nu de stekker eruit getrokken want om nu constant in mijn zwembroek te zitten vanwege de warmte lijkt me ook niet alles :lol: Maar kan het kwaad als ik hem af en toe even aan zet voor warm water of verwarming?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #16
Het zal weinig nut hebben ben ik bang.
De klep aan de stift bepaald nl. waar de warmte heen gaat of naar het WW of naar de CV, en die van jouw blijft in CV stand hangen dus word het ww niet warm.
 

Celaar

  • #17
Oké, dan hoop ik maar dat het onderdeel snel leverbaar is. Anders moet ik voorlopig maar handmatig het pinnetje induwen of uitrekken. In welke stand is trouwens dan eventueel de cv in werking? Of kan dit niet?

Mvg Arie
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Zo'n cartridge en bijbehorende sleutel is eigenlijk een heel standaard onderdeel.
Ze worden in heel veel ketels gebruikt, 90% zeker dat het onderdeel gewoon op voorraad is.

Je kan de warme kraan opendraaien en dan voelen aan de cvleidingen.
Word de cvleiding warm dan staat de klep in CV-stand.
 

Celaar

  • #19
Oké en nogmaals bedankt.
Ik laat het nog wel weten of het gelukt is.

Mvg Arie
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #20
Pas op met het eruit draaien, als die breekt wil er wel eens een stukje achter blijven.

Goed controleren dus.

Ik hoop dat uw vc8010-motor nog heel is, omdat u de cartrige niet ingedrukt kreeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu