Afsluiters vloerverwarming???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Ik heb op mijn vloerverwarming 2 afsluiters. Moeten deze open of dicht staan? En waar dienen ze voor?

Daarnaast is de linkse volgens mij kapot. Die maakt maar een kwart slag. Kan dan ook mijn pomp kapot gaan als die afsluiter helemaal dicht staat?

Bedankt!!!!

107450_image_1.jpg
 
Ik kom aan welgeteld 7 afsluiters.

Vier stuks op de onderste balk aan je VV-slangen. Dan van links naar rechts op de bovenste balk je thermostatische kraan in de aanvoer, dan een schuifkraan zonder handwiel als inregelkraan van het debiet door je VV-slangen. En als laatste je voetkraan in de retour naar je ketel. Welke bedoel je dus...

En werkt de installatie nu wel 'gewoon'? Of is deze nieuw voor je?

Als die linksboven maar een kwartslag draait, check of er geen begrenzer op zit die de slag beperkt.

Je pomp gaat niet stuk als de buitenste kranen dicht staan. Wel is het dan zaak dat de middelste niet helemaal dicht staat.

De linkse kraan werkt normaal op basis van de temperatuur in je VV-kringen, wordt dat te koud, dan mengt hij warmer water vanuit de ketel bij. Met de rechtse stel je in hoeveel water je VV aan het hetere Cv-circuit kan onttrekken (waterzijdig afstemmen naar het benodigde debiet. Hoeft na eenmaal juist ingeregeld te zijn, niet meer na gesteld te worden tenzij er veranderingen aan de rest van de installatie plaats vinden (uitbreiding, verkleining, nieuwe ketel met een andere pomp).

Met de middelste kraan regel je de flow door je VV-slangen. Hoeft na eenmaal juist ingeregeld te zijn ook niet meer te veranderen.
 
De vloerverwarming werd niet echt warm. Nu bleek de pomp defect en is vervangen. Maar Ik heb het idee dat de schuifkraan zonder handwiel ook kapot is, dus niets doorlaat. Ik kan hem ook maar een kwartslag draaien. Ik ben bang dat als deze dicht staat en de thermostaat kraan dicht staat de pomp weer defect gaat. En als deze dicht staat wordt de vv. natuurlijk niet warm. Klopt dat?

Daarnaast vraag ik me af waarom die kraan er zit? Waarom niet maximaal debiet? De thermostaat kraan bepaalt toch icm met die andere klep hoeveel warmte wordt afgenomen uit het cv circuit?

Bedankt voor je antwoord.
 
Oke,

-Heb je al langer ervaring met deze installatie, of nu pas voor het eerst? Het is een traag systeem, dus het duurt best wel een poosje voor je iets gaat merken.

-Wie heeft op welke wijze geconstateerd dat de pomp niet werkte (en wat was er aan de pomp kapot)? En wie heeft hem toen vervangen? Het is hier vast pandoer om dan hard "garantie" te roepen en betrokkene terug te laten komen. Maar daar heb je waarschijnlijk weinig aan, degene die dit gedaan heeft, heeft dus al nagelaten om de unit op een goede werking te controleren.

-Moeilijk om op afstand te zeggen of die schuifkraan blokkeerd, met ervaring in luisteren en voelen kun je een indicatie krijgen of hij open of dicht is zonder de unit te demonteren. Daarnaast de pech dat de vloer ook niet warm is, anders kon je alles een poosje uitzetten en dan eerst de VV pomp starten zodat de warmte uit de vloer terugkomt.

Dat je die schuifkraan niet ver kunt verdraaien is bij deze leeftijd niet gek, die spindel is helemaal ingekalkt. Typisch geval van onderhoud waar het vandaag de dag niet meer van komt.

Pomp zou pas na langere tijd schade op kunnen lopen, het is eerst zaak de oorzaak te achterhalen.

-Als die kraan dichtzit hoeft het niet automatisch te betekenen dat de vloer niet warm wordt. De aanvoer, de pomp en het begin van je slangen (de onderste balk)zouden in aanvang wel warm moeten worden. Zelfs mogelijk te heet en dan zou normaal de maximaalthermostaat de pomp elektrisch onderbreken. Maar die zie ik niet gemonteerd...

Waarschijnlijk blijft het pennetje van de thermosstatische kraan hangen of is die kop kapot. Haal die kop voorzichtig van de kraan af, en probeer bijvoorbeeld met de achterkant van een hamersteel of dat palletje makkelijk naar binnen gaat en weer naar buitenomt. Niet met een tang aan gaan trekken, krijg je waterballet!

Op de foto zit trouwens ook de stekker niet in het stopcontact...

Voor het maximale debiet in je VV-slangen moet die kraan helemaal open staan, de VV-pomp perst dan zijn hele capaciteit door de slangen. Draai je hem helemaal dicht, dan gaat de VV-pomp alleen uit het hetere CV-gedeelte zuigen. Grijpt de thermostatische kraan en de maximaalbeveiliging niet in, dan heb je kans op schade aan je vloer.

Draai voor de zekerheid ook nog even het dekseltje van je voetkraan rechts boven er af. Daar zie je een imbusschroef. Die moet niet helemaal naar binnen gedraaid zijn, dan blokkeert ie de waterstroom. Wel handig om de pomp te verwisselen, maar het zal niet de eerste keer zijn dat men hem na de wissel vergeet open te draaien. Dan gebeurt er namelijk ook weinig...
 
Bedankt voor de antwoorden.

De schuifafsluiter is gemaakt en het alles werkt nu.

Wat ik echter nog niet begrijp is hoe ik nu de schuifafsluiter en die andere klep moet instellen? Waarom zou ik de schuifafsluiter niet helemaal open zetten?
 
Allereerst heel erg bedankt voor de antwoorden. Helaas werkt het nog niet. Heeft er iemand tips?

Ik heb nu alle kleppen vol open staan en toch komt de kamer temperatuur niet boven de 19 graden met alleen de vloerverwarming. Ook geeft de wijzer, zie onder op de foto steeds maar 20 graden aan, tenzij ik de schuifklep verder dicht draai maar dan loopt het snel op naar 40 graden en sluit de thermostaatkraan de boel weer af.

Dit systeem is nieuw voor mij. Dus ik heb geen idee hoe het ooit gewerkt heeft en hoe het ingesteld moet worden.

Hopelijk kan iemand helpen... Bedankt!
 
Je maakt er een nogal warrig verhaal van. Mijn vragen uit de eerste sessie zijn nog steeds niet beantwoord ( > nogmaals zorgvuldig teruglezen, een deel van de werking is dan al verklaard) en het werkt al weer niet. Eerst puntsgewijs een rijtje vragen:

-Wie heeft vastgesteld wat er kapot was aan de VV-pomp?

-Naar welke kant wijst de pijl die op de onderste helft van de pomp staat?

-Zit de stekker van die VV-pomp nu wel in het stopcontact?

-En zo ja, gaat die kabel direct naar de pomp, of eerst nog naar een ander kastje? Of komen er twee kabels uit de pomp? Ik zie namelijk nergens een maximaalthermostaat die de voeding van de pomp onderbreekt als de vloer te heet dreigt te worden.

-Wie heeft wat aan die schuifafsluiter gedaan, en is door hem de installatie gecontroleerd op goede werking (m.a.w. heeft het toen wel even gewerkt)?

-Als je constateert dat de vloer 'te koud' is brandt de ketel dan nog?

Zo niet > kamerthermostaat hoger zetten en zonodig radiatoren dichter draaien.

Ik ben benieuwd naar de zes (6) antwoorden!
 
Bedankt voor de reactie rn excuus voor niet beantwoorden van de vragen. Zie hieronder de antwoorden.

-Wie heeft vastgesteld wat er kapot was aan de VV-pomp? De monteur heeft geconstateerd dat de schoepen los waren geraakt van de rotor. Installatie had 3 jaar zo goed als stilgestaan.

-Naar welke kant wijst de pijl die op de onderste helft van de pomp staat? Naar beneden.

-Zit de stekker van die VV-pomp nu wel in het stopcontact? Ja

-En zo ja, gaat die kabel direct naar de pomp, of eerst nog naar een ander kastje? Of komen er twee kabels uit de pomp? Ik zie namelijk nergens een maximaalthermostaat die de voeding van de pomp onderbreekt als de vloer te heet dreigt te worden. Er is geen maximaal thermostaat, alleen een stekker rechtstreeks naar de pomp.

-Wie heeft wat aan die schuifafsluiter gedaan, en is door hem de installatie gecontroleerd op goede werking (m.a.w. heeft het toen wel even gewerkt)? De schuifafsluiter heeft de monteur weer gangbaar gemaakt en hij werkt. De temperatuur op de meter loopt op tot de ingestelde temperatuur op de thermostaatknop en als de schuif open gezet wordt daalt hij meteen weer naar 20 graden ongeveer.

-Als je constateert dat de vloer 'te koud' is brandt de ketel dan nog? Ja, de ketel brand steeds even en springt dan op stand-by en geeft code stand-by omdat water temperatuur hoger is dan ingestelde temperatuur.

Zo niet > kamerthermostaat hoger zetten en zonodig radiatoren dichter draaien. Met kamerthermostaat op 25 en alle radiatoren dicht wordt het niet warmer dan 19 graden. Ik heb dan alle afsluiters en kleppen van de vloerverwarming vol open staan. Als ik de radiatoren open draai is het zo 24 graden.

Hopelijk helpt dit. Graag hoor ik wat je er van denkt.
 
Haal dat dekseltje eens van de kraan rechtsboven (door Bernhard in de foto als 2 benoemd), en kijk eens of die kraan nu open staat (is een imbus of schroef, niet buiten het kraanhuis draaien!).

Maak er anders, zonder het dekseltje, een goede foto van.
 
Deze klep staat helemaal open. De imbusbout is helemaal tegen de klok in gedraaid en kan niet verder. Deze klep is overigens ook net vervangen. Gelijk met de pomp.

Hierbij nog de foto's van klep en pomp.
107450_image_1.jpg

107450_image_2.jpg

107450_image_3.jpg
 
Dat lijkt er goed uit te zien.

Ga nu eens zoeken vanaf de ketel tot aan welk punt de hoofdverdeelleidingen dan wel warm worden.

En kijk ook eens of er kort bij de ketel niet een klein radiatortje vol open staat.

Of net als bij Rolf, zit er ergens kortbij de ketel een by-pass? Dat is een instelbaar kraantje wat de hoofdaanvoer en -retour met elkaar verbindt.

Kan er zo uitzien:
107517_20141026_124324_1.jpg
 
Er zit een bypass vlakbij tussen de leidingen die naar de verwarming boven gaan. Deze staat volgens mij voortdurend open want deze buizen, heen en retour zijn altijd heet. Ook als boven alle radiatoren dicht staan.
 
Nou, dat neigt naar 2x BINGO op een dag, het is weer 'vloerverwarmingsstoringstijd'. Altijd leuk voor de woordwaarde.

Doe ons een foto van hoe dat er bij jou uitziet, mogelijk dat je ook nog op de plaat, of beschrijving kunt laten zien waar dat ding zich in het totaal van de installatie zich bevindt.

En ook handig als we via de foto kunnen vernemen wat de instelling van dit ding is.

Het ziet er naar uit dat het 'hete' water van de ketel via deze verbinding alweer terug gaat naar de ketel voordat het bij de VV-unit kan komen.
 
Hierbij de foto's. Boven de cv ketel zit de groep voor de radiatoren boven. Hierin zit linksboven de bypass. De leiding heen en terug naar deze groep zijn altijd heet. Dus misschien blijft deze wel open staan?

Maar de vloerverwarming heeft toch ook een eigen pomp om warm water aan te zuigen?

Bedankt voor de super goede hulp!
107450_image_4.jpg

107450_image_5.jpg

107450_image_6.jpg

107450_image_7.jpg

107450_image_8.jpg

107450_image_9.jpg
 
Mijn dank voor deze zeer verhelderende foto's!

Zonder er fysiek aanwezig te zijn is het erg moeilijk om dit op aftand perfect in te regelen.

Je kunt de by-pass op een hogere druk instellen (maar het kan zijn dat deze het ook niet goed doet), maar schuifkraankraan 3 dichtdraaien heeft ook effect.

Mijn voorstel, zie de by-pass eens naar de waarde 450 te draaien, en dan terug naar 400.

Dat zal mogelijk al verbetering geven, daarnaast kun je dus kraan 3 eens tot 50% a 75% dicht draaien, dan moet de vloer echt meer warmte krijgen.

Dit zijn niet de perfecte eind inregelinstellingen, hier heb je echt iemand met gedegen ervaring, en ter plaatse voor nodig die er de tijd voor kan nemen.

Dat kost dus geld.
 
Ik heb nu de bypass eerst op 400 gezet, later op 500. Maar zelfs met de radiatoren beneden vol open en de vloerverwarming vol open wordt de bypass meteen warm, zowel de heen als terugleiding. (de radiatoren boven staan volledig dicht).

Kan het zijn dat de bypass open blijft staan, of staat hij altijd open en is er nu toch meer drukverschil in het systeem?
 
Ik heb nu de bypass eerst op 400 gezet, later op 500. Maar zelfs met de radiatoren beneden vol open en de vloerverwarming vol open wordt de bypass meteen warm, zowel de heen als terugleiding. (de radiatoren boven staan volledig dicht).

Kan het zijn dat de bypass open blijft staan, of staat hij altijd open en is er nu toch meer drukverschil in het systeem?
 
Die by-pass is idd gaar, vandaar dat ik al adviseerde om hem eerst verder en dan weer terug te draaien om eventueel vuil los te krijgen. Maar ik denk dat de interne veer compleet weggeroest is.

De feitelijke reden is deze:
Fvromans schreef:
Installatie had 3 jaar zo goed als stilgestaan.
Het zelfde verhaal als met de schoepen van de pomp.

De installatie is mogelijk wel een paar keer bijgevult maar nooit goed 'heet' geweest en ontlucht. Met als gevolg veel zuurstof in die stilstandsperiode. Dat zorgt voor veel interne corrosie en loskomend vuil. Daarnaast lijken me je VV-slangen ook niet van het difussiedichte type...

Dat kan je ook nog eens op gaan breken bij je ketelpomp, de interne 3-wegklep en de overige thermostatische kranen (pennetjes blijven hangen, voor zover ze dat al niet doen).

Remedie is een nieuwe by-pass en een aftapbare vuilvanger (liefst met een magneet) bij de ketel monteren. Die vuilvanger dus ook periodiek laten spuien, anders helpt het nog niet.

Vervolgens de installatie goed spoelen, en na het opnieuw vullen een poosje goed op hoge temperatuur doorstoken.
 
Bij een hoge watertemp wordt er meer zuurstof opgenomen in de
kunststofslangen. Het is beter om een scheiding te maken tussen het CV-water en het water in de vloer. Dat kan door het inbouwen van een warmtewisselaar. mvgr bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu