Advies nodig bij dakisolatie / afwerking

muddyfox

  • #1
Beste forumleden, ik heb jullie advies nodig! Ik heb onlangs een woning gekocht uit 1967 waar het nodige aan moe(s)t gebeuren. Inmiddels is het tijd voor de zolderkamer. Deze is (bijna) volledig gestript en het plan is om deze nu goed te isoleren (er zat vooralsnog alleen een dun laagje tempex, niet goed op maat, tussen het dakbeschot en de dakafwerking). Ik wil de boel daarna weer netjes afwerken met gipsplaten. De ruimte zal gebruikt worden als logeerkamer.

Nu heb ik al de nodige research gedaan naar isolatiematerialen. Oorspronkelijk had ik het idee om met PIR (al dan niet met gips verlijmd) te gaan werken, maar ik denk dat het toch glaswol moet gaan worden. Dit om kostentechnische redenen, akoestische voordelen, brandwerende eigenschappen en het beperken van warmtedoorslag. Daarnaast is er voldoende ruimte tussen de gordingen (17 cm) om een aardige isolatiewaarde te behalen. De tussenvloer van de zolder is overigens ook al voorzien van een pak steenwol (14 cm).

Nu heb ik een gordingendak waar ik de wol niet zomaar tussen kan plaatsen. Ik ben van plan om een houten raamwerk te plaatsen met balken verticaal tussen de gordingen om het materiaal tussen te klemmen. Ik twijfel alleen nog hoe dit te doen zonder onnodig veel hout te gebruiken en koudebruggen te creëeren. Zowel de Gamma als de Praxis hebben instructievideo’s online staan (zie hier en hier). De Gamma plaatst daarbij tussen de gordingen om de 59 cm een balk van +/- 15x5. Dat lijkt mij nogal overdreven en wordt best een kostbare aangelegenheid op een grote zolderkamer. De Praxis gebruikt balken van 44x69 en plaatst deze een stuk naar voren op de gordingen (afgestemd op de dikte van het isolatiemateriaal). Daarbij plaatsen ze eerst horizontale liggers op de gordingen om vervolgens de verticale balken tussen te schroeven. Ook dat lijkt mij zonde van het hout en van de uiteindelijke isolatiewaarde.

Nu had ik zelf het idee om een tussenvorm te gebruiken. Ik plaats dan alleen verticale balken tussen de gordingen van 44x69, zonder horizontale liggers eronder. Die balken plaats ik uit het dakbeschot zodat ik het isolatiemateriaal er mooi tussen kan klemmen. Het isolatiemateriaal snijd ik ruim, zodat het voldoende klemt en achter de geplaatste balken ook goed aansluit. Over de verticale balken komen (na een dampscherm) dan weer horizontale latten om de 30 cm om de gipsplaten aan te schroeven. Vraag aan jullie: is dit een goed idee of zouden jullie het anders doen? Zijn die horizontale liggers die de Praxis gebruikt echt een must of is het zonde van het materiaal?

Ik heb een paar foto's toegevoegd ter verduidelijking. Zoals jullie zien heb ik al een nieuw dakraam geplaatst. De oude was rot en veroorzaakte lekkage. Het raam lag te diep en de pannen waren niet goed afgeslepen, waardoor het water onder het raam in een kuil bleef staan en zo via het dakbeschot naar binnen kon. We hebben inmiddels een paar flinke regenbuien gehad en dat probleem lijkt in ieder geval verholpen. Gelijk ook enkel glas vervangen door HR++.

Veel dank voor het meedenken!

IMG_2369.jpeg IMG_2370.jpeg
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Vonken_trekker

    Specialist Elektra
    • #2
    Jouw plan is prima. Die horizontale balken 44x69 zijn bij jou niet nodig omdat jij gelijk met de voorkant van de gordingen wilt uitkomen (toch?).

    In het filmpje plaatsen ze maar 125 mm isolatie terwijl gordingen 150 of 160 mm diep zijn. Als je dan daarna regelwerk en gipsplaten gaat monteren moet je ze onder en boven wel ergens op vast schroeven. Daarvoor gebruikt hij die horizontale balken.

    Kosten technisch is glaswol aantrekkelijk maar je haalt er geen hele goede isolatiewaarde mee. 16cm glaswol is Rd 4.0 terwijl je met 14 cm PIR al op Rd 6.45 zit. Dat lijkt al aardig op moderne waarden.
     

    muddyfox

    • #3
    Klopt helemaal! Ik denk dat ik het maar gewoon op die manier ga doen dan.

    Je hebt natuurlijk gelijk dat ik er niet dezelfde waardes mee ga halen als met PIR. Maar het kostenverschil is wel erg groot en de tussenvloeren zijn ook al aardig geïsoleerd. Volgens GreenChoice hebben we in februari minder gas verbruikt als een gemiddeld appartement in Nederland, en dat terwijl het dak er zo bij ligt. Daar komen de akoestische voordelen van de wol nog bij.

    De voornaamste reden dat ik in eerste instantie PIR wilde gaan gebruiken was de dikte van het materiaal; dan zou ik iets dunner kunnen isoleren waardoor het geheel misschien wat ruimtelijker zou ogen. Tegelijkertijd zijn de gordingen nou ook niet meer zo heel mooi. En bij het plaatsen van het nieuwe dakraam (andere maat als het oorspronkelijke dakraam) is ook het nodige knutselwerk komen kijken. Dus om het dan mooi af te werken met de gordingen nog in zicht wordt denk ik ook een hele klus.

    Verder hoor ik ook hier en daar wat slechte ervaringen van mensen die de zolder met PIR hebben geïsoleerd met een hele warme zolder in de zomer tot gevolg. Uit verschillende forums maak ik op dat dat met glaswol beter zou moeten zijn. Is dat terecht, of zijn dat ongegronde spookverhalen?
     

    Vonken_trekker

    Specialist Elektra
    • #4
    Ik herken ze niet maar je moet natuurlijk wel gaan ventileren op zolder. Als je een zolder met natuurlijke ventilatie luchtdicht maakt en isoleert dan kan er weinig warmte weg. Als je gaat ventileren dan moet het wel goedkomen lijkt me.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu