Ik kan ze helaas niet vinden, die vakmensen, en zeker niet om het probleem van een ander bedrijf op te lossen. Ook niet als ik 70 euro per uur betaal en de koffie gezet is als ze op de stoep staan.
Ik heb bij de verbouwing al meer zelf moeten oplossen (klusbedrijven lopen ook zomaar weg en vooral als het werk tegenzit of ze zelf schade hebben veroorzaakt), maar ik informeer me wel eerst uitgebreid van te voren omdat je op die manier veel problemen kan voorkomen. En dat is tot nu toe steeds prima gegaan. Het aansluiten van de radiator is de laatste klus, dus "dat wordt niets" is wel erg kort door de bocht. Er zijn ook mensen die gewoon beginnen en er dan halverwege achter komen dat ze van te voren niet goed genoeg hebben nagedacht, maar ik behoor niet tot die groep.
Dank voor de gegeven tips, maar er blijven ook enkele vragen onbeantwoord.
- Ik vermoed dat de beschadigde alupex leiding gewoon diffusiedicht blijft omdat het de aluminium laag is die de zuurstof afsluit. Ik vermoed alleen dat de maximale druk (10 bar) niet meer haalbaar zal zijn als de buitenmantel beschadigd is, maar voor een cv installatie met hooguit 2 bar druk is het nog goed genoeg, denk ik.
- Hoe vaak je hetzelfde stukje alupex buis voor een knelkoppeling kan gebruiken, geen idee. Bij Bonfix heb ik gelezen dat dezelfde knelkoppeling maximaal 3 keer gebruikt kan worden, dus ik denk dat het in ieder geval meer dan 3 keer zal zijn als je nieuwe knelkoppelingen gebruikt.
- Waarom een alupex niet met een afkortzaag ingekort mag worden en zo'n onhandige buisschaar nodig is? Ik vermoed dat het gewoon kan met een afkortzaag, alleen kan het gewoon niet als de buis aan één kant al op een leidingnetwerk is aangesloten. Dat het niet met een ijzerzaagje kan, dat snap ik, want dat gaat in veel gevallen schuin. Ik begrijp dan op mijn beurt weer niet, dat er niemand dat ooit geprobeerd heeft.
- Dan had ik eigenlijk nog een vraag over het doorspoelen van de leiding. Er bestaat namelijk een kans dat er wat bouwgruis in de leidingen zit en dat mag niet bij de ketel komen. Het plan dat ik heb is om eerst de installatie te legen, dan de eindstop van de aanvoerleiding te halen, de kraan weer open te zetten en de aanvoerleiding door te spoelen, dan de aanvoerleiding weer af te doppen en daarna hetzelfde met de retourleiding te doen. Misschien nog een laatste advies daarover?
Ik heb trouwens besloten niet de tegels uit te hakken omdat de kans te groot is dat ik de leidingen beschadig. En als ik meer bewegingsruimte voor de leidingen moet creëren, moet ik wel heel dicht bij de leidingen hakken of boren. En als dat allemaal goed gaat, dan ben ik nog niet 100% zeker of het aansluiten wél lukt. Een laatste punt: ik krijg het nooit meer netjes met de uitgehakte tegel.
Ik zie genoeg video's waarin het aansluiten van een badkamerradiator wordt voorgedaan (b.v.
Zelf je radiator aansluiten op alupex leidingen. - YouTube) met een groot gat in de muur en leidingen die een hoop vrijheid hebben en waar eerst het onderblok wordt gemonteerd maar wat ze niet vertellen is hoe er achteraf nog getegeld moet worden als de radiator al hangt. De volgorde is toch eerst tegelen en daarna het onderblok monteren en de radiator afhangen. Dat moet gewoon kunnen zonder hakken en breken als het professioneel wordt gedaan. Ik heb een aannemer dat nog nooit zien doen.
Voor de andere optie (i.e. 2 korte leidingen naar buiten leggen en daar op de radiator aansluiten), hoef ik niet te hakken of te boren en ik weet 99% zeker dat het past. Ik kan bijna alles op de werkbank voorbereiden, hoef alleen maar onder de radiator te liggen om het kniestuk aan te knellen en het staartstuk in te schroeven. De radiator van ruim 65 kg hoeft ook niet van de muur, een advies dat ik eerder kreeg. Het enige bezwaar dat ik heb gelezen is dat er (misschien) een stukje van de witte alupex leiding aan de onderkant zichtbaar wordt.
Als je dat op een rijtje zet, dan is de keuze toch niet moeilijk?