Advies gevraagd over aansluiten badkamerradiator

RAH

  • #1
Advies gevraagd over aansluiten badkamerradiator

Ik wil een badkamerradiator (Radson Kos) aansluiten. De radiator heeft een middenaansluiting en ik heb een 2-pijps cv-installatie.
Een (erkende) installateur kreeg het niet voor elkaar maar heeft wel mijn onderblok (DRL Ovus) en de meerlagenbuis beschadigd door er met veel geweld een waterpomptang op te zetten.
Omdat het erg lastig is iemand te vinden die dit wil oplossen, wil ik nu zelf eerst een poging doen, maar ik heb een aantal vragen.
  • De meerlagenbuis is op diverse plekken beschadigd. Kan dit kwaad? En zo ja, hoe los ik dat op? Is de leiding nog wel diffusiedicht? Er lekt overigens geen water.
  • Is de meerlagenbuis voldoende recht voor het aansluiten met behulp van knelkoppelingen of gaat het zo lekken? Heeft het zin een buigveer te kopen om de zaak rechter te maken?
  • Omdat het onderblok toch al beschadigd is, kan ik eventueel een nieuw blok kopen. Kan ik dan niet beter 2 losse hoekstukken kopen omdat die misschien makkelijker aan te sluiten zijn? Ik begrijp namelijk de zin niet van een onderblok uit één stuk omdat ik toch al een 2-pijpsinstallatie heb.

20230527_034812.jpg 20230527_035227.jpg vipera torci 2.jpg
 

Haplo

  • #2
Als ik het goed zie, moeten die wartels van de buis af. En dan hopen dat je de koppeling die in de buis zit er ook nog uit krijgt. Die koppelingen die op de laatste foto rechtsonder staan, moeten in de buis.
Dus, eerst wartel op de buis, dan de koperen ring, dan die koppeling in de buis doen. Wartel van de kraan en voetventiel halen. Dan kraan en voetventiel op de buis monteren.
Maar volgens mij heb je de goedkope oplossing gekozen, want waarom heb je geen haaks h-blok genomen? Nu komt de thermostaat knop een stuk naar voren. Anders had je nog altijd haaks verkeerd kunnen nemen.
 

RAH

  • #3
Sorry, ik ben niet duidelijk genoeg geweest. De laatste foto hoort bij de 3e vraag "kan ik dit niet beter kopen, is dit niet makkelijker aan te sluiten?".
Het beschadigde DRL Ovus onderblok dat ik heb liggen en dat de installateur niet gemonteerd kreeg, ziet er zo uit als op deze foto's.
Ik zoek niet persé naar een goedkope oplossing, ben al lang blij als er een oplossing zou zijn.

20230315_130402.jpg 20230315_130422.jpg
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #4
Sorrie dat ik het zeg maar je gaat toch niet met een scherpe waterpomp tang een chrome kraan te lijf.
Zou het niet willen om radiator er af en dan eerst kraan plaatsen deze kan je dan zo verbuigen zoals je ongeveer wilt hebben.
En dan uitmeten ivm met je radiator misschien moet ie net anders komen.
 

RAH

  • #5
Dat zou je denken, en het was toch echt een "echte" installateur, aangesloten bij Techniek Nederland. Wil deze "vakman" na meerdere van dit soort zaken ook niet meer over de vloer hebben. Radiator van de muur halen is voor mij geen optie, het gewicht is 65 kg.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Als ik dit zou doen krijg je 2 optie:
Geen garantie, of de muur open om de twee leidingen fatsoenlijk aan te leggen. Dat laatste is dan ook mijn advies. Niet leuk, dat begrijp ik.
 

RAH

  • #7
Nee, niet leuk. Ik hoopte juist dat het mogelijk zou zijn zonder veel hakken en breken.
 

RAH

  • #8
Zijn er nog tips anders dan breken? Bijbuigen met een buisveer? Een draaibaar onderblok? Iets anders?
 

Haplo

  • #9
Zit er niet nog wat speling in de radiator
 
  • Like
Waarderingen: Henk253

RAH

  • #10
De Radiator zit gelukkig muurvast tegen de muur :wink: en er is weinig aan te verstellen. Hooguit een beetje evenwijdig aan de wand Zie bijgaande pdf.
Ik ga dan maar op de gok een buigveer bestellen (volgens Henco zou met een interne buigveer bij 16x2 buis een straal van 48 mm haalbaar zijn) en ik koop ook een draaibaar onderblok (DRL Freestyle). Zou "altijd passen" volgens de leverancier, we zullen zien.
Nog praktijktips voor het buigen? Moet je de buis eerst voorzichtig opwarmen? Ik hoop maar dat hij niet knakt, want dan heb ik echt een probleem. :?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #11
Sorry dat ik het zeg je kunt die buizen niet meer verbuigen je gaat ze vervormen zodat ze niet meer passen en gaat lekken, ik zou dat niet doen als ervaren monteur.
En dan zeg je radiator zit muur vast met een smile.
Ik zeg nog 1 keer het is gemakkelijker om de kraan op de leidingen te plaatsen recht te zetten als de radiator er af is.
Je kunt de beugels van radiator zo aan passen dat ie bv 5mm om hoog moet zonder een nieuw gat te boren.
Want het gaat heel moeilijk als je iets tussen 2 vaste punten moet plaatsen en op spanning staat(zie beschadigde kraan moest met geweld)
--
Of je gaat leiding verroppen zoals je van plan was met als gevolg dat je de muur en tegels open moet breken maar dan moet radiator er ook af.
Anders plaats eens een foto van je bevestiging en of radiator

Draaibare aansluiting voor leidingen 15 en 16mm, recht uit de vloer of haaks uit de wand
 

RAH

  • #12
Laat ik even voorop stellen dat ik hier 0% ervaring mee hebt, dus alle tips uit de praktijk neem ik 100% serieus en zijn meer dan welkom. Ik probeer wel de tips die ik krijg op één lijn te krijgen met de informatie die ik op internet vind, voor zover die een betrouwbare indruk maakt, want niet elke tip is altijd even waardevol. Dat kan wel eens een beetje eigenwijs overkomen, daar bied ik bij voorbaat mijn excuses voor aan.

Ik begrijp dat het beter zou zijn geweest als eerst het onderblok erop was gezet. Maar ik heb met een bestaande situatie te maken die door een "professioneel" bedrijf is gecreëerd en een radiator van bijna 70 kg haal je niet zo makkelijk even van de wand. En vanwege dat gewicht ben ik inderdaad blij dat er geen speling in zit, er is in België een heel naar incident met dit type radiator gebeurd. De smiley had ik er trouwens niet bij moeten zetten.
De bijgevoegde pdf is niet geplaatst, dus ik voeg nu een afbeelding van de bevestiging bij. Googlen op "Radson Kos pdf" is ook mogelijk. Natuurlijk kan je altijd de bevestiging aanpassen, in de hoogte heb ik nog 10cm ruimte tot het plafond, maar dan vervalt natuurlijk wel elke vorm van garantie.

Ik begrijp dus dat de (interne) buisveren niet werken? Of is de straal van de bocht in mijn geval te klein? Ik wil niet eigenwijs zijn, maar Henco beschrijft zelf in de montagevoorschriften de procedure van het buigen. Zie bijgevoegde afbeelding uit de pdf. Ik kan natuurlijk altijd een stukje buis kopen om te oefenen want als de leiding uit de muur zou knakken ben ik inderdaad nog verder van huis.

Het DRL Freestyle draaibaar onderblok is geschikt voor aansluitingen recht uit de vloer of haaks uit de wand (360 graden draaibaar), maar dan redeneer ik (misschien wel verkeerd) dat alles daartussen ook wel mogelijk zal zijn. Zie afbeelding.

Zijn er nog opmerkingen over de met een waterpomptang beschadigde meerlagenbuis? Kan dit kwaad? Is de leiding nog difussiedicht? Kan dit met een kit oid. hersteld worden?

Dan heb ik zelf nog het volgende idee. De Radson Kos heeft aan de onderkant ook aansluitingen aan de buitenzijde (linksonder en rechtsonder). Is het een optie om de leidingen vanuit het midden met een 90 graden hoekstuk naar de buitenkant te brengen en daar aan te sluiten? Dan kunnen de hoekstukken in het het midden er wel haaks op. De beide radiatoraansluitingen aan de buitenkant draai ik dan een kwartslag naar binnen. De beide leidingen vanuit het midden naar buiten zullen dan niet 100% horizontaal lopen, maar met een beetje geluk valt het verschil in hoogte wel mee. Zoiets als op bijgaande afbeelding. Zoals al eerder gemeld heb ik een 2-pijps systeem dus ik begrijp al helemaal niet waarom er een directe verbinding tussen aanvoer en afvoer zou moeten zijn.

bevestiging.jpg henco buis buigen.jpg drl freestyle.jpg vipera torci 5.jpg
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #13
Dat die radiator zwaar is dat ken je met 2 personen even los halen op bovenste beugel zit ie weer zijde geklikt en dan komt ie naar voren er je pakt hem er af.
Naamloos.jpg

De horizontale beugel blijft zo en de onderste kan je de gleuf iets uitboren of vijlen en dan weer plaatsen op de hoogte wat je nodig hebt om het aan te sluiten.
Zo simpel.
En hoezo garantie ze hebben je kraan verknalt dus daar moet een nieuwe voor.
 

RAH

  • #14
Maw. 1. radiator eraf, 2. eerst onderblok aansluiten, 3. steunen verhogen door de gaten uit te vijlen en dan zou het moeten lukken. Ik denk wel dat er een kans is dat de steunen weer terugzakken door het enorme gewicht van de radiator. En dan wordt de aansluiting van het onderblok weer belast.
Ik kan dat ook niet alleen, ik moet dus iemand vinden om dat voor me te doen en dat zal niet meevallen. Heb al eerder gemerkt dat installateurs niet graag de puinhopen van collega's oplossen.
De installateur die het heeft veroorzaakt neemt helaas niet de verantwoording voor de schade, ik zal dat zelf moeten betalen. Ik wil die monteur ook niet meer over de vloer hebben, heeft al meer dingen bij me verprutst.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #15
Als je denkt dat het terug zakt en de kraan past goed op radiator.
Dan even er weer af en je boort een gat in de muur en maakt hem vast in het ronde gat zodat ie niet kan zakken.
Of je boor een gat midden in de beugel en borgd hem daar
Desnoods met een gekartelde ring
1685626418075.png
 

RAH

  • #16
Ik heb nog maar eens 2 foto's bijgevoegd. Vanuit linksonder en vanuit rechtsonder. Ik heb er moeite mee om te begrijpen waarom het verhogen van de radiator het aansluitprobleem zou oplossen.
De aan- en afvoerleidingen vanuit de wand worden dan misschien iets rechter, maar komen dan zeker onder een schuine hoek bij het onderblok aan. Dat kan je volgens mij dan alleen oplossen met een draaibaar onderblok.

Zou ik ook een reactie mogen krijgen op mijn andere vragen?

20230602_032943.jpg 20230602_033229.jpg
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #17
Als je denkt dat het met een verdraaibare onderblok kan dan moet je die gaan bestellen.

Dat die monteur daar een tang op zetten komt ook doordar ie er schuin voor staat en dat de wartel er niet om krijgt ook zit er geen speling in de leidingen dus je hebt 4 vaste punten.
En als jer er nu 2 los maakt (radiator) dan heb je ook meer buig mogelijk heden en speling.

Ook viel me op dat de aanvoer van de kraan net anders om zit ten op zichte van buis in de muur of overal is rode isolatie buis gebruikt.
Naamloos.jpg

Andere vragen had je van is de buis nog wel goed als ie nu niet lekt dan lekt ie nooit.
 

RAH

  • #18
Goed gezien van de mantelbuis. Het klusbedrijf dat mijn badkamer heeft verbouwd (niet dezelfde man als de installateur) zat zonder blauwe mantelbuis. Dat mag natuurlijk eigenlijk niet.

Ik weet niet 100% zeker waarom de installateur het niet voor elkaar kreeg. Ik had de indruk (maar misschien is dat wel niet zo) dat de leidingen aan het einde een stukje recht moeten lopen om de knelkoppeling waterdicht te krijgen. Zijn voorstel was om de muur verder open te hakken zodat de leidingen meer bewegingsruimte zouden krijgen.
Hij heeft er wel voor zijn vertrek 2 blindstops op gezet zodat de verwarming op druk gebracht kon worden.

Wat ik dan niet begrijp: waarom lukt het wel om een blindstop (met een knelkoppeling) waterdicht te krijgen, maar lukt het niet om een onderblok met knelkoppelingen aan te sluiten? Als hij eerst het onderblok had gemonteerd (zoals je al zei en wat ik ook zie op internet), was het misschien wel gelukt.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #19
Ach ja, je probeerd het eerst zo maak vaak genoeg kom je er achter ik moet meer los halen zodat ik meer ruimte krijg.
Neem nu een riool in de grond je maakt een klein gat dat wil best maar je kunt niet werken daar in, dus je moet een grootgat maken en dat is met dit ook.
Je maakt muur wat verder open zodat je beweegspeling hebt of je haalt radiator er af.
--
misschien kortere staartstuk heb je wat meer speling.

Naamloos.jpg
 
Laatst bewerkt:

RAH

  • #20
Ik zit te wikken en te wegen over de beste manier, want ik moet het zelf oplossen. Niet omdat ik niet wil betalen, maar omdat ik geen vakkundige installateur kan vinden die het voor me wil oplossen. Radiator van de wand halen is niet echt een optie vanwege het gewicht, de muur een stukje open hakken wel, maar dan wil ik de aluplex buis niet nog meer beschadigen.

Dan heb ik nog steeds het idee om de buitenste aansluitingen van de radiator aan de onderkant te gebruiken. Ik zet dan 2 hoekstukken van 90 graden ("knietjes") met knelkoppelingen op de aan- en afvoerleidingen, koop een haakse aansluitset (zoals op de afbeelding) en maak daartussen 2 stukjes aluplex buis (van het midden naar links en naar rechts) die ik misschien een beetje moet bijbuigen vanwege het hoogteverschil. Niet ideaal, maar ik denk dat je van de stukjes buis bijna niets ziet.
Ik moet daarvoor wel wat gereedschap aanschaffen (buisschaar, ontbramer), maar dat komt misschien nog wel eens van pas.

Hoe groot is de kans dat het me lukt als ik de muur verder open hak? Is dit een klus die ik als matige klusser (ik geeft mezelf een 6 uit 10) zelf kan doen?

aansluitset haaks chroom.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu