Aansluiten boiler

Tom345

Specialist Elektra
  • #1
Op 25 mei wordt er bij mij de stadswarmte weggehaald. Om de dag erop weer te kunnen douchen, wil ik dan meteen een elektrische boiler plaatsen. Daarom hier wat vragen, waar ik mee zit. Ik wil het liefst op 25 mei al alle spullen in huis hebben, zodat ik direct aan de slag kan.

Hier een overzicht van de huidige situatie in de kast waar de stadswarmteunit zit.



Van links naar rechts zien we de toevoerleiding voor koud drinkwater met de inlaatcombinatie, de warmwaterleiding en de aanvoer- en retourleidingen voor de cv.


Mijn eerste vraag is of ik een drukregelaar moet toepassen. In de handleiding van de boiler staat dat dit nodig is bij een druk hoger dan 600 kPa. Ik heb bij ons in de hydrofoorruimte gekeken. Normaal staat de druk op 600 kPa. Alleen als de pomp opstart, heb je uitschieters naar 630 kPa. Mijn appartement ligt drie verdiepingen hoger dan de hydrofoorruimte, dus de druk zal sowieso lager zijn. Ook heb ik nu al mijn hoofdkraan maar drie kwart open, omdat ik de waterdruk anders te hoog vindt. Zou dat voldoende zijn?

Vraag 2: Er zat een inlaatcombinatie in de doos van de boiler, maar die boezemt me niet veel vertrouwen in.



Ik wil dus of de bestaande inlaatcombinatie blijven gebruiken of een nieuwe plaatsen. Mijn huidige is er eentje van 8 bar. Gezien wat er in de handleiding staat over de maximale leidingdruk, denk ik dat ik er eentje van 6 bar moet hebben. Correct?

Vraag 3: Ik ben van plan om de boiler aan te sluiten met van die flexslangen met gevlochten mantel. Dan hoef ik geen pijpen te buigen en kan ik het makkelijk loshalen, mocht ik de boiler moeten aftappen. De drinkwaterleidingen zijn allemaal 22 mm. Moet ik dan ook 3/4" flexslangen nemen? Of maakt dat niet uit? De aansluitingen van de boiler zijn sowieso 1/2".

Vraag 4: Ik begrijp dat je zo'n flexslang niet direct op de schroefdraad van de knelkoppeling van de inlaatcombinatie kunt schroeven. Heb je daar overgangsstukken voor of moet ik er een stuk pijp tussen zetten?

Vraag 5: Kun je bij de afsluiter voor het warm water de knelkoppeling eruit halen en er een dubbele nippel in zetten? Daar lijkt het tenminste op, als je dat ding bekijkt.



Vraag 6: Ik denk de boiler te kunnen aftappen door de flexslang van de aanvoer los te halen en dat het water daar pas uit gaat lopen, als ik een van mijn tappunten open zet. Of kan ik beter ergens een aftapkraan plaatsen?

Vraag 7: Bij de boiler zaten nog deze koppelingen. Waar zijn die goed voor? Binnen- en buitendraad lijken dezelfde maat te hebben. Je kunt twee van die stukken in elkaar draaien.



Laatste vraag: De cv-leidingen wil ik graag zo laag mogelijk afdoppen en alle ventielen en afsluiters weghalen. Bestaan er speciale doppen voor op de perskoppeling?



Een hoop tekst en een heleboel vragen. Alvast dank voor jullie reactie.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Iedere keer is het weer hetzelfde, online een boiler gekocht en er zit een
(zeer waarschijnlijk) weer een veiligheidsventiel in die niet gebruikt mag worden in Nederland.
Staat er een KIWA keurmerk op deze "inlaatcombinatie"?
 

Willem52

  • #3
Hoi,
Je hebt een inlaat combinatie nodig als je een normale kraan hebt. Zonder inlaat combinatie moet je een lage drukkraan hebben. De lage drukkraan zal het ontlastwater, tijdens het opwarmen, via de kraan afvoeren en bij een inlaat combunatie via de inlaat.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #4
Ik vreesde al dat het teveel tekst zou zijn.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #5
Dat ik een inlaatcombinatie nodig heb, weet ik (drukloze aansluiting is geen optie). En nee, het dingetje uit de doos heeft geen KIWA-keurmerk. Maar ik schreef al dat ik niet van plan was om dat ding te gebruiken. Er staat trouwens keurig in de handleiding van de boiler dat de combinatie niet in alle landen gemonteerd mag worden.

Iedereen geeft hier natuurlijk zonder vergoeding advies en je mag dan ook niet klagen over de hulp die je krijgt aangeboden. Toch zou ik het ontzettend fijn vinden, als ik tenminste op enkele van de gestelde vragen antwoord zou krijgen.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #6
4) Als de knelkoppeling aan de bovenkant vlak is ipv scherp, dan kan je daar de slang opdraaien.
Als je een vaste hand hebt, kan je ze vlak vijlen, anders eerst een knelpuntstuk op de pijp zetten.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #7
Dankjewel. Zo'n knelpuntstuk monteer je door een kort stuk buis tussen de uitgang van de inlaatcombinatie en het puntstuk te zetten?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #8
:prima:
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #9
Waar wil je de cv leiding afdoppen, in het slang gedeelte of boven de koppeling?
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #10
Boven de koppeling. Ik wil niet graag in de kunststof leiding snijden.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #11
Ik verwacht dat daar een eindkap op past ipv de pijp die er nu zit. Anders 3 cm pijp laten zitten en daar een kneldop opzetten.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #12
Super. Hebben we al twee van de acht vragen.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
Bij 5 denk ik van niet, mja afsluiter dicht, losdraaien en je weet het.

De rest weet ik niet, te specifiek.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
5 nee
6 ja
7 geen idee.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #15
Heb nog eens gekeken. Dat is inderdaa één stuk messing. Die zeskant is er waarschijnlijk alleen om de boel tegen te houden bij het aandraaien. Ik moest trouwens behoorlijk wat kracht zetten om die knelkoppeling los en vervolgens weer waterdicht te krijgen. Ik denk dat ik maar nog een tweede Bahco ga aanschaffen.

Dank voor je hulp.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #16
Bedankt allemaal. De post van Headhunter heb ik over het hoofd gezien, omdat ik net op Rola aan het reageren was.

Ik zit nu vooral nog met de vraag over de druk van de inlaatcombinatie (vraag 2). De webshop waar ik de boiler vandaan heb, verkoopt uitsluitend inlaatcombinaties van 8 bar. Dus dat zullen hun boilers dan ook wel aan kunnen. Ik vraag me alleen af of dat betekent dat na het opwarmen de waterdruk op 8 bar komt te staan, waardoor het water uit de kraan komt te schieten, wanneer je deze open zet.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #17
Volgens mij lees je het verkeerd, vanaf 6 bar is voor de fabrikant een overdruk ventiel verplicht.

Om de druk in een installatie te verhogen is niet veel water nodig om van 6 naar 8 of hoger te gaan.
Bij het openen van de kraan ben je die druk direct kwijt zonder waterballet.
Nu is het exact zo, in je set is de druk ook 8 bar tot jij de kraan opent, technisch veranderd er niet veel.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #18
Waarschijnlijk heb je gelijk. Ik heb nu natuurlijk een warmtewisselaar en geen boiler. Dus de situatie is niet helemaal te vergelijken. Maar als 8 bar-inlaatcombinaties een waterballet zouden opleveren, dan zouden ze waarschijnlijk niet zoveel verkocht worden.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #19
Hangt.



Het ging niet zonder slag of stoot. Ik wilde hem eerst aan de achterwand van de kast ophangen. Maar het bleek dat daar nog een gibomuur tussen het hout en de betonnen muur zat. Tweede poging om hem te hangen, kwam die in de knel met de restanten van de stadswarmteleiding. Huidige positie heeft het nadeel dat ik moeilijk de knoppen een het display kan zien.

Tussendoor nog erachter gekomen dat ik de verkeerde maat ankers en de verkeerde doppen had. Dus nog naar de ijzerwarenzaak en de verwarmingshandelaar geweest. Daar ook meteen een inlaatcombinatie van 8 bar gekocht. Ik vond uiteindelijk toch nog een typeplaatje op de boiler, waarop stond dat die 1 MPa aan kan.

Nu wachten tot hij is opgewarmd, want ik ben toe aan een douche.
 

Matin

  • #20
Ben je er nog achter gekomen waar die kunststof koppelingen van vraag 7 voor gebruikt worden? Ik heb namelijk ook een boiler aangeschaft met 2 van die dingen. Is het misschien bedoeld als isolatie/bescherming dat de leidingen niet onder stroom komen te staan?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu