6 tot 8 groepen in klein appartementje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo,

Is het logisch dat ik 6 tot 8 groepen in mn (kleine) Amsterdamse appartementje van 50m2 laat aanleggen? Dit is namelijk iets wat elektriciens me aanraden.

Ik heb straks een nieuwe keuken en de volgende apparatuur: wasmachine, koel/vries, elektrische oven, vaatwasser. Electriciens raden me zoveel groepen aan.

Veel huizen in Amsterdam draaien gewoon op 3 groepen al deze apparatuur.

Is het soms nauwelijk duurder gelijk zo'n 'overload' aan groepen te laten aanleggen? Of zijn er andere redenen?

groet, en dank!

Marcel

WM eigen groep
oven eigen groep
VW eigen groep
keuken eigen groep
Algemeen 2 groepen

Dus je kunt rustig vertrouwen hebben in de, door u geconsulteerde elektriciens.

Ok, dank! Dus een goede oplossing is inderdaad minimaal 6 groepen.

Nu zit ik wel een beetje aan het einde van mn budget.
En daarom overweeg ik het volgende, maar ik weet niet hoe realistisch dit is:

Is het een optie de bestaande 3 groepen te houden en uit te pluizen, om hierop deze nieuwe keuken aan te sluiten. Of is dat echt te kortzichtig?

Anderzijds: zou het aanleggen van 4 groepen ipv 8 veel geld schelen? In aanschaf valt t wel mee, maar bespaart het verder veel arbeids-uren?

De hoofd-afweging die ik wil maken: hoe ver moet ik met een beperkt budget verder geld in de 'ideale' oplossing steken, of kan ik ergens nog een wat goedkopere compromis oplossing nemen

alvast veel dank!

Er moeten volgens de huidige normen minimaal 2 aardlekschakelaars zijn en een hoofdschakelaar. Ik denk dat je goedkoper uit bent als je de huidige kast eruit laat halen en gewoon een compleet nieuwe laat plaatsen volgens de huidige normen. 6-8 groepen is echt niet overdreven. Bovendien zal de prijs tussen 6 of 8 groepen niet gigantisch veel hoger liggen. Er zal sowieso het een en ander moeten worden aangepast in de huidige situatie.

Volgens mij wordt nergens gesproken over electrisch koken... hooguit een oven.

Je zou nog een groepje kunnen besparen, dus dan krijg je:
* Wasmachine
* Oven
* Vaatwasser
* Algemene groep 1
* Algemene groep 2

Dan zou je om echt low budget te gaan, kunnen kiezen voor 1 hoofdschakelaar met daarachter 1 aardlek met 4 groepen en 1 aardlekautomaat.

Maar de besparing is echt minimaal... en mocht je daarna willen uitbreiden, dan wordt dat weer relatief duur.

Gr. Richard.

Een groepenkast van 6 groepen is voor uw installatie inderdaad een juiste keuze, indien het budget het helemaal niet toelaat kun je natuurlijk altijd je eigen gebruik bekijken. Wanneer je de oven en de vaatwasser niet gelijktijd gebruikt zou je deze op 1 groepe kunnen aansluiten. Het zelfde geldt voor een wasmachine met een droger, 2 groepen is aan te raden, maar wanneer je nooit tegelijk wast en droogt gaat de zekering er ook niet uit wanneer je ze samen op 1 groep hebt.

Met vriendelijke groet,

Sietse Zeeman

Commerciële link verwijderd. Het is tevens niet de gewoonte om onjuiste informatie te verkondigen op dit forum. mod.

Hr. Zeeman kan beter een sponsor worden op dit forum, is wel zo eerlijker.
Op andere sites profileerd deze goede man zich wel als verkoper van E-materiaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan