4 vragen over vloer(bij)verwarming

Status
Niet open voor verdere reacties.
Huidige situatie:

* Intergas Kombi-compact 36-30
* 2x Jaga Linea Plus 2000watt resp. 3600 watt radiatoren in een woonkamer van 48m2.
* Honeywell chronoterm IV Modulation
* Laminaat vloer

Dit voldoet goed, maar de vloer wordt vervangen door een PVC-vloer die gelegd/gelijmd wordt op een geëgaliseerde vloer.

Mijn vrouw wil graag wat vloerverwarming erbij, dus niet als hoofdverwarming!

Nu kan ik dit laten invrezen, dat kost me ongeveer €1200 voor 52m2. maar dit bedrijf levert ook noppenvloerverwarming maar dat kost me 7CM in de hoogte en dat heb ik niet. (nee gaat echt niet zonder €4000,- kosten te maken) Het nadeel van invrezen is het verlies van warmte aan de vloer en dus ook de langere opwarmtijd.

#1. Hoeveel scheelt het ongeveer met zo'n noppenvloerverwarming?
#2. Heeft het zin om dit als bijverwarming te gebruiken? of zeggen jullie dat de andere radiatoren te snel opwarmen en dus de vloer niet kan verwarmen? Het wordt allemaal modulair aangestuurd.
#3. Hoe gaat de temp.regeling? met behulp van de bestaande thermostaat? er zit een pomp met temp. veiligheid op.

#4 hebben jullie tips/advies/aanvullende info.

Die pvc vloerbedekking is die wel geschikt voor vloerverwarming ?
Dat zou ik sowieso eerst zwart op wit willen hebben van de leverancier.

Meten is weten maar rekenen ook. Ik denk dat je eerst eens moet berekenen hoeveel KW de ruimte zelf nodig heeft.

Losse pols: Als je hoogte van je plafond op 2,55 meter zit zou je 2,55 x 52 = 132 kuub ruimte hebben. Om je ruimte op 22 graden te krijgen zou je pakweg 85 watt per kuub nodig hebben = 11kw (e.e.a. afhankelijk van type huis, isolatiegraad).

Je rad's leveren 5,6 kw en dat is er dus behoorlijk onder. Je vloer moet dus 11-5,6 = 5,4 kw kunnen leveren. Als we dat delen door 52m2 zit je op ruwweg 100 watt/m2. Om dat te kunnen leveren moet de vloerverwarming bijna zeker als hoofdverwarming worden aangelegd.

En dan zijn de verliezen van de PVC vloer (ken ik niet) nog niet eens meegerekend, en kan de vloerverwarming ook niet op volle capaciteit knetteren omdat de vloer maar 27 graden mag worden.

Tijdens aanschaf van m'n radiatoren heb ik heel veel berekeningen gehoord en gelezen. De laagste was 3600watt de hoogste 9000.

O.k. Ik heb de specs nog eens nagekeken en ik kom nu aan 8000watt, maar de huiskamer is 40m2 de 52m2 komt door keuken, gang en toilet mee te rekenen en die hebben ook een radiator. echter heb ik ook een open trap naar de overloop, dus daar gaan ook weer wat kuubjes inzitten.

De verliezen van de pvc vloer zullen niet heel hoog zijn, de vloer is zo'n 3mm dik, net als de 2á3mm egalisatie.

Hoe warm wordt vloerverwarming dan normaal?

Op dit moment werkt het al met de gewone radiatoren. Die vloerverwarming is dus extra vermogen en levert rendementswinst op.

Als de specificaties max. 27 graden opgeven, kan je de watertemperatuur een paar graden hoger (30) instellen i.v.m. met het T-verschil over de egalisatielaag. Lijkt me in principe geen probleem.

O.k. maar is een watertemp. van 30graden niet heel laag dan? volgens mij gaat door de radiatoren iets van 75graden (aanvoer) Of is de afgifte zo groot dat hewt niet boven de 30 graden komt?

En als de radiatoren het nu al warm krijgen, gaat er dan wel genoeg warm water door de vloer om op te warmen? Meestal gaat het zo bij ons: de thermostaat zorgt dat het om 17:00uur 20graden is, de regeling in de thermostaat Chronotherm IV zorgt voor een gunstige opwarming. Zowel thermostaat als ketel zijn modulerend.

Werkt dat wel goed?

Ik kan me voorstellen dat telkens een pufje water van 60 garden de vloer niet op kan warmen of bij kan blijven houden. dus enkel het beton lekker opgewarmd is en er niet of nauwelijks iets overblijft voor onze voetjes.

Bij vloerverwarming maak je gebruik van een vloerverwarmingsverdeler. Die mengt een beetje heet water (aanvoer) met de koude circulerende waterstroming door de vloer. De mate van menging wordt geregeld/ingesteld.

Zoek eens op vloerverwarming en verdeler, dan ben je wel even zoet.

Nog even een vraag, een tante vertelde me dat hun vloerverwarming niet beviel en veel energie kostte. Hij moest ook altijd aanstaan omdat het anders teveel afkoelde. Hoelang duurt het voordat een vloer warmte afgeeft? en klopt haar verhaal dat hij eigenlijk altijd (24h) aan moet staan met koude dagen

Mits goed aangelegd en afgesteld is vloerverwarming een zuinige vorm van verwarmen.
Het kost enige tijd om aan te warmen maar daarna blijft de vloer lang warm.

Maar 116 watt aan radiatoren is al behoorlijk wat.
De cv temperatuur kan ook wel een stukje naar beneden boven de 116 watt/m2 komt er nog een 50 tot 80 watt/m2 bij nagelang de uitvoering en temperatuur van je vloer. (geschat op jou situatie)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan