4 schakelaars vervangen door 2 + dimmer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een dubbel inbouwpunt heb ik open gehaald.
Er zaten 4 schakelaars, het moeten er 2 worden + een dimmer.

Aanwezig: 4 zwarte draden + 1 groene die via een lasdop uitloopt naar 2 bruine. De 2 bruine zitten onderaan de schakelaars.

Zwarte draden van links naar rechts...
1) 3 lampen in de kamer bij open haard
2) tl balk boven
3) 2 lampen boven het barreblad
4) tl balk boven

Uiteindelijk moet het worden:
1 dimmer voor 1)
1 schakelaar voor 2) en 4)
1 schakelaar voor 3)

2 zwarte draden en een extra draad bundelen in een lasdop? Heb ik dan bereikt wat ik wil bereiken? Of denk ik te makkelijk?

Alvast bedankt voor de reactie.

Ps. ik heb een digitale foto gemaakt als het niet helemaal duidelijk is.

Edit: volgens mij heb ik een erg handige schakelaar gekocht... het is een dubbele schakelaar... aan de bovenkant zitten 2 x 2 ingangen voor draden aan de onderkant 1 x 2 uitgangen. Heb ik dan de lasdop nog nodig?

Misschien gruwelen de echte elektriciens van mijn antwoord maar als autodidact zou ik zeggen:

Pak (of koop) een ohmmeter en ga de weerstanden van de aansluitingen (van de schakelaar uiteraard) meten terwijl je de schakelaar omzet, net zo lang tot dat je snapt welke punten aan- , door- en uitgeschakeld worden.

De bruine is de fase maar dat wist je waarschijnlijk wel. Is later aangebracht op de oude kleurcodering

Suc6

Je kunt inderdaad de bruine aan het P-kontakt van de schakelaar doen en aan het P-kontakt van de dimmer.
De zwarte draad van de lampen bij de open haard zet je op het andere kontakt van de dimmer, de twee zwarte van de tl-armaturen boven verbind je door en zet ze op een van de twee kontakten van de serieschakelaar. (zo heet zo'n ding) Bij veel schakelaars kun je twee draden tegelijk in de klem steken, dat scheelt weer een lasdop. Tenslotte zet je de zwarte draad van het barblad op de andere klem van de serieschakelaar en voila.

Sukses.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan