4 schakelaars 3 lampen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik help m'n broertje met wat lampen aan sluiten, maar ik ben nu in een situatie beland waar ik niet uit kom.
Wie kan mij helpen. :shock:

Het betreffen drie lampen en vier schakelaars.

A)
lamp 1 = buitenlamp
lamp 2 = hal beneden
lamp 3 = hal boven

B)
1) Schakeldoos naast de binnendeur met wcd br, bl, aarde en 2 zwarte (zw1 en zw2)
Dient om lamp 2 hal beneden aan/uit te schakelen

2) Schakeldoos naast de trap met 1 bruine en 2 zwarte draden (zw3 en zw4)
Dient om lamp 2 hal beneden en lamp 3 hal boven aan en uit te schakelen

3) Schakeldoos naast de voordeur komen 4 zwarte draden (zw5, zw6 en zw7 en zw10) uit en 1 bruine. 1 zwarte is voor de buitenlamp (zw 10), de rest gaat naar het plafond,
Dient om lamp 1 buitenlamp en lamp 2 hal beneden aan/uit te schakelen'

4) Schakeldoos boven, 2 zwarte (8&9) en br, bl en aarde

Uit het plafond beneden komen Zw 1,2,3,4,5,6,7,8,9, br, bl en aarde

Ik heb het geprobeerd met 2 dubbele wisselschakelaars en 2 enkele, maar ik krijg de boel niet goed geschakeld.

Wie kan mij uitleggen hoe ik dit moet aansluiten. En sorry dat ik ben een leek ben. :(

Volgens mij klopt dit niet.

om 1 lamp op 3 punten te doen heb je ergens 4 schakeldraden nodig en een kruisschakelaar.

Normaal:

Lamp buiten apart
lamp hal bg schakelen naast voordeur en binnendeur.

Lamp overloop vanuit hal en op overloop.

Ik had zelf ook al het idee dat ik een draad miste.
Maar het zat er al zo in en het schijnt gewerkt te hebben.
Al moet ik wel zeggen dat de vorige bewoner veel aangerommeld heeft. Mocht iemand nog een idee hebben hoor ik t wel.

Kan met de huidige bedrading nooit zo gewerkt hebben. Denk dat degene die dat zegt zich vergist. Je zou vier extra zwarte draden bij S2 nodig hebben, wat teveel is voor 1 buis. Tevens zou je daar ruimte nodig hebben voor een wissel- en een kruisschakelaar. Tenzij je iets met draadloos schakelen zou willen doen zou ik het aansluiten zoals Headhunter beschrijft.

Heeft even geduurd omdat ik niet al te veel tijd had, maar het is gelukt. Oude bedrading eruit getrokken en nieuwe aangelegd. Kruisschakelaar gecombineerd met een dubbele wissel- en nog twee serieschakelaars. Buitenlamp gaat op continustroom middels sensor. Thanks voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan