‘30 huis - gemetseld fundament niet waterdicht - laag waterdicht cement er op?

Marc-S

  • #1
Mensen,

De situatie hier:
- Huis van 1935
- Gemetseld fundament, vrij grof gemetseld en daardoor niet overal voldoende waterdicht.
- opgemetseld trasraam (met de hardere en waterdichte stenen) wel netjes gemetseld.

De 2 foto’s laten het grove metselwerk zien onderaan muur wat niet overal goed waterdicht gemetseld is / ook niet gevoegd.
Wat je hier boven de grond ziet is ook van die metselkwaliteit onder maaiveld.

Er komt dus zo wat water in de kruipruimte bij een flinke regenbui. Dit vooral bij onze erker.

Om dit nu beter waterdicht te krijgen onder maaiveld, wil ik bij mijn erker of de zaak helemaal afsmeren met 1-2 cm dik cement (waar impregneervloeistof is meegemengd), of een ca 5-8 cm dikke betonlaag in de grond storten ca 40 cm diep pal tegen het gemetselde fundament.

Heeft iemand ervaring hiermee / ideeën er over of dit allemaal een goed idee is voor dit fundament?

41F393DB-6456-4275-B0CE-4239006EF0AB.jpeg

4154ED44-3ECD-427E-8230-869E36D8BB99.jpeg
 

Sander 1972

  • #2
Vraag me af of denk niet dat het gaat helpen, voor de rest zie ik stenen waar de voeg uit gekieperd is.
Zie geen foto van de omgeving
 

Marc-S

  • #3
De voegen zijn inderdaad niet overal helemaal goed (wellicht ook nooit geweest). Bij de bouw in ‘35 is het fundament en de eerste 1 a 2 lagen steen boven maaiveld vrij grof gemetseld. Waarschijnlijk hadden ze haast, of maakten hen het niet uit dat er wat bagger uitzag.
Alles daarboven (trasraam en daarboven de normale gevelstenen) zijn destijds wel met veel aandacht gemetseld. Waarschijnlijk een heel andere metselploeg.

Het gebruikte cement had destijds ook kalk er in.

Denk je dat het dichtzetten (goed voegen) van alle plekken waar nu geen voeg zit tot ca 40 cm onder maaiveld gaat helpen?
 

Sander 1972

  • #4
Denk het niet, water kruipt waar het niet gaan kan.

Grond kan ook in de loop der jaren ingeklonken zijn.
Stenen zullen behoorlijk verzadigd zijn, dus maak de boel maar vrij en laat het tot ergens tegen de zomer drogen en kan je kijken wat er gebeurd
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
De lagen die je ziet zijn vuil werk en horen horen eigenlijk onder de grond te zitten .
op zich zijn die voegen prima daar mankeert niets aan.

ik neem aan dat je huis wel op palen staat gezien de zakking van de toplaag.
loopt het water niet gewoon onder je fundering door naar binnen?
 

Marc-S

  • #6
OK, enig idee wat ik zou kunnen ondernemen?

Het metselwerk onder maaiveld is vrij grof en er is niet gevoegd. Er loopt dus hier en daar wat water naar binnen, wat leidt tot wat vocht in de kruipruimte. Ik wil dat probleem verminderen.
 

Marc-S

  • #7
Dit huis staat ‘op staal’ zonder palen en heeft een volledig gemetseld fundament.
 

Marc-S

  • #8
Ik zie trouwens ook dat dat het ‘vuil werk’ op maai-niveau en dieper de grond in, andere type stenen zijn dan het mooi gemetselde trasraam.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #9
Bij een fundering op staal is het raar dat het maaiveld zoveel is gezakt.
het hele centrum van Amsterdam staat op gemetselde funderingen maar daar zitten wel degelijk palen onder.

Een trasraam is opgetrokken uit hardere stenen soms zelfs klinkers.
Als je zeker weet dat het water door het metselwerk naar binnen komt is een stuk ontgraven en dan aansmeren met een paar cm dikke laag sterke specie een redelijke oplossing
vroeger werd die laag dan ingesmeerd met innertol om het extra dicht te krijgen en soms werdt er ook nog een laag dakbedekking tegen aan geplakt onder de grond.
 

Marc-S

  • #10
Veel dank voor alle uitleg!

Dat je het ‘vuile werk’ ziet, komt omdat hier in de straat de huizen achtertuinen hebben die lager liggen dan de voortuinen.
Bij de voortuin ligt het ‘vuile werk’ volledig onder maaiveld, maar loop je langs het huis naar achteren, dan ligt de achtertuin ca 60 cm lager. Het vuile werk wordt dus wat zichtbaar naar mate je meer richting de achtertuin loopt.
Achter het huis zie je niet het vuile werk omdat daar een gemetseld en verhoogd terras ligt wat mooi aansluit bij de vloerhoogte van de achterkamer.
 

Marc-S

  • #11
Ik zat trouwens aan 2 oplossingen te denken en ben benieuwd naar je mening:

- Ik dacht ook aan het ontgraven van de muur ca 40-50 cm diep de grond in en dan afsmeren met een paar cm (waterdicht) cement.

- Of optie 2: na de 40-50 cm afgraving een plank er in zetten ca 4-6 cm vanaf de muur en dan er (waterdicht) beton in gieten. Is dat geen probleem voor zo’n jaren ‘30 gemetseld fundament?
 

Sander 1972

  • #12
Vaak wordt er met dakbedekking ingeplakt, vandaar het drogen wat ik zei.
En kijken wat er gebeurd. Water komt van de voorkant van het huis omdat je tegen een heuvel woont.

Kijk eens hoe het daar is
 

Marc-S

  • #13
Foto’s trouwens van het fundament (vanuit de kruipruimte).
Mogelijk is het niet goed te zien, maar in de hoek zijn stenen extra nat na een flinke regenbui wat volgens mij komt omdat het ‘vuile werk’ niet waterdicht genoeg is gemetseld tijdens de bouw (‘35).

8538B9B2-A10E-4FA3-9FFD-C1E09DD1416C.jpeg
F586E795-04B3-4BEB-A35E-489F73EBB6F6.jpeg
 

Marc-S

  • #14
De 2 foto’s zijn van het fundament aan de voorkant van het huis. Daar zit ook de overmatige vocht.

Het zou ook nog kunnen zijn dat bij een flinke regenbui de voortuin helemaal verzadigd raakt (dikke plak aarde) en het water eigenlijk weg wil naar het grondwater, maar de makkelijkste weg zoekt en onder het fundament aan de voorzijde van het huis loopt, waar geen aarde is maar stortzand wat tijdens de bouw is gestort en veel beter water doorlaat dan de verdichte voortuin.
 

ABCDE

  • #15
Waar ligt je riool relatief ten opzichte van dit alles, en is dat nog "origineel" of anderszins pre-PVC?
 

Teun65

  • #16
U bent niet de eerste in Nederland, de bodem daalt.. grondwater peil is niet stabiel afgelopen decennia eerder te laag dan te hoog, het belang van een goed grondwaterpeil is men in gaan zien. Gevolg dat uw huis is gezakt, kijk achter in uw tuin.... de voorzijde wordt met regelmaat (straat) vehoogd.

Je trasraam stucken het liefst tot boven het maaivelt.
 

Marc-S

  • #17
Het riool ligt helemaal aan de andere zijde van het huis, gaat direct bij keuken en WC de gevel uit en is allemaal PVC - tot aan de weg.

Het vocht issue in de kruipruimte is eigenlijk alleen bij de erker aan de voorzijde van het huis, daar heb je ook geen dekking van de ‘typisch jaren ‘30’ overstek van het dak.

De muren van de erker zijn ook niet dragend voor het hele huis, dus kan zijn dat het fundament daar (het ‘vuile werk’) daar destijds lichter is uitgevoerd of erg rommelig gemetseld.

Wat vindt je trouwens van optie 2 hierboven (een laag waterdicht beton storten tegen de buitenmuur, onder maaiveld)?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #18
Tjemig wat een antwoorden en niemand die vraagt wat nu daadwerkelijk het probleem is. Water in de kruipruimte is géén probleem. Heb je in huis er last van? Los dat dan op!

Controleer trouwens wel de afwatering / afschot van het maaiveld rondom het huis.
 

Marc-S

  • #19
Hi IJkenhout, het is regenwater wat door (of onder) het fundament loopt van mijn erker.

Van wat ik er van buiten en van binnen (in de kruipruimte) van kan zien op die plek is: onder maaiveld is niet gevoegd en het ‘vuile werk’ op die plek is vrij grof gemetseld bij de bouw (‘35).
De boel is dus volgens mij niet waterdicht genoeg onder maaiveld.

Na het uitgraven heb ik volgens mij enkele opties:

1) Onder maaiveld alles netjes dichtvoegen

2) Optie 1 + een laag waterdicht cement stuccen over het hele deel, tot net boven maaiveld

3) Na het uitgraven een simpele bekisting maken met een plaat hout van ca 40-50 cm hoog en ca 4-6 cm vanaf de gemetselde muur onder maaiveld zetten en de boel volstorten met ‘waterdicht’ beton.

4) Ineetol / dakleer tegen het huidige metselwerk onder maaiveld leggen.

Optie 2 lijkt me sowieso goed, voor optie 3 ben ik benieuwd of daar bepaalde risico’s aan zitten of niet. Kan dit slecht zijn voor dit 1935 gemetselde fundament op basis van specie met kalk?
 
Laatst bewerkt:

ABCDE

  • #20
Marc-S schreef:
Het riool ligt helemaal aan de andere zijde van het huis, gaat direct bij keuken en WC de gevel uit en is allemaal PVC - tot aan de weg.
HWA ook?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu