3 Fasen aansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste forum gebruikers,

Ik heb een huis gekocht en wil op een 3fasen kookgroep gaan koken.

Nu ben ik benieuwd of onderstaande uberhaubt mag volgens de nen1010 normen.

Ik heb nu een (merk verwijderd, mod) 1 fasen meterkast met 4 groene en 1 grijze automaat. (dus allemaal met een aardlek). Tevens zijn de groene aangesloten op een losse aardlekzekering de grijze wordt gerbuikt voor de wasmachine.

Graag zou ik het als volgt willen aanpassen (laten aanpassen)
eerste een 3fasen hoofdschakelaar
vanuit de hoofdschakelaar wil ik 2 fasen naar de huidige meterkast laten lopen en de 4 bestaande automaten splitsen.
2 automaten op fase 1 en 2 automaten op fase 2

Ik wil een (merk verwijderd, mod) 3fasen kast naast (direct aan) de huidige meterkast hangen. In deze nieuwe kast zit een 3fasen kookgroep en 1 extra automaat.

Vanuit de hoofdschakelaar gaat de derde fase naar de nieuwe kast en wordt aangesloten op de extra automaat. Daarna gaan fase 1, 2 en 3 naar de 3 fasen kookgroep. (ze worden onder de automaat door gelust)

Ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is.

Met vriendelijke groet,

RO

Oja, ik was nog vergeten te zeggen dat het huis 25 jaar oud is, dus de meterkast verbouwen valt onder renovatie.

Ro. schreef:
(...)Vanuit de hoofdschakelaar gaat de derde fase naar de nieuwe kast en wordt aangesloten op de extra automaat. Daarna gaan fase 1, 2 en 3 naar de 3 fasen kookgroep. (ze worden onder de automaat door gelust)

Ik hoop dat bovenstaande een beetje duidelijk is.

Met vriendelijke groet,

RO
Als je dat doet wordt je nul absoluut overbelast dus niet doen!
3 fasen kookgroep (fornuisgroep) gewoon op alledrie de verschillende fases aansluiten.

Die ene groep die je nog over hebt zou je op de 3e fase kunnen zetten (aparte aardlek of een aardlekautomaat gebruiken).

De verdeling is dan dus:
Fase R:
2 groepen
1e fase van kookgroep

Fase S:
2 groepen
2e fase van kookgroep

Fase T:
1 groep
3e fase van kookgroep

Ik zou dan de zwaarst belaste groep op de T fase zetten... je hebt dan een zo goed mogelijke verdeling.

Gr. Richard

U beseft hopelijk wel dat werken aan de meterkast werk is voor een installateur en niet voor een leek ?
U stelt vragen over de NEN waaruit blijkt dat u niet op de hoogte bent van de voorschriften.
Mocht er wat gebeuren dan kan de verzekering wel eens zeer moeilijk gaan doen en u kunt anderen in gevaar brengen.

Dat besef ik zeker, de meterkast wil ik door een collega van mij laten plaatsen. Hij is een instalateur geweest. Ik heb hem al met 100 en 1 vragen bestookt toen ikzelf de leidingen ging leggen. Maar ik probeer altijd eerst zelf zoveel mogelijk informatie te vinden. Want mijn collega geeft aan dat de nen normen van tegenwoordig afwijken toen hij installateur was. Vandaar mijn vraag. Ik wil niet dat het verkeerd wordt aangelegd en dat de verzekering er moeilijk over kan doen.

En ja ik weet het, ga naar een erkend installateur. Maar zoals iedereen weet als je net een huis hebt gekocht en verbouwd. Dat je zeer voorzichtig met het geld moet omgaan. Want in deze tijden lijkt het geld wel als ijs voor de zon weg te smelten.

In iedergeval bedankt voor de snelle reacties. Dit is echt een top forum, ga zo door.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan