3 fase inductie kookgroep delen met laadpaal

Skully

  • #1
Hoi,

Ik ben aan het overwegen om in de toekomst een elektrische auto te kopen, maar zit even te denken over het aansluiten van een laadpaal.

Hiervoor zou normaal gesproken een nieuwe 3 fasen groep gemaakt worden en door de voortuin getrokken moeten worden, inclusief het opbreken van de oprit in mijn geval. Dat kost veel geld en werk.

Maar nu viel me net in dat mijn inductie kookplaat direct aan de oprit grenst, welke reeds een eigen 3 fase groep heeft. Dan zou het een kwestie zijn van een gat door de muur boren en klaar. De uitdaging zit er in wat er gebeurt als zowel de auto gaat opladen en je gaat koken. Zijn er slimme laadpalen die hier dan rekening mee houden en de auto minder snel opladen, of slaat de groep dan uit?

Wat denken jullie?
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Is het niet mogelijk de bekabeling vanaf de meterkast naar de laadpaal binnendoor, of via een kruipruimte naar de kant van de keuken te leiden?
Ja er zijn laadpalen met 'load balancing' en dit zou ook kunnen met de krachtgroep die nu naar het fornuis gaat. Die moet dan wel meten én worden ingesteld op de eindgroep van het fornuis, 3 x 16A. Hoe dit precies met regelgeving zit, en of de eindgroep voor het fornuis nu al aardlekbeveiliging heeft, weet ik niet.
Maar als je die load balancer laat meten en instellen op de toevoer vanaf de hoofdzekeringen, kan het huis totaal 3 x 25A verbruiken en kan de auto vaker maximaal snel laden.
 

Skully

  • #3
Het betreft een nieuwbouwhuis dus helaas geen mogelijkheid via een kruipruimte of binnendoor.

De groep van het fornuis heeft inderdaad ook aardlek.

Maar zo'n loadbalancer zal denk ik aan de kant van het fornuis geplaatst moeten worden waar de kabel zich zal afsplitsen naar laadpaal en fornuis?

Als ik google op loadbalancer zie ik vooral apparaten voor in de meterkast, maar dan zit je voor de kabel die zowel naar de kookplaat en laadpaal gaat. En dan kan de loadbalancer niet sturen welk apparaat voorrang krijgt lijkt me.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #4
Nogmaals: als het enigszins mogelijk is de laadpaal vanuit de meterkast te laten gaan dan moet je dat doen.
In Nederland kosten zware elektriciteitsaansluitingen veel geld per maand aan vastrecht. 3 x 25A is bij nieuwbouw gebruikelijk.
De 'loadbalancer' is bedoeld om het totale stroomverbruik van het huis in de gaten te houden zodat die slappe hoofdzekeringen heel blijven. Dreigt het totale stroomverbruik meer te worden dan die slappe electriciteitsaansluiting/hoofdzekering aan kan, dan wordt een seintje naar de laadpaal en daarmee naar de auto gestuurd dat het laden minder snel moet.
Dynamic-Load-Management-House-Installation-1024x294.png

Dit principe zou iemand met verstand hiervan, dit kunnen toepassen op de kabel van de meterkast naar het fornuis.
Het zou dan ingesteld moeten worden op de nog slappere zekeringen van de groep voor het fornuis, 3 x 16A, en het meet-ding zou vóór de splitsing formuis / laadpaal moeten meten. Staat het fornuis krachtig aan en dreigt de stroom van fornuis + lader te groot te worden, dan moet de autolader rustiger aan doen.
Of dit ook allemaal mag en haalbaar is, weet ik niet.
 

Skully

  • #5
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zal me eens verdiepen in een loadbalancer. En anders woret het toch een kabel buitenom aanleggen
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #6
Een laadpaal moet zijn aangesloten op een eigen stroomketen en deze moet zijn beveiligd door een aparte 30mA aardlekschakelaar.
 
  • Like
Waarderingen: Skully

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu