3 fase fornuis aansluiten

Beste,

Nieuw fornuis bosch HLN39A060U, maar zit ff te stoeien met hoe deze op 3 fase aan te sluiten, dan gaat het om de fornuis zijde.

1749492523027.png

Zou dus het bovenste schema dan zijn.

1749492590277.png

hier heb ik hem aangesloten zoals het schema, maar dan zit op Pin 2 geen aansluiting aan de fornuis zijnde, dus welke van de draden op pin 4 en 5 zou ik naar 2 moeten verhuizen?

bedankt voor jullie hulp!

Is dit een nieuw fornuis en is er geen losse draad te vinden?

Dan zeker geen draden zomaar gaan wisselen zonder uit te zoeken wat er op aangesloten zit.

Ik denk zelf dat dit zo in orde is en er niks meer aan hoeft te gebeuren, als er dus geen losse draad ergens is.

Het is heel vaak zo dat bij een kookplaat maar twee van de drie fasen worden gebruikt, elke fase voedt dan twee elementen. Dus dat aan de apparaat-kant één fase niet is aangesloten, is goed verklaarbaar. Deze fabrikant maakt het zich waarschijnlijk gemakkelijk en kan hetzelfde aansluitblokje en sticker ook gebruiken voor grotere kookplaten en kookplaat/oven combinaties.
Ik sluit me aan bij Walker: als je een foto plaatst van de groepenkast en meter, ziet een kenner snel met zekerheid dat je inderdaad een drie-fasen systeem hebt.

En is dat ook daadwerkelijk een 3-fasen groep? Sowieso zou ik deze vervangen door een moderne variant. Achter welke aardlekschakelaar zit deze groep?

Het is een 2 fase fornuis (via google) dus het klopt dat er intern 1 draad niet aanwezig is.

Verder ziet het er goed uit, kijk alleen nog even naar de aarde aansluiting, het lijkt dat de isolatie onder de schroef zit. (altijd lastig te zien op foto's)

Dat is een 3 fasen groep, het lijkt erop dat die niet achter een aardlekschakelaar zit, maar dat is van deze foto niet te zeggen.

ps. wel raar dat ze bij andere opties tussen 2 en 3 een brug zetten terwijl die dan nergens naartoe gaat. Ze zijn hier stickers aan het het hergebruiken. (die brug in jouw geval zeker niet gebruiken!)

weet ik niet... blijkbaar vond de woningbouw het niet nodig om destijds ook de fornuisgroep te moderniseren.
Ik denk dat het beter is om een elektricien te laten komen, en alles te laten nalopen.
Heren bedankt voor jullie hulp!

dank je Jackd, denk toch dat ik een elektricien laat komen, om zeker te zijn dat het goed gaat, mede omdat jullie ook aangeven dat er waarschijnlijk geen aardlek op zit.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan