2 schakelaars en 2 lampen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo, ik kan me voorstellen dat de schema's voor verlichting vervelend worden om te beantwoorden maar ik kom er niet meer uit terwijl ik volgens mij geen vreemde situatie wil creeeren...
Ik speur heel internet af maar mijn situatie is schijnbaar vreemd.
Ik wil namelijk beneden in de gang de spots in de gang aan kunnen zetten en met dezelfde schakelaar de spotjes boven op de overloop aanzetten. Beide afzonderlijk natuurlijk.
Boven hetzelfde verhaal maar dan andersom.
Nou vraag ik mij af of de bestaande bedrading ook ooit zo gewerkt heeft maar het lijkt mij van wel.
Op de overloop heb ik een stopcontact met een enkele schakelaar. De fase draad komt binnen op het stopcontact en loopt door naar de schakelaar. De nuldraad loopt alleen naar het stopcontact en gaat via de muur naar een andere kamer om daar in een lasdop verdeelt te worden.
Vanaf deze schakelaar gaat er 1 schakeldraad naar de lamp boven en er gaan er 2 naar beneden. Beneden heb ik 3 schakeldraden, die 2 van boven en 1 voor de spots.
Nou ben ik er ondertussen achtergekomen (nadat de boel al een aantal maanden niet meer op de originele schakelaars aangesloten zit) dat je niet zomaar een dimmer of schakelaar kan kopen voor alles wat licht geeft :roll: Die spots lopen namelijk via een trafo en dat is dus niet te dimmen met een dimmertje van de gamma begrijp ik.
Of ik alsnog de boel wil kunnen dimmen ligt een beetje aan de prijs van de dimmers die geschikt zijn maar dat even ter zijde.
Ik vraag mij nou af welke schakelaars ik nou moet halen in de bouwmarkt en of de bestaande bedrading hetgene kan doen wat ik wil.
En als iemand mij uit de dimmer droom kan helpen door te vertellen dat het inderdaad alleen kan met dimmers van 70 euries zou ik daar ook blij mee zijn.
Wie o wie kan mij helpen op de korte termijn want ik wil die kut plafonds dicht hebben :cool:

Thnx voor alle antwoorden alvast.

Wat jij wil is een dubbele wisselschakeling. Het is toch verwarrend wat je verteld want je begint met schakelaars en gaat ineens over op dimmers. Het is inderdaad zo dat je niet zo maar een dimmer voor een trafo kan zetten. Voor het gemak ook in trafo"s zijn er verschillende uitvoeringen die alle weer een specifieke dimmer nodig hebben. Als je het alleen met schakelaars op wilt lossen moet eerst worden vasrtgesteld of boven en beneden dezelfde groep is. Vervolgens heb je dan dubbel-wisselschakelaars nodig. (of ze in de bouwmarkt zijn weet ik niet, ik heb ze daar nog nooit gezien). Vervolgens toch wel enig inzicht op de werking van een wisselschakeling. De WCD zal vervallen of moet als los element er bij gezet worden. Je ziet het is niet zo simpel

Een dubbele wisselschakelaar kan je maken door bij een tweevoudige wisselschakelaar de twee bedieningstoetsen te vervangen door een enkele.
Ik weet alleen niet of dat bij elk merk en modelserie mogelijk is. Bij wat ik heb in ieder geval wel.

Een dubbele wisselschakelaar kan je maken door bij een tweevoudige wisselschakelaar de twee bedieningstoetsen te vervangen door een enkele.
Ik weet alleen niet of dat bij elk merk en modelserie mogelijk is. Bij wat ik heb in ieder geval wel.

En wat voor nut heeft dat?

Dan heb je een dubbele wisselschakelaar in één doos die je met één knop kan bedienen. Dat was toch de bedoeling? TS heeft het immers over "met dezelfde schakelaar".
Ik maak daaruit op dat TS twee toestanden wil: boven uit en beneden aan of boven aan en beneden uit en dat te bedienen met 1 schakelaar boven en 1 schakelaar beneden.

@Millew.. Het maakt mij niet uit of er 1 of 2 knoppen zijn.. 1 of 2 dozen maakt me ook niet uit... 1 zit erin... Een ander kan ik er eventueel nu voor het stucen nog bij zetten...
Het lijkt mij dat je gewoon 2 knoppen hebt, 1 voor benee en 1 voor boven...
Beneden moet ik beneden aan en uit kunnen zetten en boven uit en aan kunnen zetten.
En boven moet ik boven aan en uit kunnen zetten en beneden aan en uit kunnen zetten.

@$t... Sorry voor het dim verhaal maar dat schoot me ff te binnen. Ik had beter eerst kunnen kijken hoe alles werkt voordat ik de mooiste lampjes in de bouwmarkt kocht en inbouwde. Wordt het een te duur geintje dan dim ik ze maar niet.

En de handel die hier thuis gebruikt is is van Jung en komt ook bij de technische unie vandaan dus ik zal daar ook moeten aankloppen voor deze schakelaars want in de bouwmarkt wordt je niet vrolijk.

Volgens mij is het dezelfde groep... Lijkt mij wel overigens want ik heb expres de oude bedrading intakt gelaten. Want dat heeft dan te maken met de nul toch?
Het vervelende is dat die electra een tijd stil heeft gelegen en de vloeren boven nu dicht zijn. Ik zou enkel nog vanaf beneden iets kunnen volgen. En hoe ze dat hier vroeger allemaal gemaakt hebben is voor mij nog steeds een vraagteken maar er zal voor de echte electrien wel een logisch iets in zitten.

En wat de schakelaars betreft: Ik moet dus 2x een dubbele wisselschakelaar halen? Moeten ze dan nog weten hoeveel knoppen die moet hebben of heb je er standaard 2 bij een dubbele?
Ik laat het namelijk halen door een maat van mij en hij is alleen een doorgeefluik en weet niks van electra af.

Ik kwam trouwens alleen schema's tegen waarbij je vanaf 3 punten de boel kan bedienen met een dubbele wisselschakelaar... Maar vanaf 2 punten moet geen probleem zijn?

Die wcd maakt trouwens verder niet uit, daar fiks ik wel wat op.

Thnx for the time.

De doe het zelver schreef:
@Millew.. Het maakt mij niet uit of er 1 of 2 knoppen zijn.. 1 of 2 dozen maakt me ook niet uit... 1 zit erin... Een ander kan ik er eventueel nu voor het stucen nog bij zetten...
Het lijkt mij dat je gewoon 2 knoppen hebt, 1 voor benee en 1 voor boven...
Beneden moet ik beneden aan en uit kunnen zetten en boven uit en aan kunnen zetten.
En boven moet ik boven aan en uit kunnen zetten en beneden aan en uit kunnen zetten.
Aha, dan stond ik even op het verkeerde been.

Het schema voor een wisselschakeling zie je hier: schema wisselschakeling.
Deze moet je dan twee keer uitvoeren.

Ok, thnx.

Klopt het dat zo'n dubbele wisselschakelaar 6 uitgangen heeft dadelijk?
Moet dan op 1 van de 2 2x een fase op komen... En dan 4 schakeldraden naar de andere schakelaar...
Of moeten ze allebei een fase krijgen en onderling 4 schakeldraden hebben?

Ik denk zo te horen dat je niet veel verstand van schakelingen hebt. Op de schakelaars zitten inderdaad 6 aansluitingen . bij een wisselschakeling gaat op de ene schakelaar de bruine op het middencontact en gaan er 2 zwarte naar de andere wisselschakelaar. Vanaf het middencontact van de andere wisselschakelaar gaat er een zwarte draad naar de lamp waarvoor ook een blauwe nodig is om de lamp te laten branden. Deze heeft totaal niets in de schakeling te maken! Dit moet je 2 keer uitvoeren en klaar is kees!. Is het nu nog niet duidelijk lijkt het mij beter om een prof in te huren zodat het zonder ergernis gaat werken.

Als ik er verstand van zou hebben zou ik hier niet komen toch :wink:
Een prof inhuren lijkt me ook onnodig als mensen zoals jullie andere mensen kunnen helpen.
Ik heb nul komma nul verstand van dit soort dingen maar ik wil wel graag dat het werkt..
Ik vraag dan ook liever iets 2 keer zodat ik zeker weet dat het goed zit en aan de hand van de dubbele wisselschakelaar heb ik dit plaatje gevonden:
16567_DSC01797_1.jpg

Daar zie je dus inderdaad 6 uitgangen waarvan 2x een ingang voor een fase.
Je zegt net als Millew dat ik dat schema 2x uit moet voeren en ik vraag alleen voor de zekerheid of die fase dan 2x op 1 schakelaar komt (waarschijnlijk wel) of dat ze er allebei 1 krijgen.

De nul was me trouwens al duidelijk, ik heb het verder ook niet over de nul in een schakelaar gehad toch :?:

Weer thnx voor de moeite en sorry dat dit voor mij nieuw is.

Het is nu twee keer uitgelegd en je vraagt twee keer bevestiging van een foute voorstelling.
Iedere schakelaar krijgt 1 fase en twee afgaande zwarte draden.
Dus niet 1 schakelaar met twee fases (waar zou die daar mee moeten doen trouwens?)

Jonge, bedankt voor je antwoord.

Misschien is het moeilijk te begrijpen voor jullie dat het voor een noob verwarrend kan zijn. Zoals je op het plaatje ziet wat ik in m'n vorige post laat zien zie je daar toch op 1 schakelaar 2 fase ingangen.

Weet ik veel wat die schakelaar ermee doet, dat weet jij waarschijnlijk wel. Het zou toch kunnen dat het 2 aparte circuits zijn met een eigen aanvoer? Ik weet het niet, daarom zit ik hier.
Ik vraag het omdat IK het NIET weet.. Daar is dit forum toch voor?

Maar ik ben klaar met domme vragen stellen hoor, wees niet bang.
Niemand hoeft het NOG EEN KEER uit te leggen.

Kneuzen hier joh damnnn

Jammer dat je je zo aangevallen voelt, ik spreek geen waardeoordeel uit hoor.
Ik geef alleen aan dat het je kennelijk nog niet duidelijk is en daarom verduidelijkte ik het nog een keer.

Misschien zit de verwarring in wat jij één schakelaar noemt. Op het plaatje
2464_16567_DSC01797_1_1.jpg
staan twee schakelaars met allebei een eigen fase, dat is alles wat ik je duidelijk probeerde te maken.

Je hebt twee lampen, één boven en één beneden.
Je hebt twee dubbele schakelaars, boven en beneden.
Je wilt met bv de linkerknop van de schakelaar beneden lamp 1 aan en uit kunnen zetten en ditzelfde ook met de linkerknop van de schakelaar boven.
Je wilt met de rechterknop van de schakelaar beneden lamp 2 aan en uit kunnen zetten en ditzelfde ook met de rechterknop van de schakelaar boven.
Verder wil je weten of en zoja met welke dimmer je uit de voeten kunt voor de lampen. Mocht het mogelijk zijn om een dimmer te plaatsen, dan zul je deze in plaats van de lamp aan moeten sluiten en de lamp weer op de dimmer.

Zoals het plaatje al verteld heeft elk knopje van de dubbele schakelaar een eigen circuit, dus heeft ook een eigen voeding nodig. Ik ga er vanuit dat je beide lampen op dezelfde groep wilt aansluiten, dan begin je in één van de schakelaars (boven of beneden) met de fase op de beide L's aan te sluiten. Vervolgens van elk circuit twee schakeldraden naar de andere schakelaar (beneden of boven) en dan leg je een schakeldraad van de L van het ene circuit naar de lamp boven bijvoorbeeld en een schakeldraad van de L van het andere circuit naar de lamp beneden bijvoorbeeld. Vanaf de lamp gaat dan een nuldraad terug en die sluit je dan weer aan op de nul van dezelfde groep als waar de fase vandaan komt.
Gebruik je verschillende groepen, moet je de blauwe draden niet aan elkaar knopen, gebruik je dezelfde groep, dan kan dat wel.
Als ik het allemaal zo uittyp weet ik niet precies of je wel zoveel draden door een enkele buis mag trekken, ik weet wel dat wanneer je twee groepen wil gaan gebruiken dit sowieso niet door één buis mag.

Een heel verhaal maar als "De doe het zelver" zich in dit verhaal kan vinden dan is het misschien wat minder verwarrend voor eenieder.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan