2 lampen, 1 schakelaar

Hallo allemaal,

Ik woon al een tijdje in mijn huurhuis maar ik erger mij nog steeds aan 1 ding. Ik heb een langgerekte keuken/woonkamer. In het middengedeelte heb ik mijn eetkamertafel staan met daarboven 3 spotjes. Deze zitten alleen samen met de lamp boven de salontafel op 1 schakelaar. De ander schakelaar is voor de lamp in de keuken. Nu zou ik heel graag de spotjes en de lamp boven de salontafel apart van elkaar willen bedienen. Kan ik de dubbele schakelaar vervangen voor eentje met 3? Maar hoe ga ik te werk, zitten de lampen doorgelust in het plafond of komen de draden bij elkaar bij de schakelaar.
Wie kan mij een beetje op weg helpen? Mijn vader kluste altijd met mij maar hij is het laatste jaar zo achteruit gegaan dat ik dit niet meer kan vragen aan hem. Dus een beetje hulp van jullie zou top zijn.

Groetjes en alvast bedankt!
Bianca

Ik vermoed dat de zwarte schakeldraad in het plafond is doorgelust. Maar daar kan je achter komen door de schakelaar even te openen (spanning in groepenkast er af natuurlijk).
Waarschijnlijk zie je daar een bruine en twee zwarte draden.

Je kan een drievoudige schakelaar plaatsen maar dan moet je vanuit de centraaldoos in het plafond een extra zwarte draad bij trekken. Weet je hoe dat moet?

Hi Frank,
Bedankt voor je reactie. Ik heb geen idee hoe dat moet. Een schakelaar voor een lampje ertussen zetten lukt nog maar verder heb ik weinig ervaring met elektriciteit

Grt
Bianca

Probeer dan iemand te vinden die dat voor je kan uitvoeren.
Je zou ook nog kunnen kiezen voor een radiografisch bediende schakelaar die je inbouwt bij de lamp boven de salontafel in plaats van extra draden trekken. Alleen is dat ook niet aan te raden voor als je geen ervaring hebt.

Heb het probleem opgelost door lampen te kopen die ik met een afstandbediening kan bedienen. Bij het openen van de schakelaar zag ik maar 1 draad, dus inderdaad doorgelust. Dit was de makkelijkste oplossing en nu zijn ze gelijk ook dimbaar.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan