Scheur maken in buitenmuur?

Cynthia Bakker

  • #1
Hi,

In de muur van mijn garage zit een scheur van ongeveer anderhalve meter. De scheur loopt voornamelijk via de voeg maar er zijn ook een stel stenen gebroken. De muur is enkelsteens.

Ik heb twee vragen:

1) Moet ik me nu zorgen maken over de fundering enzovoort of valt dit wel mee?
De bodem bestaat vooral uit klei. Mijn buurman zei dat het kan komen door alle spullen die in de garage en op de zolder van de garage staan.

2) Kan dit gewoon repareren door opnieuw te voegen en de gebarsten stenen te vervangen?

Grtz,
Cynthia
 

Tiho

  • #2
Elk huis zijn eigen scheur geen paniek maar wel foto graag
 

Cynthia Bakker

  • #3
:D

Elk huis zijn eigen scheur? Die is helemaal nieuw voor mij.

Het is nu donker buiten. Morgen maak ik een foto en plaats m.

Dank je wel alvast!

Cynthia
 

Tiho

  • #4
Morgen oop vakantie hele midweek in limburg met drie kids denk niet dat ik je foto zie maar voor de rest wel duidelijker :D

zou mezelf nog steeds niet druk maken hoor
 

Fiesiekus

  • #5
Er zijn zetscheuren en zakscheuren. Die eerste zijn "gewoon" bij het "zetten" van een nieuw gebouw; die tweede zijn ernstiger, dan heb je kans dat een hele hoek instort.

Een scheur die alleen via voegen loopt is meestal een zetscheur.
 

Mark en 3 meiden

  • #6
Tegenwoordig is de voeg vaak harder als de steen dus zetscheuren lopen ook dwars door stenen
zolang het alleen een scheur blijft en geen millimeters ruimte gaat vertonen
is er meestal niet veel aan de hand
ik weet hier in het dorp geen huis zonder scheuren
 

Cynthia Bakker

  • #7




Het heeft even geduurd want mijn computer was kapot.
Bij deze dus alsnog een foto van de scheuren in de muur van mijn garage.

Over het algemeen lijken de deskundigen hier het niet zo'n probleem te vinden. Graag hoor ik jullie mening nu ik de foto's heb geplaatst.

Kan ik deze scheuren gewoon dichten of laten reparen of is er meer aan de hand?

Groetjes,
Cynthia
 

Barkmakker

  • #8
Ik heb onlangs ook een scheur in mijn muur herstelt.
Uiteraard wel eerst de oorzaak wegnemen (bij mij was dit een te licht uitgevoerde fundering, dus die heb ik verstevigd).
Google maar eens op scheurherstel om te zien wat er aan te doen is. (ook op de engelse en belgische site's kijken om aan producten te komen!)
Ik heb wel eerst een bouwkundige laten komen om hem te laten beoordelen welke aanpak er nodig was.

groeten, Mark
 

Fiesiekus

  • #9
Die scheur onder die latei; die baart me wel enigszins zorgen. In de gaten houden, met merktekens/strepen kijken of ie verandert.
 

Cynthia Bakker

  • #10
Hi Fiesiekus,

Kun je aan mij uitleggen waarom die scheur onder die latei je zorgen baart? De andere scheuren zijn dus wel 'normaal'?

Groetjes,

Cynthia
 

Fiesiekus

  • #11
Omdat die latei de verticale krachten van het opgaand metselwerk opvangt. Die krachten brengt ie over op de "oplegging" (het metselwerk onder de latei) en dat is gescheurd. Bedenkelijk. Houd 't in de peiling.

Hoeveel metselwerk zit er nog boven die latei?
 

Cynthia Bakker

  • #12
Die latei is de bovenkant van de garagedeur. Daarboven zit de punt naar de nok van de garage toe. Ik schat een meter of 3. Misschien 3,5.

Kan het inderdaad komen doordat er veel spullen in de garage staan?
 

Fiesiekus

  • #13
3 - 3,5 m nog boven de latei? Of totaal vanaf het maaiveld?
 

Cynthia Bakker

  • #14
:oops: Sorry, dat is nog boven de latei.
 

Sjaan Smit

  • #15
Kweet niet wat je allemaal in de garage hebt liggen?? Maar dat lijkt me sterk....Veranderen de scheuren ook in de zomer of winter??
 

Cynthia Bakker

  • #16
Op de zolder van mijn garage ligt de gebruikelijke rommel. Paar kasten, oude fietsen, stapels planken enzovoort.
 

Tiho

  • #17
Hallo is er in de buurt afgegraven/geheid?

Weg met vrachtverkeer misschien maak eens een foto van de hele gevel, dan kunnen we ook zien waar ie begint.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Zo'n scheur hoeft op zich geen probleem te zijn bij een vrij nieuwe muur, wel in de gaten houden natuurlijk.

De stenen onder de latei weghakken en opnieuw opmetselen, het gewicht zit nu op ongeveer 10 cm terwijl dat eerst ongeveer 20 cm was, het gedeelte waar de scheur schuin doorheen loopt doet niets meer.
De latei goed stutten voordat u er mee aan de gang gaat.
 

H@ns

  • #19
Vreemd dat iedereen zegt dat er niets aan de hand is :shock: :?

Je koopt toch ook geen nieuwe auto met een deuk er in?
De scheur ontsiert de gevel dus heb je niet gekregen wat je gekocht hebt, da's alvast één deel van het probleem.

De andere helft is dat het duidelijk om een constructief onderdeel van je muur gaat in het geval van de tweede foto. dat stukje steen helemaal onderaan kun je binnenkort zo er af pakken
Maar buiten dat; op die plek hoort er helemaal geen scheur te zitten tenzij er sprake is van geweldige spanningen...

Ik zou hier heel snel een bouwkundige bij halen!!
 

Cynthia Bakker

  • #20
Hi Hans,

De garage is niet nieuw hoor. Hij stond er al jaren toen ik dit huis kocht. De eerste 5 jaar was er ook niets aan de hand.

Ik schrik wel van je bericht. Ik had de hoop dat ik dit zelf zou kunnen oplossen door de gebroken stenen te vervangen.

Kun je dat van die geweldige spanningen uitleggen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu