Radiotor tijdelijk verwijderen

Pimrozendaal

  • #1
Beste klussers,

Kom genoeg berichten hier tegen maar heb nog niet voldoende zekerheid. Om die reden een nieuwe topic.

Ik woon in een huurhuis. Ben nog wel een tijdje van plan hier te blijven. Er is een radiator geplaatst die ik nooit gebruik. Nu wil ik deze (tijdelijk) verwijderen maar wel op zo'n manier dat deze terug gehangen kan worden zodra ik het huis verlaat.

Nu weet ik dat ik de dopjes op het systeem kan losdraaien om vervolgens de toevoer dicht te zetten. Vervolgens radiator losdraaien, leeg laten lopen en van de muur halen.

Nu mijn vraag. Is het afdoppen op de leidingen voldoende of moet er meer gebeuren met dit systeem? Kan ik bij afdoppen gewoon de rest van de radiatoren blijven gebruiken?

- Remeha avanta CV systeem. Geplaatst op bovenverdieping.
- Koppeling op radiator, zie foto.



Hoop van jullie te horen.

Groet,
Pim
 

Houtstooktechnicus

  • #2
Dag Pim, Als je deze radiator tijdelijk, maar wel voor langere tijd wilt verwijderen, dan draai je de afsluiters in dit onderblok inderdaad dicht en kun je de radiator aftappen en verwijderen.

Het onderblok laat je zitten, maar het is veiliger om op de vrijgekomen plek blinddopjes te plaatsen. De afsluiters zijn prima voor een schilderbeurt tijdelijk even in te blokken, maar in jouw geval zijn blinddopjes safer.

Je kunt je installatie zonder nadere ingrepen gewoon blijven gebruiken.
 

Schreech

  • #3
Tel wel het aantal slagen dat je beide ventielen dicht draait en noteer dit ergens. Mocht je in de toekomst zelf de radiator weer terug hangen, draai je de ventielen ook weer het zelfde slagen open.
Dit heeft te maken met de waterzijdige ballans in je installatie.
 

Houtstooktechnicus

  • #4
Goeie aanvulling :!:

En plak dat briefje dan in de kap van de ketel, logische plek om het ooit nog eens terug te vinden. :idea:
 

Pimrozendaal

  • #5
Oke! Bedankt voor jullie meedenken.

Om het even samen te vatten...

Ik draai de afsluiters volledig dicht en tel het aantal slagen. Deze noteer ik, zodat ik hetzelfde aantal slagen weer open kan draaien bij terughangen radiator.

Na het dichtdraaien en demonteren van radiator plaats ik blinddopjes. Kan ik deze in de bouwmarkt gewoon kopen? En na het plaatsen van de blinddopjes hoef ik hem niet meer open te draaien?

Als het bovenstaande klopt dan durf ik het wel aan.

Onwijs bedankt voor jullie meedenken en info.

Groet,
Pim
 

Houtstooktechnicus

  • #6
Hi Pim, tussen 'dichtdraaien' en 'demonteren' zou ik ook nog even 'aftappen'. :lol:

Geen idee of jouw bouwmarkt dat heeft, installateur of servicebedrijf heeft het zeker of kan het bestellen.
 

Pimrozendaal

  • #7
Bedankt voor de reacties. Ga er dit weekend mee bezig.

Gr. Pim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu