CV ketel / vloerverwarming + radiatoren / flow over groepen

Bernhard

  • #21
 

Bernhard

  • #22
A constant
B capaciteit pomp is best hoog, mogelijke oorzaak te lage flow is hoge weerstand in de leidingen en verdeler.
Draai een aantal groepen dicht je ziet dan of de flow in de andere groepen hoger wordt.
D nee
E Als de VV en de radiatoren zijn aangesloten op de aanvoer en retour en er een bypass is gemonteerd dan is er altijd voldoende flow.
F Voor het instellen van de pomp lees/opzoeken de benodigde waarden in de pompgrafiek.
G ik denk dat het beter is om de ketelregeling op modulerend te zetten.
H ketel is veel te groot voor de VV. Mijn harde aanpak is een CV-ketel monteren van 14KW/h voor de VV. Met een aparte ketel voor de VV gaat je gasverbruik omlaag en het apart regelen van de VV en de radiatoren is a piece of cake.
I kan ik niet op afstand oplossen. mogelijk lucht in de radiatoren. succes
 

Br

  • #23
Punt b.

Als ik een aantal groepen op vv verdeler dicht draai, zie ik wel dat de andere groepen meer liter per minuut krijgen.

Wat zegt dit nou precies? Dat het pompje op de verdeler niet sterk genoeg is? Er zitten totaal 18 groepen achter die volgens tekening variëren van 95 tot 97 meter.

Of

Dat er te weinig water aangevoerd wordt richting verdeler? En te weinig water retour kan van verdeler naar ketel.

Deze aanvoer en retour leiding op de verdeler is 26x3 alupex.

De buizen in de vloer 16x2 pert buis.
 

Bernhard

  • #24
De leidingen en de verdelers hebben hoge weerstand.
Oplossing is:
- een pomp met een grote opvoerhoogte
- of 2 verdelers met minder groepen.
De pomp van de ketel heeft geen invloed op VV, mits eea is aangesloten vls principe schema.
Het opwarmen van een vloer duurt uren, soms een dag.
Is het juist dat de ketel stopt als de CV-watertemperatuur 50grd wordt. Dan zal het opwarmen van de vloer veel te traag gaan.
 

Br

  • #25
Bernard

Ze hebben mij dus de verkeerde pomp verkocht?

Welke pomp zou dan beter zijn voor de verdeler? Hoeveel opvoerhoogte minimaal nodig? Hoe bereken ik dat op basis van de 18 groepen 16x2 en gemiddeld 96 meter per groep.

Kun je daar iets over roepen? Extra verdeler wordt hem niet want alles ligt er al dekvloer etc.

Ketel stopt idd als p1 bereikt is. Maar dat is altijd zo correct?
 

Br

  • #26
En de aansluitdiameter van hoofdleiding naar verdeler speelt geen rol in de flow van de vloergroepen? Dat de vvpomp daardoor niet meer flow kan opbouwen voor de groepen?

Dat is nu 26x3mm buis vanaf hoofdleiding die ook 26x3 alupex is richting verdeler. Afstand hoofdleiding verdeler is 11 meter en dan nog 2 meter naar beneden.
 

Br

  • #27
Nu ik toch bezig ben met vragen. De modulerende thermostaat wil de boel warm houden zodra kamertemperatuur zakt. Dan vraagt hij 30 graden. Deze watertemp is erg laag waardoor hij uren blijft branden. A minimaal 1 m3 gas per uur en dan nog zie ik ineens 0.5 graad ruimtetemperatuur zakken.

Is het in deze situatie niet zuiniger aan uit in te stellen op de ketel max 50 graden. Dan worden radiatoren warmer, verdeler komt beter op temperatuur en de ruimte temperatuur blijft ook echt wat het moet zijn en ketel stopt met branden. De vloerverwarming is vloerverwarming dus zal het meeste moeten doen.

Ditzelfde gedrag is zichtbaar 1 graad voor bereiken ruimte temperatuur. Bij 1.5 graad voor ruimte temperatuur vraagt hij wel de 50 graden aan de ketel. Zoals de thermostaat nu aangesloten is (modulerend)

Hoor het graag.
 

Bernhard

  • #28
Kan je foto's plaatsen van:
- de CV-leidingen van de ketel
- idem VV
- idem radiatoren.
Belangrijk is ook het aangeven van de retourtemperatuur bij de ketel, VV en de radiatoren.
Is er ook een berekening gemaakt van het warmte verlies?
Hoeveel m2 vloeroppervlak met vloerverwarming?
Zijn bij de ruimten met VV ook radiatoren geinstalleerd?
Je kan eea ook prive sturen
 

Br

  • #29
Iedereen Bedankt voor het meedenken.
Heb vandaag een nieuwe pomp op de verdeler laten plaatsen en wat blijkt er is meer flow namelijk 2 liter per minuut ipv 1. Dat is prima. Dus het probleem. Lijkt opgelost.

Tevens wat waterzijdig inregelen deed ook wonderen.

Vloer wordt beter warm.

Deze mag gesloten worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu