Kleine knop van WC Geberit duofix werkt niet

WHas

  • #1
Beste allemaal,

Op jullie forum las ik over exact hetzelfde probleem wat ik momenteel ook heb. De kleine bedieningsknop van het spoelmechanisme werkt niet meer; hij lijkt ergens onderin te blokkeren.

Ik heb inmiddels alles los gehaald en het zgn. bodemventiel eruit gehaald. Ook bij mij lijkt dus het palletje losgeschoten te zijn of stuk te zijn. Heel vreemd, want aan de buitenkant zie je er niets aan. Zie bijgevoegde foto:



Ik denk dat de beste en snelste oplossing is om maar een nieuw bodemventiel ergens te bestellen. Als iemand nog een tip heeft, dan hoor ik die graag.

Bedankt alvast.
Wim
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Topic gesplitst, kapen is niet toegestaan.
 

Ambidexterity

  • #4
Leuk die oplossing, maar niet iedereen heeft zomaar zo'n printer op de plank staan.
 

Buva

  • #5
Dat is ook MIJN oplossing. Het gaat meer om wat het daadwerkelijke probleem is, de twee afgebroken pinnetjes.
Je kunt ook:
- 2 gaatjes waar de tabs waren boren en twee schroefjes er doorheen jagen.
- stukje plastic opvouwen tot een U-vorm en vastplakken
- groene stuk waar het afgebroken stukje was opwarmen en naar binnen duwen
- 4 gaatjes boren in de verhoogde delen en draadje doorheen trekken
..... noem het maar op

Ik las nergens wat het exacte probleem was en iedereen kijkt naar dat gekke haakje aan de onderkant.
Het gat er dus alleen om dat je iets hebt wat van onderen aan de ringen op de witte plunjer haakt als de groene plunjer omhoog gaat.

Je kunt natuurlijk ook een compleet nieuw ding kopen, maar ik ben meer van dingen repareren. Dit onderdeel heeft amper iets te verduren bij normaal gebruik en ik verwacht dat mijn oplossing iig het net zo lang volhoudt als, als niet langer dan, het origineel (16jaar). En zo niet ... dan heb ik het weer binnen 10minuten gefiksed ipv dagen wachten op een onderdeel.
 
  • Like
Waarderingen: Klussen.

JanRB

  • #6
Misschien van nut voor anderen :-)

MvG Jan
 
  • Like
Waarderingen: Klussen. en Mick72

Buva

  • #7
Kijk ... Een fix, ipv een vervanging.
 
  • Like
Waarderingen: Klussen.

Kfantie

  • #8
Dank voor het advies. Mocht iemand met hetzelfde probleem hebben, ik heb het opgelost met twee schroefjes in het groene gedeelte. In het witte gedeelte wilde ik liever niet boren.

 

Stephan D.

  • #9
Hallo, ik zag de oplossing met het schroefje. Heel goed. Alleen dat je dan een gaatje hebt dat afgedicht moet worden. Ik heb het kunnen oplossen met plastic palestijnenbandjes (Colsonbandjes). Ze moeten exact op juiste posite zitten, anders lekt het ventiel omdat de bodemdichting dan niet volledig beneden zit. Ik heb er voldoende geplaatst (tot volgende aanslag), zodat ze niet kunnen verschuiven. Voordeel tov schroefje, is dat het niet destructief is, je altijd makkelijk kan aanpassen en ze roesten niet. De bandjes kosten minder dan 1€. Tips : Tegelijkertijd heb ik ook wat siliconenvet aan de O-ring van de hoofdspoeling gedaan, zo klikt deze beter bij het monteren. Ook de spoeling heb ik op minimaal verbruik ingesteld. Veel plezier.
Grs,
Stef.
20210130_120514.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Klussen. en Michiel de Schipper

Mick72

  • #10
JanRB schreef:
Misschien van nut voor anderen :-)

MvG Jan
Bedankt voor de tip @JanRB ! Werkt prima. Opgelost.
 
Laatst bewerkt:

Jemtem

  • #11
Prima oplossing die 2 kleine parkertjes klein drupje warme lijm ertegen tegen het lostrillen en de kleine spoeling werkt weer perfect. Let er wel op dat je het in de gemonteerde unit schroeft en lijmt. Als je dat niet doet dan krijg je de cilinder niet (of heel moeilijk) meer over die schroefjes geschoven.
Bedankt allemaal, scheelt weer de aanschaf van een hele unit zoals Geberit me voorstelde.
 

Niek en Karin Ruiter

  • #12
Onze kleine spoeling deed ook niets meer, het hing een beetje in de lucht. Navraag bij Geberit leverde een reactie van een nieuw aan te schaffen ombouwventiel op. De reacties hierboven zijn dus van harte welkom en heeft ons meerdere ideeën opgeleverd. Een familielid heeft een 3D-printer, kon het ook wel maken maar had niet het juiste materiaal wat tegen water kan. Het idee van de Tie-ribjes hebben wij toen maar gebruikt, maar nog even verder ontwikkeld. Wij hebben een dikke Tie-rib gepakt, de dikte van dit bandje bij het witte geribbelde deel weggevijld, zodat het bandje niet kan verschuiven. Goed aangeklemd en het geheel weer teruggeplaatst. En... het werkt!! Succes voor diegene die met helzelfde euvel te maken krijgt en € 50,00 wil besparen.

20210811_112512[1].jpg 20210811_113021[1].jpg
 
  • Like
Waarderingen: Michiel de Schipper, Etienne010 en Stephan D.

Michiel de Schipper

  • #13
Ik had zelfde probleem: ook beide lipjes in groene deel uitgebroken (na 15 jaar gebruik; zie je op eerste foto nog in groene bakje liggen). ik heb dit verholpen op zelfde manier als Stephan D hierboven (dank voor tip): met een “Ty-rap” / “Tie-wrap” oftewel kabelbinder. Omdat deze wat te breed was, heb ik wel groene behuizing wat weg moeten slijpen want anders zakt de hoofd afdichting niet ver genoeg en blijft de toilet doorlopen. Ik heb dit afslijpen mm voor mm gedaan totdat alles lekdicht was.

CE4D41A5-B397-4855-A01D-341A9E7DA861.jpeg 7AA730B1-A432-46A4-A949-6B60A41DBA12.jpeg AE518EF4-F248-4349-AB00-4B0E9510F079.jpeg 4611BABF-5FAB-4114-88B4-901ED2C22A0A.jpeg DA0DC6B5-13FC-4985-9D3B-61A59BE2D58B.jpeg
 
  • Like
  • Dit heeft me geweldig geholpen!
Waarderingen: WilcoBoode, duijster en Klussen.

Anton59

  • #14
Goedendag,
ik zie dat jullie hetzelfde probleem hebben/gehad, als mij. Ik ben echter voornemens om een nieuwe te bestellen maar kan deze nergens vinden. Wie kan mij vertellen waar ik een nieuwe kan bestellen zoals op de bovenstaande foto`s
 

Frits Quattro

  • #16
Ik heb een iets ander type maar de werking is het zelfde en heb na bovenstaand gelezen en bestudeerd te hebben besloten om het eerst te proberen door twee tyreraps aan elkaar te doen zodanig dat de "blokjes" van de tyraps tegenover elkaar liggen en je de plunjer mooi gelijkmatig aan twee kanten "optilt" tot nu werkt het perfect .. de tyreraps zitten net onder de bovenste ring op het witte gedeelte

( wij hadden 40m³ meer waterverbruik ( niet alleen door dit natuurlijk ) maar dus tijd voor maatregelen )

20221017_154255.jpg
 

roelkooyman

  • #17
Hallo,
Klinkt allemaal erg goed.
Maar dit werkt denk ik alleen met een spoelbak die niet ingebouwd is. Ik heb denk ik het zelfde probleem maar dan met een inbouw reservoir.

Iemand daar een tip voor?
Ik krijg de plunjer er denk ik niet uit.

Hoor graag van jullie.

Gr,
Roel
 

Dimkal

  • #18
Dit verhaal gaat ook over een inbouw reservoir. Maak even een nieuw topic en plaats er een paar foto’s bij. Dan kunnen we je daar verder helpen. Kapen van topics is niet toegestaan.
 
  • Like
Waarderingen: roelkooyman

Anton59

  • #19
Ik heb hem gerepareerd met een tirip zoals op de foto’s van Michiel de Schipper is te zien. Lekker goedkoop en het werkt perfect.
 
  • Like
Waarderingen: Henk253

MacP

  • #20
Hetzelfde kleine knop werkt niet meer en de wc bleef doorlopen.
eerst alles in de schoonmaak azijn
vervolgens de kleine knop uitgeschakeld totdat ik hier de oplossing zag
had al bijna een nieuwe set vlotter en ventiel besteld.
Maar twee tie rips deden wonderen
 
  • Like
Waarderingen: Henk253

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu