Fietskar aansluiting: creatieve ideeen gezocht!

Mar-c

  • #1
Graag zou ik op een stevige manier mijn fietskar (merk Karlie) willen aansluiten op een Batavusfiets (foto A). Hiervoor is een koppelstuk nodig dat je op de achteras van de fiets kunt monteren. Nu heb ik het koppelstuk bevestigd op een andere fiets (Giant, foto B). Omdat ik dit type as niet extra wilde belasten, heb ik zelf een beugel gemaakt en daar het koppelstuk aan bevestigd. Werkt prima.

Nu zou ik deze oplossing voor situatie A (Batavusfiets) willen herhalen, maar daarvoor blijkt niet veel ruimte voor een beugel a là situatie B. Ook hier ben ik erg huiverig om de achteras extra werklast te geven.

Hoe zouden jullie het koppelstuk monteren zonder de achteras te gebruiken noch het frame te doorboren?

Ben benieuwd naar jullie creatieve doch constructieve ideeën!

Groet!



 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als je de beugel onder de moer van de achteras zet, belast je de achteras niet extra. De kracht komt rechtstreeks op het frame terecht. Dit lijkt me dan ook de beste oplossing.
 

Mar-c

  • #3
Dank voor je reactie IJkenhout.

Dat is inderdaad de meest voor de hand liggende optie. Ik heb de moer er nog niet afgehaald, maar vermoed dat er weinig draadeind van de as overblijft voor de moer zodra ik het koppelstuk er tussenzet. Bovendien heeft nog een ander soort spanring voorrang, dus zou hij daar overheen moeten. Dat laatste zorgt voor meer afstand tussen het koppelstuk en het frame en meer kracht aan het einde van de as..

Ik ga er over een paar dagen weer mee verder.. Ik zal hieronder laten weten wat het gaat worden :)

Groet!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu