Aansluiting kolom HEB 180 op betonnen fundering.

Gks mech

  • #1
In mijn oude boerenschuur uit 1865 is al heel wat vervangen wat verrot was of op een gegeven moment niet meer zo uitkwam als het oorspronkelijk bedoeld was. De ene kant is in al die tijd 17 cm lager gezakt dan de andere maar aan de buitenkant zie je het alleen als je er echt op let. (afm: 16x28m, 9m hoogte) Er zijn ook al stukken staand gebint (afm 30cm rond, grenen) vervangen door stukken I profiel van 280 en 300. Deze staande gebinten zijn circa 6 meter hoog en vormen vierhoeken waar vroeger het hooi tussen opgeslagen was en waar het hele dak op steunt en aan hangt. Het verzakken is dus wel aardig harmonieus gegaan hoewel alle gebinten maar op los gestapelde (mortel zonder cement) fundamentjes van 50x50 cm zijn gefundeerd op de kniklaag in de klei op 60 cm. diepte. Nu moet er weer zo'n gebint vervangen worden. Ik heb daar een mooie HEB 180 voor op het oog bij de sloper.

Het profiel IPN 280 is op een betonnen fundamentje met ook een voet van 50x50 cm gezet en de zaak staat al weer 20 jaar goed. Ik wilde dit nu weer op dezelfde manier doen. Een betonnen voet van 50x50 cm, dezelfde afmetingen als de oude stenen voet, met daar aan vast een kolommetje van 25x25 cm dat 10 cm boven de schuurvloer uitsteekt.

Mijn vraag is nu: Wat is de beste aansluiting van de flensplaat aan de onderzijde van de stalen kolom, dus het nieuwe gebint, op de betonkolom?

Het eerder vervangen gebint staat koud op het beton. Er zitten zes m16 draadeinden door de flens in de betonkolom. Iemand zei me dat ik beter de constructiewijze kon volgen die ik ook bij bezine tank stations wel zie: de flenzen aan de kolommen zitten circa 5 cm boven het beton en "staan" als het ware op pootjes van draadeind die in de beton gaan.

20 jaar geleden is de kolom om de draadeinden en onder de flens van de hangende balk gestort zodat een min of meer perfecte aansluiting van de beide vlakken ( beton en flens) ontstond. Er ontstaat dan geen lokaal extreem hoge druk op enkele punten door gebrekkige vlakligging. Ik was eigenlijk van plan het weer net zo te doen, maar wat is het beste?

Speelt corrosie ook nog een rol? Is het zinnig er een slabje lood tussen te doen? Het zal mijn tijd wel duren maar roest staat altijd lelijk, ook als je het bijna niet kunt zien.

Misschien maakt het allemaal niets uit, maar ik wil de "deskundigen" die mij ongevraagd van advies dienden wel graag repliek kunnen geven.

Bij voorbaat dank.
 

Black Knight

  • #2
Professioneel wordt het tegenwoordig nog ietske anders opgelost, een combinatie van uw 2 voorgestelde methoden :

de betonnen voeten of funderingen met de draadeinden zoals u het beschrijft blijven t zelfde, enkel zorgen dat de draadeinden voldoende lang zijn

op elk draadeind een moer + grote "rondel" of metalen plaat met gat zodanig dat deze allen netjes in 1 vlak staan.
Dan de stalen kolomvoet erop en opnieuw een rondel en een moer aan de bovenkant erop. Zo kan de kolom precies op hoogte en waterpas gesteld worden.
Achteraf als alles gesteld is een mini bekisting ronde de kolomvoet maken en volgieten met zelfnivellerende (krimpvrije) gietmortel. Staat als een huis :P

Zolang de kolomvoeten niet in het vocht staan, zie ik geen probleem om deze gewoon op vloerhoogte te behouden.
 

Gks mech

  • #3
Black Knight,

Hartelijk dank voor het advies. Met gietmortel heb ik geen enkele ervaring maar dat ga ik mezelf dan maar eens geven. In ieder geval komt de voetplaat koud op het beton, dat is het meest eenvoudig.

groeten gks mech
 

Tiho

  • #4
Nu staat er bij het benzinestation ook alleen maar een dak op om droog te blijven. En of dat daar nu de standaard zou zijn om niet te ondersabelen?
 

Gks mech

  • #5
Beste Tiho,

De man die kritisch was over de ondersabelde constructie meende te weten dat bij zijdelingse overbelasting door een kracht van opzij door de hefboomwerking de bouten waarop de kolom staat eerder zouden afknappen terwijl de constuctie "op pootjes" bij zijdelingse, te grote krachten eerst nog "door de knieën" zou gaan waardoor de zaak niet ineens in elkaar zou storten maar nog een tussenfase zou hebben. ( een soort scheefstand )
Je zou dan misschien kunnen zeggen dat je de eindplaten niet te sterk zou moeten maken, dan kunnen ze nog wat uitbuigen. Ik was van plan er 20 mm platen aan te lassen. ( omdat zo'n dikte aan de andere kant er al aan zit)
 

Black Knight

  • #6
Die zijdelingse hefboomkrachten horen ook helemaal niet door uw bouten te worden opgenomen. Daar heb je normaal schoren of eventueel tussenmuren/verstevigingen in je constructie voor.
 

Tiho

  • #7
Als het geheel ondersabeld is kan er toch niet een hefboom ontstaan en idd zal de rest van de constructie dit dienen te voorkomen. Dat zal bij een overkapping niet anders zjjn.

Als ze zouden bouwen met expres vervorming rekening houdend breekt de boel zelfs af na verloop van tijd.

Er komen alleen.trekkrachten op de draadstangen bij ondersabelen.
 

Millew

  • #8
Die zijdelingse belasting treedt wel op bij een aanrijding.
Bij benzinestations is daar meer kans op dat elders. Daarom wordt bij benzinestations het op die manier gedaan.
 

Sjaan Smit

  • #9
Niet alleen bij benzinestations,ook in de agrarische sector...puur voor het stellen van de kolommen....
 

Millew

  • #10
Natuurlijk worden de draadeinden benut voor het stellen van de kolommen, alleen wordt gewoonlijk daarna de kolomvoet ondersabeld.

De constructie bij 'aanrijdbare kolommen' is niet beperkt tot de vrije draadeinden. De kolommen zelf en ook de bovenbevestiging moeten worden berekend op die aanrijding.
Als niet wordt gerekend op een aanrijding, dan wordt er van uitgegaan dat de kolomvoet ondersabeld wordt en wordt daar ook rekening mee gehouden bij het ontwerp.

Beide situaties vergen dus een verschillende benadering bij het ontwerp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu