Coax hoofdaansluiting vervangen of niet?

Pointer

  • #1
De hoofdaansluiting (de groene kabel) is aangesloten op een opbouw einddoos. Deze kabel is beschadigd en niet van de beste kwaliteit, het is een dunner type groene kabel.

Kan ik die makkelijk zelf vervangen en is het laten vervangen door UPC een dure uitgave. Ik woon in een flat welke ouder is dan 30 jaar dus weet niet waar het aansluitpunt zich bevind.

De einddoos ga ik zeker vervangen want die trok ik uit de muur waardoor er een baksteen scheurde. Omdat het dubbele tv aansluitpunt geintregeerd bleek te zijn in de einddoos snapte ik niet waardoor deze er niet uit ging. Resultaat was een gebroken opbouw einddoos die dus met 2 schroeven vast zat. Die moest toch al vervangen worden. Vandaar denk ik dat ik de kabel heb beschadigd doordat deze langs de muurwand schuurde.

Misschien is er niets aan de hand, scheur in baksteen kan ik laten zitten of dichten. De kabel is beschadigd, er zijn scheurtjes te zien maar misschien dat isolatietape al helpt. Verder heb ik al een nieuwe opbouweinddoos besteld van Hirschmann.

Dit was niet zo'n handig van mij om de opbouw einddoos van de muur te trekken.

Wie heeft er raad en een goed advies voor deze onhandige klusser.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #2
AFBLIJVEN!!!! deze kast en aansluiting is eigendom van de UPC, zodra
jij een eigen stekkerdoos monteerd, ben je in overtreding zoals de UPC
dat noemt, dan komt er dus een monteur van hun langs en krijg je daar
de rekening van.
Dit komt omdat er, volgens hun eigen zeggen, een beveiliging in die doos
zit die bij bv blikseminslag jouw apparatuur beschermd.
Dus het enige wat je kunt doen is ze te bellen met jouw klacht, uiteraard
dan wel een draai aan je verhaal geven zodta ze jouw niet de schuld, en
dus de rekening, kunnen gaan geven....
Ik spreek dus uit ervaring met die oelewappers :mrgreen:
 

Pointer

  • #3
De nieuwe opbouw einddoos is beter dan die rommel die UPC gebruikt. Het is een Hirschmann, een volgens UPC goedgekeurde einddoos.

Een blikseminslag is niet tegen te houden, met geen enkele einddoos.

Wat kost het wanneer die monteur van UPC een nieuwe groene coax door het huis moet trekken? Is dat wel mogelijk.......... :(
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #4
Ik zou toch eerst even een mailtje wagen naar de UPC, de centrale doos
die in huis als 1e binnen komt, is echt eigendom van de UPC, alle storingen
die binnenshuis naar boven komen bij een bezoek van een monteur van
hun, zullen zeker weten berekend gaan worden, puur omdat je niet aan
dat kastje mag komen.
Hier zijn ze meerdere malen over de vloer geweest ivm hun eigen troep,
toen zagen ze dat er kastje op zat die niet van hun was, ik uitgelgd dat
bij de koop van het huis er niks op zat, dus heeft hij er 1 van hun opgezet
na wat koppen koffie en koek heeft hij "vergeten" dit te noteren.
Die Hirschmann kast waar jij het over hebt, is een einddoos of doorrijgdoos
die geschikt is voor het retoursignaal van UPC, dus is geen vervanger
van de 1e kast.
Je hoeft mij niet te geloven, ik probeer je alleen te behoeden van een
vette rekening zodra ze erachter komen dat je er zelf aan gezeten hebt :wink:
 

Pointer

  • #5
Ik begrijp waarvoor je mij wilt behoeden, voor hoge kosten die UPC rekent als ze langs moeten komen. Maar dat is met alles zo, voorrijkosten zijn erg hoog en dan nog het arbeidsloon en onderdelen.

Maar ik heb alleen de aansluiting in de muur veranderd, meer niet. Dat heb je in een kwartiertje veranderd. Omdat de oude aansluiting op was en verbeterd kon worden ivm met digitale televisie. Verder heb ik niets veranderd, heb dat toen ook in mijn vorige woning gedaan. Ik zal nooit de groene kabel vervangen, ja dan ben je verkeerd bezig.

Maar ik weet niet wat jij hebt gedaan waarom ze langs moesten komen en je hoge kosten had. Ik heb UPC nog nooit hoeven bellen voor wat dan ook.
 

Pointer

  • #6
Ik lees net dat ik dus de wandcontactdoos heb vervangen, mag je dat ook zelf niet doen volgens UPC?

Wat is dan het verschil tussen een einddoos en een wandcontactdoos?

Sommige hebben het ook over abonnee overname punt en wandcontactdoos.

Dus wordt de wandcontactdoos die ik heb vervangingen niet verward met het abonnee overname punt???
 

Geus

  • #7
De aansluiting van de groene kabel tot en met de eerste wandcontactdoos is eigendom en de verantwoordelijkheid van UPC. Door dat in eigen beheer te houden kunnen ze een bepaalde kwaliteitsgarantie van het binnenkomende signaal garanderen.

Ik heb in een tweetal woningen problemen ervaren met het UPC-signaal voor internet. Op een gegeven moment komen ze dan de boel doormeten en eventueel de contactdoos vervangen.

Komen ze er dan achter dat jij hebt gesleuteld aan het deel van de installatie, dat hun eigendom en verantwoordelijkheid is, dan kan je een rekening verwachten. Logisch, want het staat in de algemene voorwaarden dat je daar af moet blijven.

Als ik jou was, zou ik de oude contactdoos weer op de groene kabel schroeven en de UPC-helpdesk bellen en zeggen dat de doos bij werkzaamheden per ongeluk uit de muur is gekomen. Dan zullen ze hem vast vervangen door een nieuwe, zonder kosten voor jou.

PS De contactdoos waar de groene kabel op aangesloten is, is het AOP.
 

Tiho

  • #8
Ik had dat ik hier net kwam wonen niet zo,n goed signaal. Dat bleek aan de mof te liggen tussen groene en witte coax. Daar heeft de monteur toen gewoon een nieuwe opgezet. Geen aop was dus geen probleem zeg maar.

Mijn aop:
 

Fantomaz

  • #9
Slechte UPC monteur dus...
AOP is essentieel...

@TS: Als jij aangeeft dat jouw contactdoos in zulke slechte staat was dat je geen beeld had en dat je hem even tijdelijk had vervangen totdat UPC langs kwam, ben je volgens mij wel gedekt.
Ik kan mij niet indenken dat de monteur bij UPC anders denkt dan de monteur bij Ziggo.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #10
Van Ziggo mag je je AOP zelf vervangen!
Toen ik een tijdje geleden wat problemen met mijn internet aansluiting had, kreeg ik gratis een nieuw aansluitsetje toegestuurd inclusief AOP.
 

Fantomaz

  • #11
Dat klopt @rie,
Alleen wanneer de kabel beschadigd of te kort is, kun je daar Ziggo voor benaderen.
Daar zal men niet moeilijk over doen.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #12
Pointer schreef:
Maar ik weet niet wat jij hebt gedaan waarom ze langs moesten komen en je hoge kosten had. Ik heb UPC nog nooit hoeven bellen voor wat dan ook.
Heb ze uiteindelijk geen dubbeltje betaald, maar heb hier een zeer onstabiele
signaal van hun, hebben in de straat al in de aansluitkast gekeken, lagen
van meerdere woningen de aansluiting los, AOP defect/te veel weerstand,
dus nieuwe AOP, mijn tv hebben ze opnieuw bekabeld, dat zou de oplossing
zijn, 10 dagen later weer slecht beeld, zelf gekeken, hun stekker inwendig
afgebroken, dus zelf een nieuwe kabel er tussen gemaakt, toen zou het
weer aan de mediabox liggen, heb nu dus box nr. 3, daarna zap problemen
niet of nauwelijks reageren, nieuwe AB gekregen, hielp ook niks, dus box
nr 3 in huis....enz, en nu al ruim 1 jaar het gezeur met spontaan op
on-demand springen.
Laat ik het zo zeggen, ik ben blij dat ze hier eind 2012 glasvezel gaan aanleggen
 

Geus

  • #13
Beetje off-topic, maar hier soortgelijke ervaringen met UPC. Henzelf nooit extra hoeven betalen, maar in twaalf jaar wel tientjes, zoniet meer dan 100 euro aan mobiele telefoonkosten naar hun helpdesk, omdat voor de zoveelste keer de boel (incl. telefonie) eruit lag. Kost te veel tijd en te vaak monteurs over de vloer.
Hier gaat ook glasvezel komen. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit nog een bedrijf gaat komen, van wie ik het abonnement met zoveel plezier ga opzeggen. Verheug me er nu al op.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #14
:mrgreen: +1
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
4
1
2
6

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu