Bypass-klep

Fwalraven

  • #1
Hallo forum leden,

Ik heb nu een mechanische bypass-klep geplaatst tussen de aanvoer- en retourleiding, omdat mijn cv middels kleppen 2 circuits bediend.

Zijn deze bypass-kleppen ook in een electrische bediende uitvoering te verkrijgen ?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Waarom zou je dat electrisch willen?
Het kan maar je krijgt dan wel een ingewikkelde constructie of een electrisch bediende kraan.
 

Fwalraven

  • #3
Waarom electrisch?

Voor mijn gevoel sluitt deze klep niet genoeg af als een van de 2 kleppen of allebei openstaan.

Als ik dan voel aan de retourleiding voor de aansluiting en na de aansluiting van de klep dan is het gedeelte na de aansluiting tov voor de aansluiting een stuk warmer.

Ik heb de klep zo afgesteld dat als beide kleppen dicht zijn de 'P' op het display aan en uit gaat. Vervolgens geef ik hem nog een kwart slag zodat de "P" weg blijft.

Het betreft een Nefit Turbo 32 waarvan de P aangeeft dat pompweerstand te hoog is.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Het grote voordeel van een mechanische klep is dat deze zichzelf instelt.
Het maakt niet uit hoeveel kranen je open of dicht zet die klep zorgt voor een maximale pompdruk.

ga je dit elektrisch doen dan zit je dus vast aan een regelsysteem dat de druk meet en de klep dus verder open of dicht zet.

Het Als de klep een beetje doorlaat bij beide kranen open betekend dat er dus nog teveel weerstand in de rest van het circuit zit en dat dus daardoor een te groot drukverschil over de klep staat.
Maar ik zou mij daar niet te druk over maken zolang alles verder netjes op temperatuur komt.
 

Fwalraven

  • #5
Oké, ik wil dus te precies zijn.

Verder mijn manier van instellen is juist?

De 2 circuits worden ieder geregeld door een kamerthermostaat, welke bij warmtevraag ook de desbetreffende klep open zetten. De radiatoren zijn niet voorzien van thermostaatknoppen en staan dus gewoon open.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Hoe word de ketel aan en uit gezet of heb je een weersafhankelijke regeling?

Je moet even kijken hoeveel tegendruk de pomp maximaal mag hebben, op die druk stel je de bypass in.
De beveiliging van de ketel is vaak gebaseerd om een minimale stromings snelheid over de warmtewisselaar en niet op de maximale druk van de pomp.

Ik weet niet of dit een modulerende pomp betreft maar het kan zijn dat je de pom nu al te snel laat draaien voor jouw installatie, zet die dan een tandje lager, mogelijk ben je dan van het ongewenste doorlaten af.
 

Fwalraven

  • #7
Geen weersafhankelijke regeling.

Geen modulerende pomp.

Pomp heeft maar een stand.

Verder gewoon 2 aan/uit thermostaten, die bij warmte vraag dan ieder tevens de klep van het betreffende circuit openen.
 

Chathanky

  • #8
Verder gewoon 2 aan/uit thermostaten, die bij warmte vraag dan ieder tevens de klep van het betreffende circuit openen.
Dit lijt een mooie oplossing maar als de thermostaat afslaat moet de ketel nog wel z`n restwarmte kwijt, dit gaat dus niet omdat de klep het circuit blokkeerd en de restwarmte over de bypass circuleerd.

De bijpass moet ingesteld staat op de drukverschil in normaalbedrijf en mag iets meer smoren. Als bv 1 radiator dichtloopt of dichtgezet wordt moet de bypass dit opvangen.
Je kunt het instellen op gevoel door alle radiatoren open te zetten en de ketel aan te zetten zodra er warmte is vol je aan de nog koude bypassleiding (deze wel op de hoogste druk instellen).
Je stelt de druk terug totdat je warmte gaat voelen en dat is je drukverschil van je cv systeem. Vervlgens stel je de druk net iets hoger in.
Als je cv weer is afgekoeld kun je het controleren of er met 1 radiator dicht de bypass open gaat.

Dit is een handige methode als je niet weet wat het drukverschil is van je cv installatie.
Overgens is de genoemde ketel gevoelg voor doorstroomproblemen.
Stel de bypass eens in zoals beschreven en het probleem moet dan verholpen zijn.

Echter blijft de thermostaat direct geschakelt aan een zoneklep niet de goede methode. (wel goed bedacht zo overgens) De klep moet al geopend zijn voor de ketel opstart en bij afslaan van de ketel moet de klep nog enkele minuten geopend blijven om de restwarmte uit de ketel kwijt te kunnen.
 

Fwalraven

  • #9
Je kunt het instellen op gevoel door alle radiatoren open te zetten en de ketel aan te zetten zodra er warmte is vol je aan de nog koude bypassleiding (deze wel op de hoogste druk instellen).
Je stelt de druk terug totdat je warmte gaat voelen en dat is je drukverschil van je cv systeem. Vervlgens stel je de druk net iets hoger in.
Kom ik met onderstaande handeling dan niet op het zelfde punt uit?
Ik heb de klep zo afgesteld dat als beide kleppen dicht zijn de 'P' op het display aan en uit gaat. Vervolgens geef ik hem nog een kwart slag zodat de "P" weg blijft
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Nee, jij stelt de klep zo af dat de ketel op maximale druk functioneerd bij het sluiten van de kleppen.

Chathanky stelt het zo in dat de druk in het systeem hetzelfde blijft met of zonder geopende kleppen.

stel bedrijfsdrukverschil is 0,5bar de ketel levert maximaal 1bar.

Bij jouw methode zal het systeem bij 2 gesloten kleppen de druk oplopen naar ca 0,9 bar en bij het openen ineens inzakken naar 0,5 bar.

Bij Chathanky zijn methode zal de druk bij 2 gesloten kleppen 0,6 bar zijn en als je een klep opent 0,5bar.Wat je ook doet de druk zal nagenoeg gelijk blijven.
 

Fwalraven

  • #11
Ik denk dat ik dat begrijp, maar snap niet waarom in mijn geval bij gesloten kleppen de druk oploopt naar 0,9 bar en bij Chathanky niet hoger wordt dat 0,6 bar.
 

Chathanky

  • #12
Deze vlieger gaat niet op.
Als je een pomp hebt met 6 meter opvoerhoogte heb je een drukverschil van maximaal 0,6 bar.
Het is van belang waar de bypass geplaatst is.
Als je de bypass geheel aan het eind hebt zitten hou je geen 0,6 bar over.
Je verliest onderweg druk. Door de leidingweerstand maar ook door radiatoren die daar tussen zitten.
Een goed ingeregelt systeem heeft aan het eind de druk over om de laatste radiator te voorzien van cv water. Dit kan wel eens 0,1 bar zijn.
Zit de bypass daar net voor is de waarde om en nabij 0,1 bar en niet 0,5.

In Het geval van Fwalraven zal deze niet geheel aan het eind zitten.
Hoe ver wel?? geen idee. De instelling van de bypass kun je niet zondermeer bepalen aan de hand van de opbrengst van de cv pomp.

Aan de hand van mijn eerder bericht kun je zonder veel rekenwerk bepalen welke instelling de bypass moet hebben.
En let wel alle radiatoren geheel open en in dit geval ook beide zonnekleppen open.
 

Chathanky

  • #13
Zit de bypass dicht bij de ketel en je hebt de gegevens van de ketel dan kun je aan de hand van de restopvoerhoogte van de pomp (pompkarakterestiek - de weerstandsverliezen van de ketel) uit de grafiek bepalen wat de instelling moet zijn.

voorbeeld: de pomp levert bij 0,3 bar zo`n 900 liter per uur (dit is het debiet die een 22 kw ketel nodig heeft om 22 kw vermogen te leveren aan de radiatoren) dan is 0,3 bar de instelwaarde nabij de ketel.
Als je maar 11 kw aan radiatoren hebt aangesloten zal de bypass al openen bij de helft van het debiet. Nabij de ketel is de instelling van de bypass dan hoger dan 0,3 bar en zal dan op 0,5 of 0,6 liggen.
De ketel moet wel kunnen omgaan met een lager debiet en de nefit turbo is geen modulerende ketel en zal hierdoor de ketelthermostaat vaker doen aanspreken.
Als het goed is staat ook de minimale doorstroming aangegeven in de installatie instructies. (bv. minimaal 500 ltr/u. niet klakkeloos overnemen deze waarde aub.)
Deze waarde dient wel gerespecteerd te worden.

Zoek eerst even goed uit waar je bypass zit in het systeem en wat de installatie instructies aangeven over de minimale doorstroming.
Dit is waarschijnlijk de oorzaak waarom de ketel in storing komt. (te weinig doorstroming ivm. een verkeerd ingestelde bypass)

Het is niet verboden om warm terug te leveren aan de ketel. Soms kan het niet anders door de beperkingen van de ketel en/of door een te grote ketel met weinig radiatoren.
 

Fwalraven

  • #14
Dit is waarschijnlijk de oorzaak waarom de ketel in storing komt. (te weinig doorstroming ivm. een verkeerd ingestelde bypass)
De ketel valt overigens niet in storing.

Mijn probleem was dat als er maar 1 klep geopend was, dat de by-pass "lekte". Hiermee bedoelend dat er warm aanvoerwater via de by-pass naar de retour ging. Lijkt mij de werking van de cv niet ten goede te komen, hoewel ik daar ook nooit iets van hebt gemerkt.

Ik heb de by-pass nu afgesteld op de aanbevolen methode en het scheelt indedaad een behoorlijk stuk. Maar op gevoel gaat moeilijk, omdat je als de cv eventjes gedraaid heeft je ook al te maken krijgt met warmte die de cv zelf afgeeft aan de retourleiding.
Binnenkort komt er een nieuwe cv te hangen en dan is het de bedoeling dat de by-pass aangesloten op de aanvoer na de klep. Zodat hij bij openen over een compleet circuit zijn restwarmte kwijt kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu