Zonekleppen en bypass

Reinhard

  • #1
Een aantal jaar geleden heb ik deze installatie aangelegd: min of meer optie Nieuw D uit
1638364653402.png

In de discussie destijds is het overdrukventiel niet meer terug gekomen en ik heb het ook nooit geïnstalleerd.

Ik heb dus een vergelijkbare situatie als in deze discussie:

De aan/uit thermostaten werken zo dat ze eerst de kleppen bedienen. Zodra de klep open is gaat de ketel aan (duurt ong. 3 minuten). Als de thermostaat uitgaat gaat eerst de ketel uit en daarna sluit de klep (duurt ook weer ong. 3 minuten denk ik)

Sinds het thuiswerken intensiever is geworden wordt het kleine circuit (zone 2 hierboven) veel meer gebruikt.
Ik heb nu regelmatig last van een waterslag in de leidingen vlak voor de ketel aanslaat.

In bovenstaande vergelijkbare situatie gaf Chathanky aan dat dit wel een mooi systeem lijkt maar dat de ketel zodra hij uit gaat zn warmte niet meer kwijt kan. Ik heb dit nooit gemerkt, maar de waterslag lijkt toch wel een indicatie dat de ketel in het stukje voor de kleppen nog druk opbouwt nadat de kleppen gesloten zijn.

Ik heb als test eens een van de kleppen altijd open gezet en dan is de waterslag weg.

Mijn idee was nu om toch zo'n overdrukventiel / bypass te installeren om die drukopbouw voor de kleppen te voorkomen. Het probleem is nu dat de kleppen vrijwel direct na de ketel zitten. Ik kan de bypass dus nooit op meer dan 20 cm bij de ketel vandaan monteren. In de handleiding van de ketel is niets terug te vinden over de nodige afstand voor een bypass. Dat zal ook wel bypass afhankelijk zijn, maar daar is het lastig op zoeken.

In zone 2 zitten alleen gewone radiator kranen (dus geen thermostaatkranen). Mijn idee is nu om in plaats van een bypass tussen aanvoer en retour een bypass over de klep van zone 2 te zetten. Dat heeft als voordeel dat als de bypass opengaat het warme water niet direct de ketel weer instroomt en het zou moeten voorkomen dat er drukopbouw voor de kleppen plaatsvindt.

Is dit een goed idee of sla ik de plank helemaal mis?
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #2
Die schakeling komt me erg bekend voor....ken echter dit effect niet (in ieder geval nooit klachten over gehad)
Je kunt ook de nadraaitijd van de pomp in de ketel korter (<2 minuten) instellen, zodat deze geen druk meer kan opbouwen.
Het monteren van een bypass na de kleppen heeft inderdaad weinig zin.
Hoe je het bypass ventiel zou willen monteren hebben we nooit uitgeprobeerd, maar zou m.i. een oplossing kunnen zijn.
Aangeraden wordt om een bypass tussen aanvoer en retour niet binnen de 5-6 meter vanaf de ketel te plaatsen (maar soms ontkom je er niet aan om het wel dichterbij te plaatsen_
 
Laatst bewerkt:

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #3
Reinhard schreef:
maar dat de ketel zodra hij uit gaat zn warmte niet meer kwijt kan
De ketel zou m.i. bij zo'n situatie in storing gaan. Dat kwam wel eens voor en de remedie was dan een bypass ventiel te plaatsen
 

Auto-Geen

  • #4
Als de verwarming uit staat heeft de CV installatie wel een expansievat maar de CV ketel niet. De retour word afgesloten door de 3 wegklep en de aanvoer door je 2 zoneventielen. Gaat de CV aan, dan wordt de druk vereffend, wat hoorbaar is als waterslag.
 

Reinhard

  • #5
Dat is ook wel een interessante verklaring, Auto-Geen. Maar dan zou er dus voor de kleppen een onderdruk ontstaan op het moment dat de ketel en de paar centimeter voor de kleppen afkoelen. Je zou dan in theorie de bypass andersom moeten monteren lijkt me.

In ieder geval is het te testen door te kijken of er alleen waterslag is als er het stuk voor de kleppen is afgekoeld. Dus als ik eerst zone 1 laat verwarmen, die uitzet en direct daarna zone 2 laat verwarmen, zou er geen waterslag moeten zijn. Toch?
 

Auto-Geen

  • #6
Als je de knie 22 bij de zonekleppen vervang door een T-stuk met drukmeter, krijg je inzicht in de drukverschillen.
 

Reinhard

  • #7
Het heeft een tijdje geduurd voor ik het voorstel van Auto-Geen heb kunnen uitvoeren, maar zijn verklaring is correct. Door de temperatuurdaling van de leidingen voor de kleppen, daalt de druk daar omdat er geen expansievat zit. Zodra de klep opengaat zorgt dat voor een drukgolf tegen de stroomrichting in die de klap veroorzaakt.

De vraag is nu hoe ik dit kan oplossen. Er zit zo'n 60 cm aan leidingwerk voor de kleppen. Met een diameter van 22 mm geeft dat dus een volume van 228 cm3. Ik heb mijn ketel op 65 C ingesteld. Als dat daalt naar 10 graden, daalt de druk dus met een factor 65 / 10. Om dat te voorkomen zou ik dus een expansievat moeten hebben met minimaal 228 * 65/10 = 988 cm3. Ongeveer een liter dus.

In watersportzaken zie wel wat kleine (2 liter) expansievaten voor automatische pompen, maar ik kan niet vinden wat daar de voordruk van is en of die geschikt zouden zijn. Voor CV installaties is de kleinste die ik kan vinden 4 liter. Moet ik echt zo'n unit plaatsen, of zijn er nog andere opties?
 

Auto-Geen

  • #8
Een bypass boven de kleppen met minimale flow is ook een oplossing. Wil je wel druk vereffening maar geen bypass dan kan je hierin nog een terugslag klepje richting aanvoer plaatsen.
 

Reinhard

  • #9
Een bypass is idd wat fraaier en makkelijker dan een expansievat.
Die bypass zou dan in dit geval 'omgekeerd' gemonteerd moeten worden denk ik, omdat de druk in de aanvoerleiding lager wordt dan in de retour.
Het zou denk ik ook moeten werken om zo'n bypass over de klep heen te zetten, dat is wat makkelijker te monteren. Of zit daar een nadeel aan?
 

Reinhard

  • #10
Ik heb de bypass over de kleppen heen gezet en het werkt goed. Het drukverschil wordt nu max 0.1 bar en ik heb geen klappen meer zodra de kleppen na het afkoelen opengaan. Ook wordt de retourleiding niet warm als een van de kleppen open is.
Iedereen bedankt voor het meedenken en Auto-Geen voor de oplossing!
20220308_213840.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu