Bypass in centrale verwarming??

Nugteren

  • #1
Ik ben bezig met de aanleg van centrale verwarming in een oud huis. momenteel is er helemaal geen verwarming en wil ik deze dus aanleggen.

de keuze is gevallen op een Rehema Avanta cv combiketel en deze moet 7 radiatoren gaan verwarmen. 3 slaapkamer(tjes), 1 badkamer, 1 keuken en 2 voor de woonkamer.

mijn vraag: moet er een bypass aangelegd worden en zoja hoe leg ik die aan?

mvg
Chris
 

Grashopper

  • #2
Hoeft alleen als er sprake kan zijn van geen stroming (bijv. dichtlopende thermostaatkranen etc). Als er altijd stroming is doordat er een radiator openstaat is een bypass niet nodig.
 

Xr8

  • #3
In een normale situatie is het onnodig. Als je in de woonkamer de kamerthermostaat plaatst dan zul je de radiatoren hier gewoon geopend moeten houden. De kamerthermostaat bepaald dan wel of deze warm worden of niet. De altijd openstaande radiatoren werken dan tevens als shunt.

Zoals al aangegeven een shunt is alleen nodig indien er een mogelijkheid is dat er geen circulatie meer over de installatie mogelijk is. Dit bij kan indien er alleen maar thermostaatkranen in de installatie aanwezig zijn welke bv in de zomer allemaal dichtlopen.

Succes.
 

Nugteren

  • #4
Ok,

super bedankt voor de snelle reacties.

chris
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu