Buiten een oventje maken van steen

Mazzie

  • #1
Beste klussers,

Graag wil ik in onze tuin een soort van 'oven' maken van vuurvaste stenen. Ik wil er af en toe een brood in bakken en wellicht een pizza. Dit omdat we alleen maar butagas hebben, en een butagas oven echt belachelijk duur is. Daarnaast heeft zo een oventje dan ook nog wel enige charme.

Mijn probleem:
- ik heb op internet gezocht, en zie alleen onwijs dure mogelijkheden bijvoorbeeld bij kachelplaats
- Ik heb ook gezocht naar bouwtekeningen/stappenplannen in foto's van een oven, maar dat zijn gelijk hele grote, ingewikkelde projecten.

Mijn boerinnenverstand zegt: er bestaan vuurvaste bakstenen en vuurvast cement. Je moet een 'holte' hebben waarin je vuur kunt maken en een soort schoorsteen. Dan moet je aan de voorkant een deurtje of iets anders hebben dat afsluit en klaar.

Heeft iemand al eens eerder een simpel oventje gemaakt van vuurvast steen voor buiten? Als je tips of foto's hebt, heel graag.

P.s. we wonen achteraf dus we hebben geen buren die we lastig vallen met rook uit de schoorsteen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik heb eens een workshop gevolgd voor het bouwen van een lemen oven.
Is niet duur, paar zakken leem en een baal stro.
Je kan het met je handen een troffel en een schep bouwen.
Je stookt hem met hout.
Het ziet er heel organisch uit.
Even googelen of zulke workshops nog bestaan.
 

Mazzie

  • #3
Frank, geweldig! Ik ga Googlen!
Maar ja, als zo een workshop weer 300 euro kost dan schiet ik er al met al ook niet al te veel mee op. Kan ik weer net zo goed pizza's gaan bestellen :)
Mocht ik niks geschikts vinden, ben je vast wel bereid een zakcentje bij te verdienen, toch? :lol:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Tja, of je gaat het terugverdienen door voor anderen ovens te gaan bouwen :wink: .
 

EvdL

  • #5
Kijk eens op https://www.broodoven.com/ Daar kan je in iedergeval veel tips op doen. Er staan ook een heleboel projecten met voorbeeld foto's :lol:
 

EvdL

  • #6
En hier staat een volledige beschrijving met foto's

pizzaovens. be/doc/Fotomontagehandleiding.pdf
(url werkt niet meer)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu