Beslagen dubbel glas

Kaysee

  • #1
Hallo,

Van mijn nieuw geplaatste aluminium schuifpui beslaan de ruiten 's nachts aan de buitenkant. Ik heb HR++ glas laten zetten. Dat begrijp ik niet: dat zou betekenen dat de ruit kouder is dan de lucht???
Opvallend is dat het verschijnsel zich pas voordeed toen ik de ramen voor het eerst had gewassen.
Dubbel glas mag toch niet op deze manier beslaan?
Oh, het was 's nachts ongeveer 4 graden en de vochtigheidsgraad was buiten rond de 70%, gemeten met mijn weerstationnetje.

In nieuw spul mag dit toch niet? Mijn vrouw weet zich geen raad: ze ziet al de strepen van het naar beneden lopend water.........
 

Fiesiekus

  • #2
Dit is een normaal verschijnsel; niets aan te doen. De waterdamp in de lucht raakt 's nachts onderkoelt en condenseert op oppervlakken die door uitstraling koel(er) zijn. Vergelijk het met dauwdruppels op het gras.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #3
Heeft u voldoende ventilatie open staan?
 

Fiesiekus

  • #4
Kaysee schreef:
Hallo,

Van mijn nieuw geplaatste aluminium schuifpui beslaan de ruiten 's nachts aan de buitenkant.......
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #5
:oops: Nooit gezien dat ze aan de buitenkant beslaan :oops:
 

Fiesiekus

  • #6
Komt misschien door de hitte die je uitstraalt Utreg..?
 

renehi

  • #7
Beslagen ruiten komen ook regelmatig voor op ons verandaatje, niks om je druk over te maken. Op de bovengenoemde dag was het natuurlijk redelijk vochtig en koud... Als het a/d binnenkant is dan is het een ander verhaal.

Kijk es op schoonmaak site (oma weet...) Volgens mij een uitje of klein beetje bleek o.i.d. in de schoonmaaksop doen. De autohandelaar heeft volgens mij ook wel spul tegen beslagen ruiten....
 

Pevepe

  • #8
Kaysee schreef:
Hallo,

Van mijn nieuw geplaatste aluminium schuifpui beslaan de ruiten 's nachts aan de buitenkant. Ik heb HR++ glas laten zetten...
Dit is normaal, en bewijst dat het HR++ glas zijn werk doet zoals het hoort.
Omdat er zo weinig warmteuitstraling van de kamer naar buiten is, zal het buitenblad van het glas sterk afkoelen. Op dit koude buitenglas condenseert dan het vocht van de afkoelende - oververzadigde buitenlucht.
Het heeft absoluut niets te maken met (on)voldoende verluchting van de kamer.
Deze vraag heb ik al meermaals gezien, meestal op een bouwforum.
Google eens op "condensatie hr++", of kijk hier eens.
 

Eye_in_the_Sky

  • #9
Wat Pevepe zegt klopt. om dezelfde reden is de auto dan ook altijd nat.
De vochtige lucht condenseert op de koudere oppervlakken.
 

Kaysee

  • #10
Dank voor jullie reacties.

We zijn helemaal gerust gesteld. Na die ene keer heeft het zich niet meer voorgedaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu