Afvoer verstopt tekening

FrenkieIII

  • #1
Beste klussers,

Een tijdje geleden stroomde de afvoer van de wasmachine over. Ik heb hem een keer of 4 doorgestoken (preventief) en het probleem kwam niet meer terug. Tot vandaag; wanneer de wasmachine afvoerde liep de gootsteen vol. Ik heb nu vanaf de sifon bij de hoofdafvoer doorgestoken en nu loopt het weer. De prut die eruit kwam was niet heel vet maar wel vrij grote zwarte vlokken erin. Mijn theorie is dat de prop van de wasmachine net na de gootsteen weer is vastgelopen.



Ik hoop dat de tekening duidelijk genoeg is en ik wil graag weten of jullie meteen zien wat de oorzaak is. Ik gok de 90 graden verbinding bij de wasmachine afvoer.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De sifon helemaal links hoort daar niet te zitten, bij het minste of geringste zit daar de zaak verstopt.
Wanneer u een sifon bij de wasmachine maakt en ook eentje voor de condensafvoer van de ketel is waarschijnlijk het probleem opgelost.

De verhoudingen in de tekening kan ik niet overzien maar zoals het nu uitziet mag de liggende afvoer ook wel wat lager, m.a.w. zo laag mogelijk.
 

FrenkieIII

  • #3
Dank voor de snelle reactie....

De verhoudingen zijn redelijk. Het is niet makkelijk de afvoer lager te maken maar wat moet dat moet.....

Kunt u me ook vertellen waarom een sifon nodig is voor de cv/wasmachine?

Wat is de voorgeschreven afschothoek/het percentage?


Alvast bedankt
 

Fiesiekus

  • #4
Als stankafsluiter tegen rioolucht; in plaats van diegene die bij het hoofdriool zit, dat bedoelt Jan. Afschot van max. 1 cm per meter zou genoeg moeten zijn.

Wat is de diameter van de leidingen?
 

FrenkieIII

  • #5
Beste Fiesiekus,


Volgens mij allen 32 mm maar kan ook 40 zijn. Ben nu niet thuis.

Mogen de CV en WM in dezelfde sifon want ik heb wat weinig ruimte voor 2 stuks daar.

Las bij andere stukjes dat 90 graden hoeken afgeraden worden...is dat zo?


Groet
 

-stuffie-

  • #6
32mm zou te klein zijn. 40mm minimaal, liever nog 50. Die 90 graden vervangen door een sifon. De CV en de WM mogen in dezelfde sifon, maar wel liever ieder apparaat zijn eigen afvoerbuis. Verder sluit ik me aan bij Jan, die sifon links moet echt weg.

Dus:
Code:
<i>
</i>
 CV WM
  |  |
  |  |
   \ |
     \
     |
     |
-- sifon
 

Fiesiekus

  • #7
Onder de (nieuwe) sifon met 2 x 45 graden naar de horizontaal.
 

H@ns

  • #8
Als je het helemaal volgens de "regels" zou willen doen:



De groene leiding is dan 50mm, aansluitingen onder 45 graden met uitzondering van de 50mm op de standleiding, die is 90 graden
 

FrenkieIII

  • #9
Top jongens.

Kost me wat werk maar dit is ook niets zo.

Die sifon links heb ik gemonteerd om ruimte te winnen (wilde er eigenlijk ook geen plaatsen onder de gootsteen).

De pijpen zijn allen 40 mm. Een deel van de horizontale zal ik vervangen....


Bedankt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Maak dan gelijk ook een be/ontluchting naar boven, dat kan i.v.m. de ruimte via een t-stuk onder de sifon van de cv op de tekening van H@ns.
Gebeeurt dit niet dan loopt u kans op leegtrekken van de sifon en daardoor rioollucht.

Kunt u hier niet mee wegkomen dan zijn er ook losse beluchters te koop.
 

FrenkieIII

  • #11
Bedankt maar ik denk niet dat dat nodig is want de afvoer van de CV is nogal open....

FrenkieIII
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #12
Maar als er een zwanehals of sifon op de afvoer van de cv zit is hij niet open. Zonder beluchting wordt die sifon of zwanehals misschien leeggezogen. Dus daar waar H@ns een groen T stuk tekent met een beluchtingsleiding naar boven / buiten.
 

H@ns

  • #13
Als het met de in die tekening genoemde maten wordt aangesloten is een beluchter niet nodig. De lucht kan namelijk weg door de diameter van de pijp.

Een ontluchting zou inderdaad mooi zijn maar ik meen dat dit zich op begane grond afspeelt dus ergens anders zal het riool al ontlucht zijn...
 

Fiesiekus

  • #14
Voor de beluchting van het horizontale deel, beslist wel die haakse aansluiting maken; in groene stuk van Hans' tekening.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu