Mechanische ventilatie bovenverdieping vocht

Maho

  • #1
Ik heb op mijn bovenverdieping behoorlijk last van vocht. Zodra het buiten kouder wordt, is het weer prijs.

Elke dag gaat de slaapkamer raam open zodra we wakker zijn en deze blijft de gehele dag open, maar helaas zonder resultaat. De schimmel slaat zelfs op de binnenkant van de buitenmuren. (Het is een hoekhuis). Dacht eerst dat dit kwam door vochtdoorslag van buitenaf, maar in de warmere maanden is er geen vocht- of schimmelprobleem. Nu denk ik dat er waarschijnlijk toch te weinig ventilatie is. In de badkamer had een afzuiger van de bouwmarkt, maar die maakt veel te veel herrie om t snachts aan te houden. En die zal ook niet toereikend voor de bovenverdieping zijn.

Nu wil dus mechanische ventilatie plaatsen, met de box op zolder. En 1 slang in slaapkamer 1, 1 slang in de badkamer en 1 in slaapkamer 2.

Mijn vraag is: kan dit wel? Of wordt dit teveel voor boven?

En als dit niet kan, waar kan ik dan het beste de afzuigpunten plaatsen?

Een afzuig met capaciteit van 325m3/ per uur lijkt me voldoende neem ik aan.

Hieronder heb ik een platte grond van de bovenverdieping geplaatst.

De verbinding gang-badkamer is een open verbinding. Dus er zit daar geen deur.





 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het raam van de slaapkamer staat de hele dag open. Het is daar misschien lekker gezond fris, de muren hebben een temperatuur die misschien gelijk is aan buiten. Hoe gaat het verder. In mijn gedachte gaat het raam dicht, en dan.
 

Maho

  • #3
Het raam gaat dicht, tegen de tijd dat we gaan slapen. En tot de ochtend wordt t dus weer behoorlijk vochtig.

De ramen zijn smorgens en in de nacht zeiknat.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Lijkt me normaal. Het vocht wat wordt geproduceerd condenseerd op de koude plekken.
Je kan, dacht ik, de situatie omkeren. Overdag verwarmen en savonds een raam naar believen open zetten.
Wat ook duidelijkheid kan geven. Meten is weten.
 
  • Like
Waarderingen: Don-s

Maho

  • #5
Dat zou ik inderdaad kunnen proberen.
Alleen probleem is, dat onze kleine nog bij ons op de kamer ligt.

Maar het plaatsen van een afzuiging, en deze continue laten draaien op de laagste stand, zal dat geen effect hebben?
 

Bernhard

  • #6
Ventileren op het moment dat het vocht ontstaat is een goede manier. Als de slaapkamer de hele dag wordt geventileerd zal de muur aan de binnenkant koud worden. De waterdamp in de lucht oa van het uitademen zal dan condenseren op de koude muren. Mechanische ventilatie zal zeker helpen.
De positie van de afzuigventielen is niet belangrijk.
Let ook op de luchttoevoer.
Als de spouw geïsoleerd wordt zal de muur aan de binnenzijde warmer worden. Voorwaarde is dat de ruimte dan ook verwarmt wordt. mvgr bernhard
 

Maho

  • #7
Ondanks dat mijn woning uit 1930 is, blijk ik geen spouwmuur te hebben. Dus zal het van binnen uit moeten isoleren. Alleen zit ik dan met de vraag of het schimmelprobleem gewoon niet doorgaat onder de isolatielaag.

Dus voor nu zou ik gewoon moeten verwarmen en een mechanische ventilatie moeten plaatsen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Die schimmel ontstaat alleen in een vochtige omgeving. Dat proces gaat niet door als je aan de binnenzijde zorgvuldig gaat isoleren. Maar daar is al heel veel over getypt.

Ik vraag me af als je de muren overdag op een wat hogere temperatuur zou kunnen krijgen, hoe lang het duurt voordat ze zover zijn afgekoeld dat er weer condens zou ontstaan. Van 23:00 tot 7:00 is zes uur afkoelen, maar 7:00 tot 23:00 is achtien uur verwarmen.
Op deze manier krijg je misschien de situatie dat je muren langer droog dan vochtig zijn en de schimmel zich niet kan ontwikkelen.
 

Maho

  • #9
Ik krijg de kamer moeizaam warm gestookt. Kan me van afgelopen winter nog herinneren dat het niet warmer als 17 graden werd, met de verwarming vol aan. En dan zette ik beneden de meeste radiatoren dicht en stelde de cv in op 20 graden.
 

Kacheltje

  • #10
Dat je zomers geen vocht bemerkt zegt nog niets over de vochtigheid van de muur.

Ventileren is belangrijker als je er bent, de hele dag de ramen open met niemand in de ruimte heeft eigenlijk niet zoveel zin. Onbewoond betekent normaal ook geen vochtproductie in huis.

Je kunt een ventilatie box aansluiten maar of je daar de bron van het probleem weg haalt vraag ik me werkelijk af.
Woningen uit die tijd hebben over het algemeen kieren en gaten genoeg om de raampjes dicht te hebben tenzij daar heel grondig maatregelen genomen zijn in de tijd dat het er staat.

Kruipruimte is droog? Is de bg vloer naar de kruipruimte goed afgesloten?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Je moet je wel realiseren dat in jouw woning vroeger alleen de woonkamer werd verwarmd.
De deur van de woonkamer werd gesloten gehouden er mocht geen warmte uit die kamer ontsnappen. Die goeie ouwe tijd.

Die ruimte kortstondig een temperatuur van 20gr geven heeft geen zin. Daarbij 17gr voor een slaapkamer is toch normaal dacht ik.
Probeer er achter te komen wat de luchtvochtigheid is in die ruimte.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Voordat er misverstanden ontstaan over de plek waar het vochtig is.
Ik heb op mijn bovenverdieping behoorlijk last van vocht.
 

Maho

  • #13
De luchtvochtigheid is behoorlijk hoog.

Heb een vochtigheidsmeter die gisteren avond tegen de 80% aangaf! Met een minimum van 62%....

Heb enkel en alleen last op de gehele bovenverdieping. Op de begane grond is er totaal geen probleem.

Wellicht nog een detail: boven heb ik overal nog enkel glas in houten kozijnen, beneden is het dubbelglas ook in houten kozijnen.

Ook de kruipruimte is droog. En de oorzaak van de luchtvochtigheid boven kan ik niet direct vinden (dacht altijd aan een ventilatieprobleem). dat ik ook niet echt de kennis heb van hoe en wat. Ik dacht er dus aan om de buitenmuren aan de binnenkant te isoleren, maar ben dus bang dat de schimmel daaronder gewoon doorgaat. Nu maak ik het nog geregeld schoon met bleekwater, maar dat gaat dan niet meer.

Het plaatsen van dubbelglas met kunststof kozijnen is momenteel ook geen optie, ivm het financieringsplaatje.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #14
Ga maar eens een paar weken stoken (hoeft niet overdreven, gewoon mee laten lopen) en LICHT ventileren tegelijk (raam op een kier). Groot kans dat het vocht zo weg is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Ventileren is iets anders dan een raam open zetten. Ik heb het idee dat dit probleem dit precies laat zien.

Als je je raam open zet, haal je de vochtigheid van buiten naar binnen. Ik heb dit zelf ook wel eens gemerkt aan gipsplaten naast een raam, die werden week van het vocht.

Ventileren is aan- én afvoer van verse lucht. Als ik het zo lees, is er geen afvoer :?:
Afvoer doe je in toilet, badkamer en keuken. Aanvoer in de woonruimtes (dus ook slaapkamer).
 

Kacheltje

  • #16
Als er boven een probleem is met de luchtvochtigheid kan het altijd nog van beneden komen ook al merk je dat niet zo. Vandaar de vragen.
Ik zou beneden ook de vochtigheid meten met de temperatuur erbij.
Relatieve vochtigheid hangt altijd samen met de temperatuur.
Bij -10 buiten en 100 % luchtvochtigheid de ramen open waar het binnen 20 graden is zal de rv bij ventileren heel laag zijn.
Met ramen open ventileer je ook. Echter wel te veel waardoor het tocht en onbehagelijk kan aanvoelen.

Wat was de temperatuur boven bij de rv die je aangaf?
 

Bernhard

  • #17
Als je aan de binnenkant gaat isoleren wordt de temperatuur van de muur nog lager en heb je nog meer condens en schimmelvorming. Het beste is om de muur aan de buitenzijde te isoleren. De muur wordt dan ca 10grd warmer wordt. Jammer dat isolatie aan de buitenkant vaak niet mag of kan.
In de winter is het prima om met buitenlucht te ventileren. De buitenlucht bevat dan weinig water, bv bij 0grd is dat 1gr/m3 en bij 20grd is dat 10gr/m3.
Met de droge buitenlucht kan je de overtollige waterdamp naar buiten afvoeren. Met de lucht als transportsysteem kan je dan de waterdamp afvoeren.
mvgr bernhard.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Vandaar die damprem, de temperatuur wordt lager maar ook de luchtvochtigheid.
 

Bernhard

  • #19
Vandaar dat het niet duidelijk voor je is.
Een damprem is niet dampdicht en via miniscule gaatjes zal de waterdamp zich verplaatsen naar de koude kant. Op de koude plek zal de waterdamp condenseren. mvgr bernhard
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #20
Als jouw theorie klopt, zouden alle geïsoleerde spouwmuren aan de binnenzijde van het buitenblad kletsnat zijn, en zou er in heel het land geen dakbeschot droog zijn. Gelukkig is dat niet zo. Het juist aanbrengen van de damprem is natuurlijk vers 2.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu