Verschil onderblok 1 of 2 pijps

Rob-ede

  • #1
Wat is het verschil tussen deze 2
als ik de foto's bijkijk bij verschillende webshops dan zijn deze hetzelfde ?
 

Chathanky

  • #2
Hier (link werkt niet meer - mod) een heldere uitleg in pdf formaat.
In de plaatjes zie je het inwendige van het ventiel.
 

Rob-ede

  • #3
Oke, maar wanneer gebruik je dan een 1 of 2 pijps onderblok ?
ik snap het systeem niet echt
 

Chathanky

  • #4
Dat ligt er dus aan of je cv systeem 1 of 2 pijps is uitgevoerd.
Combineren van die 2 is niet echt handig of wenselijk.
 

Rob-ede

  • #5
Bedoel je dan dat als je cv met een aan- en afvoer leiding werkt dat het dan een 2 pijps systeem is ?
 

Chathanky

  • #6
Uiterlijk is dit niet altijd direct zichtbaar, zeker niet als het leidingwerk goed is weg gewerkt.

Je zal soms aan de gegevens van het onderblok kunnen achterhalen wat voor systeem je hebt.
Verder zal de eerste radiator in de kring van een 1 pijps warmer zijn dan de laatste.
 

Rob-ede

  • #7
Nee de leidingen zijn niet goed weg gewerkt mijn huidige radiator zit gewoon aangesloten met 2 leidingen. 1x aanvoer en 1x afvoer.
Nu wil ik onder de radiator een onderblok plaatsen dus was mijn vraag heb ik een 1 of 2 leidings onderblok nodig, maar als ik jou antwoord zo lees dan is het een 2 leiding systeem
 

Chathanky

  • #8
Als de huidige radiatoren een onderblok hebben moet je even kijken of je daar de gegevens ervan kunt vermelden.
Dan kunnen wij waarschijnlijk uit de gegevens halen of het een 1 of 2 pijpssysteem is.

Wel even van verschillende blokken opgeven graag want aan het einde is er geen bypass nodig.
 

Rob-ede

  • #9
Nee de huidige radiator heeft geen onderblok deze wil ik nu juist gaan plaatsen.
 

Chathanky

  • #10
Als de aanvoer en retour van elke radiator is afgetakt dan heb je een 2 pijpssysteem. Behalve de laatste die loopt rechtstreeks naar de radiator.
Er zit dan ook geen koppeling (bypas) tussen aanvoer en retourleiding nabij je radiator.
 

Xr8

  • #11
Bij een eenpijps onderblok staat er vaak 0,5 of 1/2 op aangegeven. Bij de 2 pijpsblokken 1 of helemaal niets.

Bij een tweepijpsblok heb je twee doorlaten welke niet met elkaar verbonden zijn. Bij een eenpijps is er in het blok een verbinding tussen aanvoer en retour. Deze is bij de meeste niet afsluitbaar, er zijn echter ook blokken te verkrijgen waarbij dit afsluitbaar is. Deze blokken zijn geschikt voor beide doelen.

Je kunt het ook achterhalen door op de bovenverdieping bv alle radiatoren dicht te draaien en dan de ketel aan te zetten. Als het goed is blijven de radiatoren dan koud en worden de blokken warm.

Het systeem werkt als volgt, vanaf de aanvoer gaat er een leiding naar de eerste radiator. De uitgang van het 50% blok gaat dan naar de aanvoer van de volgende radiator. Vanaf de laatste radiator in de ring gaat er een leiding terug naar de retour van de installatie.

De reden van het 50% ventiel is dat bij dichtdraaien van de radiator de rest wel warmte krijgt. Zo je 100% ventielen toepassen dan zou bij dichtdraaien van de radiator alles niet meer warm worden in betreffende ring.

Voordeel van dit systeem is dat je zonder verbindingen in de vloer kunt werken. De verbindingen vinden plaats op de blokken boven de vloer. Nadeel als er warmtevraag is van bv de beneden verdieping en op de bovenverdieping staat alle radiatoren dicht dan word de ring nog steeds warm, dit geeft onnodig verlies.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu