Vloerverwarming op drie verschillende ondergronden aanbrengen?

DonW

  • #1
Hallo allemaal,

We gaan de beneden verdieping verbouwen van een huis uit 1962, met een aanbouw gezet in 1977. Onderdeel hiervan is bij voorkeur het leggen van vloerverwarming in de woonkamer en keuken. Hier zit de grootste uitdaging. De vloer bestaat uit 3 delen:
Vloerverwarming.png

A: Houten vloer met kruipruimte, van onder geïsoleerd met spuitisolate. Ik heb de vochtigheid van de balken gemeten tijdens een regenachtige periode, max. 9%.
B: Betonvloer boven de kelder. Hier zat oorspronkelijk de keuken, en hier gaan we de nieuwe weer plaatsen. Op dit moment zit de keuken in de aanbouw (C).
C: Aanbouw uit 1977. Zand met 3cm piepschuim, een pvc folie, een stampbetonvloer, dekvloer, en afgrijslijke tegels.
De hal en het toilet laten we even buiten beschouwing.

We zien 4 opties:
1. Bij A Houten vloer eruit, aanvullen met zand, en goed geïsoleerde betonvloer erin. Bij C betonvloer eruit en overdoen met betere isolatie;
2. Droogbouw vloerverwarming over het geheel. Wel tegels (en dekvloer?) eruit bij B en C;
3. Op maar een deel vloerverwarming plaatsen bijv. in de aanbouw in combinatie met convectoren/radiatoren.
4. Pfoe, doe maar wat mooie radiatoren...

Aannemer X zegt "Je moet zeker voor 1 gaan", want:
- Droogbouw zorgt voor gedoe met deuren, en de hoogte in de aanbouw is maar 240cm en dat zou te laag worden.
- Haal de vloeren er helemaal uit (behalve boven de kelder) zodat je het helemaal goed kan doen en alles mooi gelijk trekt. Mocht je wat willen besparen, kun je het sloopwerk zelf doen.
- Het holle geluid is uit de vloer met kruipruimte (iets wat nu met twee jonge kinderen vrij irritant is)

Aannemer Y zegt "Je moet zeker voor 2 gaan", want:
- Vloeren eruit halen en opnieuw storten is veel te veel gedoe (en kostbaarder?). Je hebt nu prima vloeren waarvan de houten vloer geïsoleerd, zou zonde zijn.
- Door nieuwe betonvloeren te storten/kruipruimte op te vullen heb je kans op vochtproblemen doordat het nog steeds uit allerlei onderdelen bestaat.
- Die extra isolatie die je zou aanbrengen met een volledig nieuwe vloer geeft niet zo heel veel winst ten opzichte van een goede droogbouw vloer.

Wat denken jullie dat de beste oplossing is?
En als het optie 2 is, welke systemen/bedrijven zouden jullie aanraden?

Hopelijk kunnen jullie ons helpen een keuze te maken :)

Bedankt,

Don
 

Cortevoor

  • #2
Wij hadden hier en soortgelijke keuze: houten vloer in woonkamer en eetkamer, nehobo in keuken en hal. Wel overal kruipruimte eronder, maar misschien heb je er wat aan.

We hebben overwogen om alles eruit te trekken en schuimbeton te storten met daarop een dekvloer met vloerverwarming, maar ik wilde graag de kruipruimte houden, dus niet gedaan. Uiteindelijk gekozen voor droogbouw op de houten vloer: voorgefreesde magnesiet platen met 16mm leidingen en dan afsmeren, totaal net geen 2cm. Schuifdeur naar de en-suite iets ingekort en klaar. De nehobo vloer lag zo'n 2cm lager, wellicht is dan bij jou ook zo als je de tegels eruit haalt. Daar hebben we slangen aan netten geknoopt en zandcement erover. Met netten goed vastschroeven en cement goed aanbranden ging dat goed, want 4cm is aan de dunne kant. Uiteindelijk nog een dunne laag egaline over de volledige vloer.

In praktijk merk je dat de droogbouwlussen sneller warm worden en afkoelen dan die in zandcement, maar hinderlijk is het niet. Wel is het loopgeluid op de houten vloer merkbaar hoger, ondanks de verzwaring van de vloerverwarming. Maar nog altijd flink minder dan daarvoor. Ook kun je op sokken de overgangen tussen de vloeren door de pvc vloer voelen, als je weet waar ze zijn. Wellicht hadden we het laatste hoogteverschil met een dikkere laag egaline kunnen ondervangen, maar wederom niet iets waar je last van hebt.

Wat ook meespeelt is welke vloerafwerking je kiest. Pvc en hout zijn wat vergeeflijker bij verschillende ondergronden dan tegels.

Als ik het nog eens zou doen en er meer tijd voor zou hebben, zou ik mogelijk toch voor schuimbeton kiezen, maar nu hebben we een bijna perfecte oplossing die een stuk sneller (en goedkoper doordat we veel zelf konden doen) te realiseren was.
 

DonW

  • #3
Bedankt voor je reactie @Cortevoor. Het droogbouw en zandcement gedeelte zijn aparte zones? Hoe zit dat met werking tussen de twee delen als ze ongelijkmatig afkoelen/opwarmen?

Ook bedankt voor je opmerking over het loopgeluid. Goed te horen dat het in ieder geval flink minder wordt met de droogbouw. Waarom wilde je de kruipruimte graag behouden?

Wij kunnen denk ik niet zoveel zelf doen als jullie, dus die afweging in kosten moeten wij eens goed uitwerken.
 

Cortevoor

  • #4
In het zandcement liggen inderdaad twee lussen en in de droogbouw vier. Dat gezegd hebbende, ook de leidingen naar de droogbouwlussen lopen de eerste paar meter door het zandcement, simpelweg omdat aan die kant van de woning het buffervat staat. Als je dat niet wilt kun je ze door de kruipruimte trekken, maar nodig is het (zo te zien) niet.

Er zijn hier dus acht overgangen van zandcement naar droogbouw. Ik heb erop gelet dat die spanningsvrij gemonteerd zijn, maar daarna gewoon zandcement erover en klaar. Wellicht dat als je de (met flexibele lijm gelijmde) PVC vloer er nu afhaalt dat je daar wat haarscheuren ziet in de egaline, maar niet meer dan dat. We hebben hier een paar maanden gewoond voordat de egaline en de afwerkvloer werden geplaatst, dus op de zandcementvloer en de afgesmeerde droogbouwvloer (afrader, niet erg gezellig). Dat gaf wel de mogelijkheid om de overgangen in de gaten te houden, maar die gaven (letterlijk) geen krimp.

Ik wilde de kruipruimte graag houden omdat de leidingen van de warmtepomp, de nieuwe keuken en de elektra op de begane grond getrokken moesten worden. Nog niet alles was tot op de centimeter gepland toen, en ik wilde voorkomen dat het daarna niet meer mogelijk zou zijn om iets te wijzigen. Achteraf een goede beslissing, er zijn in de loop der tijd best wat leidingen bijgekomen en verplaatst. Maar als je van tevoren alles tot in de puntjes uitdenkt, heb je de kruipruimte eigenlijk niet meer nodig.

Oh, en een tweede reden is dat ik in de eetkamer nog eens een wijnkastje wil maken die uit de vloer omhoog komt, daarom dat daar in een hoekje ook geen vloerverwarming ligt. Dat kan niet zonder koele kruipruimte c.q. wijnkelder eronder :cool:
 
  • Like
Waarderingen: DonW

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu