Verlenging standleiding

Bert52

  • #1
Hallo klussers.
een gelijksoortige vraag ben ik al tegengekomen met nazoeken op dit forum, maar voor de zekerheid wil ik het nog even navragen:
Onder de grond komt een standleiding naar boven 110.
Die gaat dan 3 meter verder naar de 1e verdieping.
Daar komt een 90 T stuk, wat ingegoten wordt in cement.

Daarop weer een T stuk voor WC, en dan weer verder als 75 naar ontluchting op het dak.

Die standleiding vanaf de kruipruimte komt eerst in het cement op de begane grond, en ook met dat T stuk op de 1e verdieping in het cement.

De aftakking op de 1e verdieping is Wc, douche, wastafel, dus warm water mogelijk.

Ik mag aannemen dat ik een expantiestuk nodig heb vlak boven de grond van de begane vloer. Klopt dat?

En moet ik die verlenging voor ontluchting dak ook weer een expantie stuk gebruiken? Die wordt gebeugeld, en zit weer in 3 cm cement vast op het dak. Maar in die ontluchting komt geen warm water. Hooguit de zon die op het dak schijnt.

Wat zeggen jullie in dit geval?

Dank alvast voor jullie hulp!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
In de cement op het dak. Waarom in de cement? Wat komt er op het dak?
 

Bert52

  • #3
Plat dak, eerst 3 cm bovenop de kanaalplaten, dan isolatie, dan dakbedekking waarop die ventilatiepijp is vastgezet
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dus op het dak staat al een ontluchting?

Let op, een rioolontluchting moet niet alleen water-maar eigenlijk nog beter luchtdicht worden aangesloten.

Je moet je realiseren dat lucht uit een riool ontluchting in de koude periode van het jaar gaat condenseren dat water moet je goed afvoeren.

Het gedeelte in de beton zou ik met met PU schuim dichtmaken.
 

Bert52

  • #5
Dus die gaten waar nu die pijp door gaat lopen niet in de afwerkvloer zetten, maar dichtpurren?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Met PUR is het dicht, isoleerd en de buis kan iets bewegen.

Op het dak staat al een ontluchting?

Maak is een schets?
 

Bert52

  • #7

Alles is nieuwbouw. Dus er staat nog niets

Maar vanaf de grond: 110 komt door de vloerplaat omhoog. Heeft de loodgieter van de bouwer gedaan.
Die moet verlengd worden naar 1e etage.
Daar krijg je een 90 graden 110 stuk, wat met adapter naar 110-50mm gaat via de zijaftak (voor douche, wastafel)
rechtdoor omhoog weer een 90 graden 110 T voor toilet
Dan weer rechtdoor omhoog een adapter 110-75 mm

Dan weer een 3 meter pijp 75 mm die naar dakplaat gaat.
Die gaat weer door 16 cm isolatie, komt dan in een ventilatiepijpje uit wat de dakbedekker van de bouwer gaat maken.

Dat stuk vanaf de begane grond naar dak moet ik zelf doen, zo is de afspraak.
Vandaar deze vraag of ik een expantiestuk nodig heb voor het 1e stuk vanaf begane grond naar 1e etage.

Daar zitten nu allemaal gaten in die platen, die kan ik dichtpurren. Zet ik schotjes omheen zodat de afwerkman geen cement rondom de PVC pijp kan doen. Zit het allemaal een beetje los. Alleen die 50mm die op de 1e verdieping ligt, komt in de afwerkvloer, dus die is star. Wil het toch kunnen bewegen zal je ergens dat moeten opvangen lijkt me. Onder de grond heeft de loodgieter die pijpen opgehangen in beugels, is ook allemaal redelijk vast.
 

Marcn88

  • #8
Zosnel de leiding gefixeerd word door bv een bocht of t stuk een expansiestuk toepassen, in uw geval dus op de bg en de 1e verdieping
 

Bert52

  • #9
Ik heb een manchetmof gehaald voor de benedenverdieping en een manchet T stuk voor de 1e etage. Dan kunnen de pijpen wat bewegen. Zal hem een fractie korter afzagen opdat hij wat langer en korter kan worden.
Over 3 meter is de uitzetting maar een paar mm.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu