Zoneregeling nodig? Vloerverming icm radiatoren

Beste forumleden,
Ons huis uit 1910 is vorig jaar compleet verbouwd en gerenoveerd. We hebben een gedeelte aan laten bouwen en daar vloerverwarming laten plaatsen. In het bestaande gedeelte van het huis zitten radiatoren. Zie hier het overzicht van de begane grond:

Schermafbeelding 2022-01-05 om 19.39.32.png


- Alle radiatoren hebben een gewone kraan, geen thermostaatkraan (wel allemaal nieuwe kranen). In de bijkeuken zit naast vloerverwarming ook nog een radiator (bij de kapstok, voor droge jassen). Deze staat een gedeelte open (30%). Op de wc ook kleine radiator die 20% open staat.

- De kamerthermostaat hangt in de woonkamer (ongeveer waar het woord "woonkamer" op de tekening staat). Het is een Remeha eTwist.
- Ketel is Remeha Calenta Ace 28C CW4
- Ketel hangt op bovenverdieping. Daar 2 slaapkamers en 1 badkamer. Allemaal met radiator met thermostaatkraan. Dit ter info.

De thermostaat staat overdag op 19,5 graden en in de nacht op 15 graden. De ruimtetemperatuur zakt eigenlijk niet onder de 17 graden 's nachts.
Het punt is nu dat we ons ongans stoken. November 278 m3, December 314 m3. Ja, het was koud, maar ik heb nog nooit in een huis zoveel verstookt. Vrijstaand huis. Zoveel mogelijk geisoleerd waar dat kan (uitbouw houtskelet bouw met 14cm steenwol en dakisolatie en 10cm piepschuim onder de betonvloer).

Ik heb het idee dat, vanwege langzaam opwarmen van de vloer, de radiatoren van de keuken en eetkamer e.d. de woonkamer helpen opwarmen. Ze staan allemaal voluit te branden, maar worden koud zodra de kamertemperatuur bereikt is. Dan koelt de vloer ook weer wat af. Deze cyclus herhaalt zicht de hele dag, waardoor het net onaangenaam is.

ik wil de temperatuur in de nacht wel verlagen anders draaien mijn radiatoren 24/7 door.

De installateur is niet bereikbaar voor vragen, dus vandaar dat ik hier op dit forum mijn vraag stel. Zou het plaatsen van thermostaatknoppen helpen? En moet ik dan een zone gaan inregelen oid?

Pomp is van Wilo (Para), Verdeler van VTE (Slim). 3 groepen: geen idee hoe de slangen gelegd zijn. Er is ook geen opleverrapport.
Pomp en verdeler zitten in de kelder. Slangen lopen dus een aantal cm omhoog. Kon niet anders in deze situatie.

Dank voor alle tips!
 
Om te beginnen zou ik persoonlijk NOOIT een verdeler in de kelder hangen en dan met de slangen omhoog gaan hier verzameld zich namelijk lucht. je schrijft dat het niet anders kon maar dat lijkt me heel sterk het kan en moet altijd goed geen compromis zoals je nu hebt gedaan.
Verdeler kon in kantoor of in logeerkamer als ik het zo zie!
Je zou kunnen gaan regelen met groepenregeling. hier is zo veul over te vinden zowel hier als op Google. Maar e.e.a. hangt van de opbouw van je installatie af. Andere optie is de radiatoren met aparte knoppen te regelen ook hier zijn er zat voorbeelden van persoonlijk zou ik geen T-D- adviseren maar das een mening he.
Staat je E-twist ingesteld op vloerverwarming? en vloerverwarming af laten koelen naar 15 graden en
's morgens weer opstoken naar 20 graden en je vind het gek dat je veul verstookt? Stomste en duurste wat je maar kunt bedenken een vloer zo ver af laten koelen.
En hoe groot zijn de ruimtes waar vloerverwarming ligt zie meerdere ruimtes en dan zijn 3 groepen krap aan. Zijn ze in slakkenhuis gelegd wat is de Hart op hart afstand van de slangen?
 
  • Like
Waarderingen: Pharan en Degooyer
Dank voor de feedback. Ik zal een vakman inhuren om de verdeler te laten verplaatsen. Die kan inderdaad wel in de gang of kantoor of logeerkamer. Makkelijk.
Kan dat nog? De slangen zitten in het beton natuurlijk. Neem aan dat ik dan de vloer moet openbreken om de slangen te verleggen?

Volgens mij heeft de eTwist geen vloerverwarmingstand. Zal er naar kijken.
Zal ook verlaging meer doen van de nacht.

Wat bedoel je met T-D? Ik ben een leek. Maar dat was al duidelijk geloof ik
 
Heb nagevraagd: de afstand van de slangen is 15cm. Ze zijn heen-en-weer gelegd, niet in slakkenhuispatroon.
Daar is jammergenoeg niets meer aan te doen.
Ik zal zoals gezegd een vakman inschakelen om de installatie te laten beoordelen en aanpassen waar nodig. En accepteren dat goedkoop duurkoop is
 
Nog geen man overboord hoor er zijn mogelijkheden. Voor je de verdeler laat verplaatsen laat eerst even de leidingen volgen met een infra rood camera, en wel om de volgende reden je kunt nu namelijk zien hoe de slangen aangebracht zijn en belangrijker nog waar de aanvoer zich bevind tov de koudste zijde van de uitbouw buitenmuur raam. Is dit het geval dat de retour aan de koude zijde zit dan kun je deze verwisselen en er voor zorgen dat dit de aanvoer word. Door dit te doen haal je een deel van de koudval weg. Dit is eigenlijk de enige manier om e.e.a. nog iets comfortabeler te laten werken, maar gezien de afstand van 15cm hoh en heen en weer gelus zul je zonder aanpassingen geen ideaal binnenklimaat krijgen
 
  • Like
Waarderingen: Pharan
Ik bump hier een oud topic.
Inmiddels hebben we een houtkachel staan die de woonkamer verwarmd.
Die staat echter niet altijd aan in voor en najaar en dan komen we weer op m’n oorspronkelijke vraag.

We hebben geen budget om de verdeler te verplaatsen. De enige kans die ik dan zie is om eventueel aanvoer en retour om te draaien.
Weet niet of dat noodzakelijk is. Heb gelukkig de foto’s van de aanleg gevonden en daar kan je met enig speurwerk de loop van de leidingen op zien.
Het koudst blijft het op het kantoor. Ik hoop daar morgen d.m.v. waterzijden inregelen een betere flow te krijgen.
Ik merk echter ook dat de aanvoerleiding niet geïsoleerd onder het beton ligt, dus tijdens koude dagen komt het water al niet warmer dan 30 graden de verdeler binnen.
Niet veel speelruimte dus.

Daar neem ik mn verlies wel.
Ik denk dat de enige manier om ook nog een beetje gas te besparen is het plaatsen van ‘domme’ thermosthaatknoppen op de radiatoren beneden.
Zodoende verwarmd de vloerverwarming nog door nadat woonkamer/eetkamer op temperatuur zijn.
Of zie ik het verkeerd?

30158b31-18fc-4235-8444-8ec2c999df6b.jpeg a94a18e4-2a97-47fa-a454-8188d32a1123.jpeg 6d914e5a-e262-44aa-86e6-38cc89957423.jpeg 3ca89af9-6fc5-4abf-9e3d-cb7895a048df.jpeg 694880eb-c104-416c-b7a2-c76e84b252d9.jpeg a6a5dc9f-f34c-49b6-b721-faec9d0a746c.jpeg 6d4fa4ae-bd34-4d20-9e55-44e0d149cbf5.jpeg 96f0cc9a-7685-49db-bd5a-30f7abe4c462.jpeg
 
Je slangen liggen dus tussen de 15 en 20 cm hoh en ook nog in een heen en weer patroon. Veul slechter krijg je ze niet. Het zal moeilijk worden dit weer goed werkend te krijgen. Maar huur eens een infra rood camera en kijk waar de aanvoer de ruimtes binnenkomen. Hier kan je misschien de warmte anders de ruimte in laten komen. Het nadeel nu is al je warmte word in het eerste deel van de slangen afgegeven, waardoor er voor de rest van de vloer te weinig warmte in de slangen overblijft om af te geven aan de rest van de vloer.
(maar dit was al duidelijk in mijn vorige bericht denk ik)
Heb je flow meters op je verdeler gemonteerd zitten?
 
Dank voor je reactie. Nee, geen flow meters op de verdeler. Ik zal morgen even een foto posten.
Bij de gemeente kan ik gratis en Flir camera huren, zal daar foto’s van de vloer mee maken.
Klopt mijn aanname mbt de thermostaatkranen op de radiatoren wel? Wil graag voorkomen dat die de hele dag staan te loeien terwijl de vloerverwarming opwarmt.
Of kan ik eventueel een zoneklep inbouwen op het punt waar de cv overgaat in vloerverwarming?
Zie foto (de witte uponor leidingen lopen naar verdeler).

IMG_3600.jpeg
 
Hallo, ik bump hier een oud topic
Heb vandaag een installateur over voer gehad die inderdaad bevestigde dat er met de aanleg van het systeem veel mis is gegaan en dat er zonder grondige verandering nooit een ideaal klimaat binnengehaald kan worden.
Hij raadde aan om de aanvoer temperatuur op 65° te zetten, de thermostaat van de verdeler vol open om te zien of de vloer beter opwarmt en warmte afgeeft.

Ik heb zoveel warmteverlies tussen de ketel en de verdeler dat de aanvoer leiding vlak boven de verdeler zo niet warmer wordt dan 40°, wat op zich prima is.

Mijn probleem nu is dat de aanvoerbalk 35° aangeeft, en de retourbalk 33°.
Ik krijg de retour temperatuur niet naar beneden. De pomp staat al op stand één en de afsluiters van de groepen heb ik al bijna helemaal dichtgedraaid. Zie ook de foto.

Kan ik hier verder nog iets aan doen, of is dit wat het is? Het lijkt me dan dat het water alsnog te snel door het systeem stroomt en daardoor zijn warmte niet goed kwijt kan.

Ik heb ook veel radiatoren in huis, vandaar dat ik de aanvoer van de cv niet heel veel verder naar beneden wil draaien.

Dank alvast voor alle tips, vind ze heel waardevol!



IMG_5816.jpeg

IMG_5817.jpeg
 
Dat je warmte verlies heb zoals je zegt klopt nier.
De meter op de verdeler is de temperatuur welke in de verdeler retour en aanvoer zijdig heerst.
En geeft niet de cv water temperatuur weer wat uit je ketel komt.
Maar wat me wel op valt is je retour ventiel, lijkt nog gedeeltelijk dicht te staan draai deze eerst eens vol open messing moet bijna gelijk zitten met de voorzijde.
Dan de pomp druk op de groene knop tot de beide ledjes in de middelste positie onder elkaar branden.
De thermostaatkraan instelling zou ik eerst eens een weekje op 50 graden zetten.
En dan even geduldig afwachten wat er gebeurt.

Hoe staat je thermostaat ingesteld?
GEEN KLOKPROGRAMMA!
 
Dank voor je antwoord.
Het warmteverlies zie ik door de eco pomp switch Waarvan ik de voelen op de aanvoer leiding heb. Die geeft 40,5° aan De cv temperatuur heb ik ingesteld op 65°
Vlak voordat de leiding het beton ingaat, meet ik nog 60°. De leiding ligt on geïsoleerd in het beton, dus daar zal het verlies dan vandaan komen denk ik.

Ik zal het retour Ventiel helemaal opendraaien. Deze had ik iets dichtgedraaid nadat ik eerst geprobeerd had om de pomp van stand twee naar stand één te zetten. De temperatuur van de retour daalde toen wel iets, maar niet genoeg voor een factor 0,8.
Toen heb ik eerst de groepen regelaars wat dichter gedraaid. Toen dat ook niet hielp heb ik het retour 1 1/2 slag dichtgedraaid.

De thermostaat is inmiddels een nest. Daar staat overdag de temperatuur op 20° ingesteld en ‘s nachts op 17°.
Ik wil niet hoger met de nachttemperatuur, omdat anders de radiatoren in de rest van het huis onnodig staan te verwarmen. Daar ga ik nog wel thermostaat knoppen opzetten met een mogelijkheid tot nacht regelingen, dus dan zou ik de vloerverwarming in de nacht wel iets hoger kunnen zetten, toch?
 
Gooi die eco switch er eerst maar eens af dan, want die werkt je tegen.
Je hebt een energie zuinige pomp die zichzelf regelt harder of zachter draait adh van de flow / warmte behoefte in de installatie (vloerverwarming).
Door deze eco schakeling word je pomp uitgeschakeld en het is heel simpel.
1. Staat de pomp door de eco switch uit dus GEEN flow in de vloer Is dat dus GEEN warmte afgifte in de vloer nergens. Je wilt juist dat de warmte zich over de gehele vloer kan verdelen en zijn warmte af kan geven. En dat gaat alleen maar als je pomp DRAAIT.
2. Geen stroming is derhalve ook geen juiste meting op de voeler welke de thermostaatknop bediend dus ook hier GEEN flow is GEEN juiste meting.
3. Als de vloerverwarming niet juist werkt Eco switch (en die werkt niet juist) gezien je radiatoren boven warm worden.
Dit is een teken dat je ruimte NIET op temperatuur komt en dus de vraag van de ruimte thermostaat aanwezig blijft. En dat komt voornamelijk door punten 1 en 2 hierboven benoemd.
Door een nachtverlaging toe te passen ga je een traag systeem nog trager maken, met als gevolg meer gasverbruik.
 
De Ecoswitch is er tussenuit nu. Thermostaat aanvoer staat op 50°. Retour ventiel is vol open. Groep afsluiters ook vol open.
Pomp in stand beide middelste LED.

Aanvoer is nu 35°, retour is 33°. Betekent dat niet dat er niet zoveel warmteafgifte is in de ruimtes?

Zou het kunnen zijn dat het gewoon niet beter wordt dan dit en het hele systeem gewoon zo slecht is dat het bijna onbruikbaar is?

Volgens mij is het enige wat ik nog kan doen thermostaat kranen plaatsen op de radiatoren en de kamerthermostaat gewoon dag en nacht op 20° laten staan en de radiatoren wel een nacht verlaging geven?
 
Wanneer ik de pomp op stand 1 zet gaat de retourtemp overigens niet omlaag.
Zou ik dan de groepafsluiters nog iets dicht kunnen draaien om ervoor te zorgen dat het water langzamer stroomt en warmte kan afgeven?
 
Aanvoer is nu 35°, retour is 33°. Betekent dat niet dat er niet zoveel warmteafgifte is in de ruimtes?
Nee, je hebt geen circulatie door de vloerslangen, daarom is de retour net zo warm als de aanvoer. Oorzaak is lucht in het systeem en vooral in de pomp. Lastig om dit zonder trukendoos er in deze situatie uit te krijgen.
 
Ah, lucht in het systeem. Daar had ik niet aan gedacht. Wanneer ik de ontluchter opendraai op de balk dan komt er wel direct water uit.

Bij warmteservice raadden ze aan om een Drukverschilventiel op 7m van de ketel te plaatsen daarvoor.
Helpt dat?
 
Ik lees trouwens ik dit topic Hier
dat ontluchten met een verdeler onder vloerniceau niet kan?
Bij mij dezelfde situatie. Ik heb me laten adviseren (door achteraf, een beunhaas) dat de verdeler in de kelder kan, dus daar zit die.
Ik heb het geld niet om hem te verplaatsen en een daarvoor gedeelte van de vloer open te breken.
Dus de situatie is wat die is.

Kan ik iets doen?
 
Er zijn meer systemen met hoog liggende slangen die goed werken. Bij de inbedrijfstelling moeten de slangen doorgespoeld worden zodat daar beslist geen lucht meer in zit. Daarna is het een uitdaging om de pomp luchtvrij te krijgen omdat de flow in de pomp naar beneden gaat en lucht naar boven. De ontluchters boven op de verdeler heeft weinig nut omdat de lucht in de bovenste balk de installatie in gaat. Alle afsluiters vol open en de pomp meerdere keren aan en uit zetten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via