Zelf olie afscheider motorfiets maken: waar materialen en fittingen?

Beste mensen,

Voor mijn motorfiets (noujah......Piaggio MP3 500) wil ik een olie afscheider of 'oil catch tank' maken.
Nu zijn er wel een aantal van die dingen te bestellen maar zitten vaak vol met (vele te fijne) filters, ontluchtingen (mag niet bij deze) en de aansluitingen zijn nooit dikker dan 12 mm terwijl ik 19 mm nodig heb.

Ik 'kan handig zijn' maar ben dat voornamelijk met auto's en zeker niet met dingen fabriceren en/of fittingen zoeken.
Het kan alle kanten op; plastic, metaal.....als het maar tegen olie kan.

Maar: heeft iemand suggesties?
Alle ideeën zijn welkom, over het maken, wat ik als materiaal kan gebruiken, welke aansluitingen enzovoorts.
Ik ben op een punt dat ik door de bomen het bos niet meer zie en kan nog steeds niet eens de juiste 19 mm aansluitingen vinden bijvoorbeeld. Nouja, aansluitingen die ik ook echt vast kan maken op.....wat ik ga gebruiken.

Hierbij een (slechte, weet ik) tekening van hoe het er ongeveer uit moet gaan zien:

Catch tank.png
 
Laatst bewerkt:
Dat vraag ik me ook af.
Het lijkt mij een soort carter recirculatiefilter om het milieu minder te belasten maar waarom zou je dit zelf gaan maken.
Zolang je geen aanpassingen doet aan de motor/opvoeren lijkt mij het niet nodig.
 
Minder vervuiling in de motor,
over of het verschil maakt, zijn de meningen verdeeld.

Mijn werkbus heeft een EGR aanpassing, heel wat anders, maar zeker dat sommige aanpassingen een verbetering kunnen zijn.
 
Bedankt voor de reactie's beste mensen!

Allereerst hebben jullie natuurlijk gelijk; het hoort domweg goed te zijn.
Ik heb er best wel wat onderzoek naar gedaan, maar Piaggio zelf geeft al aan dat het een zwak punt is en best veel gelezen dat vooral de 500 cc een ontoereikende ventilatie heeft.

Voor het milieu ga ik het er niet slechter op maken overigens: er komt nu gewoon een zweempje olie mee die weer door het luchtfilter gaat en met mijn 'oplossing' komt alleen de damp door het filter nog; voor de rest blijft hij origineel met de gewone aansluiting (potje uit) weer naar het filterhuis.

Maar dit ding heeft een racekoppeling en maakt best wat toeren, ook als je normaal rijdt. Dat heb ik al teruggebracht, maar toch.
Ik heb er lang over nagedacht, maar dit moet voor mij de oplossing zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan